Mijn eerste topic in het Volvo forum en gelijk een newbie achtige titel maar goed...
Ik ga vanaf januari aanstaande ongeveer 40.000 kilometer per jaar rijden en wil wel eens horen van jullie wat de geschatte kosten zijn wanneer ik een 940 danwel 960 estate hiervoor aanschaf.
Deze vraag begint natuurlijk met de aanschaf, zal ik een benzine/LPG/diesel kiezen, het verbuik ligt redelijk aan hoe diep je het pedaal intrapt (maar toch) en als laatste het onderhoud.
Na mijn nodige inlees werk kom ik er eigenlijk niet uit; ik neig naar een 940 2.3 16v (op betsaand LPG of ombouwen) maar weet eigenlijk te weinig van de Diesel uitvoeringen om definitief een knoop door te hakken.
M.a.w. welke 940/960 aan te schaffen om 40.000 per jaar mee te rijden...
Aankoop kilometervreter
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Vanaf ongeveer 10.000 per jaar wordt LPG (veel) goedkoper dan benzine.
De Volvo diesels genieten niet de voorkeur bij de meesten onder ons, maar
je hebt er verstokte dieselstokers bij natuurlijk. Nadelen zijn het gebrek
aan vermogen en het vele lawaai. Als je die 40.000 al cruisend met een
gangetje van 110 km/h wilt afleggen dan zou het nog gaan mischien.
Als je er 1 vind met al LPG er in, moet je goed de onderhoudshistorie nakijken.
LPG verbrandt bij hogere temperaturen dan benzine en zo om de 100.000
km zouden de klepzetels vervangen moeten zijn. Dat soort dingen
Succes!
PS: waarom geen 240?
<edit: oeps, een nulletje...>
De Volvo diesels genieten niet de voorkeur bij de meesten onder ons, maar
je hebt er verstokte dieselstokers bij natuurlijk. Nadelen zijn het gebrek
aan vermogen en het vele lawaai. Als je die 40.000 al cruisend met een
gangetje van 110 km/h wilt afleggen dan zou het nog gaan mischien.
Als je er 1 vind met al LPG er in, moet je goed de onderhoudshistorie nakijken.
LPG verbrandt bij hogere temperaturen dan benzine en zo om de 100.000
km zouden de klepzetels vervangen moeten zijn. Dat soort dingen

Succes!
PS: waarom geen 240?

<edit: oeps, een nulletje...>
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
een 940 met een TIC dieselmotor gaat als de brandweer,niks mis mee en is redelijk zuinig..
Om de 10000km de klepzetels vervangen bij een LPG auto?Waar haal je deze onzin vandaan als ik vragen mag?
Zulke adviezen hebben de mensen niets aan hoor,sorry..
Om de 10000km de klepzetels vervangen bij een LPG auto?Waar haal je deze onzin vandaan als ik vragen mag?
Zulke adviezen hebben de mensen niets aan hoor,sorry..
- Hub440
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 08.10.2009 - 19:15
- Locatie: Limburg
Omslagpunten kun je hieronder berekenen.
Benzine/lpg
Benzine/Diesel
Gas is onderhoudsgevoeliger dan diesel.
Wat vermogen, rijeigenschappen en dergelijke betreft ligt dat wat mijn betreft nogal persoonlijk. Ik zou je dan ook een proefrit in elk aanraden.
Benzine/lpg
Benzine/Diesel
Gas is onderhoudsgevoeliger dan diesel.
Wat vermogen, rijeigenschappen en dergelijke betreft ligt dat wat mijn betreft nogal persoonlijk. Ik zou je dan ook een proefrit in elk aanraden.
zelf - FF nikkes
zusje 940 Estate 1989
zwager 440 GL 1.8 1992 - 198k
moeders 164 1972 - onder restauratie
440 1.8I G3 1995 R.I.P. 303k
440 1.8I Fleet G3 1996 R.I.P. 321k
340 GL R.I.P.
240 GL LPG R.I.P.
345 GL R.I.P.
zusje 940 Estate 1989
zwager 440 GL 1.8 1992 - 198k
moeders 164 1972 - onder restauratie
440 1.8I G3 1995 R.I.P. 303k
440 1.8I Fleet G3 1996 R.I.P. 321k
340 GL R.I.P.
240 GL LPG R.I.P.
345 GL R.I.P.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:49
&Ramon&Ramon Heb je zelf een Diesel uitvoering? Kun je een opstelling maken van jouw geschatte kosten?
@Stinky Tja een 240.... nice ... alleen die airbags ga ik denk ik toch een keer niet tegenkomen, ik heb een 3 jaar geleden de keus gemaakt voor een 9-3 ipv een 900 (ik zal het merk hier niet noemen) de liefde is voor de oer versie, het verstand heeft toch gekozen voor de veiligheid zonder een minuut spijt vandaar nu ook de keus voor de 900 serie...
Wat betreft de kleppen stel discussie ik ken deze uit een ander forum en ook of het een 8 of 16v is maakt wellicht uit, als ik dermate veel kilometers ga maken ga ik niet zelf eea onderhouden en zal dit overlaten aan een specialist (die ik dan de schuld kan geven als mijn vrouw stil komt te staan...)
@Stinky Tja een 240.... nice ... alleen die airbags ga ik denk ik toch een keer niet tegenkomen, ik heb een 3 jaar geleden de keus gemaakt voor een 9-3 ipv een 900 (ik zal het merk hier niet noemen) de liefde is voor de oer versie, het verstand heeft toch gekozen voor de veiligheid zonder een minuut spijt vandaar nu ook de keus voor de 900 serie...
Wat betreft de kleppen stel discussie ik ken deze uit een ander forum en ook of het een 8 of 16v is maakt wellicht uit, als ik dermate veel kilometers ga maken ga ik niet zelf eea onderhouden en zal dit overlaten aan een specialist (die ik dan de schuld kan geven als mijn vrouw stil komt te staan...)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24664
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
denk dat dat bij de 900 serie wel meevalt, misschien zelfs eerder andersom.Hub440 schreef: Gas is onderhoudsgevoeliger dan diesel.
.
een 16V met gas... Weet niet of dat iets is, komt volgens mij weinig voor. Wat een super combi is, is de B230FK 2,3 met lage druk turbo. Dan komt 5 ton eerst geloof ik...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 04.01.2008 - 20:50
Ik geef al een 2-tal jaar de kosten van m'n 940 D24TIC in bij spritmonitor.de
http://www.spritmonitor.de/en/detail/225040.html
Dit geeft je misschien een idee van de kosten. Let wel: onlangs heb ik wat kosten gedaan door de 6 injectoren te reviseren maar dat zijn natuurlijk geen jaarlijkse kosten. Ik doe wel al mijn onderhoud zelf.
http://www.spritmonitor.de/en/detail/225040.html
Dit geeft je misschien een idee van de kosten. Let wel: onlangs heb ik wat kosten gedaan door de 6 injectoren te reviseren maar dat zijn natuurlijk geen jaarlijkse kosten. Ik doe wel al mijn onderhoud zelf.
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Kijk voor aankooptips van een 900 serie op mijn web-log.
Rij zelf een 960 estate op Lpi en zo'n 30.000 km per jaar. Zoals Walter al aangaf is een B230FK (een 940 MY95 en hoger) een perfecte combi, maar een koprevisie na 250.000 km is niet ongewoon. Een 960 heeft hydrolische klepstoters, dus kleppen stellen of uitgesteld is hier niet van toepassing.
Voor diesel kijk ook bij mijn aankooptips.
Rij zelf een 960 estate op Lpi en zo'n 30.000 km per jaar. Zoals Walter al aangaf is een B230FK (een 940 MY95 en hoger) een perfecte combi, maar een koprevisie na 250.000 km is niet ongewoon. Een 960 heeft hydrolische klepstoters, dus kleppen stellen of uitgesteld is hier niet van toepassing.
Voor diesel kijk ook bij mijn aankooptips.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 22.10.2009 - 14:49
Bedoelen jullie voor de gas versie zo een als deze:
http://link.marktplaats.nl/287773620
Staat iets bij over aanpassen naar G3, dat zegt mij even niets?
http://link.marktplaats.nl/287773620
Staat iets bij over aanpassen naar G3, dat zegt mij even niets?
- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
G2 omzetten naar G3 voor een lagere belasting. Kan bij een auto na 1 jan. 1995.
Verder is dit een na MY 95 dus behorende tot de beste series!
Verder is dit een na MY 95 dus behorende tot de beste series!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2