V-Power diesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

XC70 D5 2009 Ocean Race
S60-D5
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:29

Enige tijd geleden was er een Duits onderzoek door een consumentenprogramma op TV waarbij diverse high performance brandstoffen getest zijn. Er werden een aantal merken brandstof getest bij een aantal automodellen (een doorsnede van de markt qua leeftijd en klasse), er waren geen Volvo's bij betrokken.

De uitkomst is een beetje zoals dit draadje loopt. V-power kwam een neuslengte beter uit de test met een hele grote maar. Qua besparing, vermogenswinst en effect op onderhoud kwam men tot de conclusie dat er maar bij een zeer beperkt aantal auto's een meetbare verbetering was. Het ging dan om de allersnelste uitvoeringen (GTI's, enz.) van de meest recente modellen waarbij een minimale verbetering werd vastgesteld.

De conclusie was duidelijk, voor de meeste auto's heeft het geen zin.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

En als je ongeveer 50.000 km per jaar rijdt is het veeeeeel goedkoper om gewone diesel te rijden :P
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

In Lelystad is het bij de Shell dermate "goedkoop" tanken dat V-Power evenduur is als reguliere diesel elders.

Dus maar V-Power getankt. 1e Tank, heb de wagen net. In mijn vorige wagen (leasevolvo) was het verboden V-Power te tanken.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10621
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik ben bezig om de tank leeg te rijden. Ga dan ook een tankje V-Power consumeren. Een neef van me heeft vorige week met zijn 9-3 150PK op en neer naar Pforzheim (even voorbij Stuttgart) een tank V-Power er doorheen gedraaid. Uit en thuis op een tankje diesel. Zijn ervaring, is dat de auto zuiniger draait en dat de klopvastheid beter is. Hij loopt er gewoon beter op.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

BP/Aral ultimate is echt nog beter volgens de testen. Bevat hoger octaan/cetaan getal waardoor prestaties....

Volgens de verkoper van mijn auto zitten er in de "standaard" brandstoffen door de milieu maatregelen zoveel bio-toevoegingen dat menig brandstof filter verstopt raakt. Hij raadde me dan ook ten sterkste aan om met een "premium"brandstof te gaan tanken. Ben benieuwd, heb nu bijna mijn eerste tank leeg gereden met BP ultimate diesel. 5.3 L/100 km. Heeft octaan 98(in Duitsland zelfs 100) ipv 95 voor de reguliere diesel.
Stap nu over(voor de nieuwsgierigheid) op "gewone" brandstof.

Word vervolgd.........
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10621
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Mooi man, ik ben benieuwd. Onze auto rijdt nog maar weinig. Vanaf januari zal het meer gaan worden. Immers dan gaat de Passat uit de bijtelling.
V70 draait alleen maar korte stukjes, en dan is ie bestwel niet zuinig zegmaar......
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
ewing
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34

Uit nieuwsgierigheid heb ik van de week voor het eerst Shell V-Power Diesel getankt. En tot nu toe (met deze ene tankbeurt) nu al positieve ervaringen met het gemiddelde verbruik: van (volgens BC) 4,6l/100km naar 4,1l/100km.

Nu zijn dit pas de eerste indrukken. Mijn voornemen is wel om het een aantal tankbeurten uit te proberen en de verbruikscijfers dan eens te vergelijken met de normale diesel van Tango, waar/wat ik normaal tank. Ik ben benieuwd...

Daarbij vraag ik me overigens nog het volgende af. Mijn V50 is in december 2008 gechipt. Het vermogen/koppel is gestegen van 136pk/320Nm naar 165pk/405Nm. Brengt dat met zich mee dat het nu beter/noodzakelijk is om VPower Diesel te gebruiken in plaats van 'normale' diesel? Zo rijdt mijn vader nl. in een door de dealer gechipte Saab 9-3 1.8t. Daardoor is hij nu gehouden om Euro98 te tanken.
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
nicolo
1st Gear member
Berichten: 44
Lid geworden op: 15.03.2008 - 23:41
Locatie: Brussel

Zowat alle (goede) tuners geven aan dat volledige vermogen/koppelwinst bij tuning maar gehaald wordt als ook de "betere" brandstof getankt wordt. In jouw geval zou ik het dus zeker doen. Na aantal keren tanken voel je de souplesse ook toenemen, motor draait ronder, is mijn persoonlijke ervaring met Vpower diesel. Of je er echt minder mee verbruikt? Je hebt blijkbaar geluk...Gezien reinigend vermogen van de additieven, kan een "vervuilde" motor logischerwijs beter gaan presteren én zuiniger worden. Voor mij geen Tango of gelijkaardig spul.
XC70 D5 185 PK automaat (GT6) Momentum, 2006 MY07,Willow Green
C30 1.6D Momentum 2008, Flint Grey

V70 2.4D 130 pk MT5 2002
850 TDI break 1997
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Even een updatetje: van de week tango diesel getanked. Verbruik is iets gedaald 5.1 L/100 km op de BC. Maar met het vorige tankje heb ik ook wat snelwegkilometers en met meerdere mensen gereden. Verbruik lijkt me dus niet heel erg verschillend. Wel heb ik het idee dat hij minder mooi loopt/oppakt.........Nog een 200 kilometer en stap dan weer over op de Wunder-diesel; BP ultimate......kijken wat het verschil dan gaat zijn.
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10621
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ik heb de tank vol met V-power. Ben nieuwsgierig.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Er is "Iets moois" onderweg, duurt helaas nog wel even voordat het hier op het landgoed staat.
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Pablo
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 08.08.2007 - 21:52
Locatie: Drenthe

Ik inmiddels ook aan de eerste tank V Power.
Merk nu (na 350 km) dat bij starten en koude motor deze aanmerkelijk minder geluid maakt. Ook tijdens het rijden merk ik een rust. Ik met ook zeggen dat ik nooit zo intensief naar mn motorgeluid heb geluisterd :P
Wat wel opvalt is dat als ik even lekker gas geef het walmen uit de uitlaat nagenoeg is verdwenen.
S60 D5, 2003, +340.000 km, BLP890 onboard

Assumption is the mother of all fuck-ups
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Net even V-power getankt, na de tango diesel. Jemig, echt een verschil in geluid en souplesse. Heb eens gasgegeven met een auto achter me(goed te zien in het donker of de auto "walmt". Nagenoeg niks geen walm!!! En met de tango diesel trok hij toch een aardig rookgordijn op.

Mmmm, er is dus toch echt een verschil in brandstoffen, dacht dat het ook vaak marketingtechnische praatjes waren, maar ik ben nu echt om !!!
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
Gebruikersavatar
Christopher
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
Locatie: Flevoland, Nederland

Ik ben ook om... Maar dan om BP Ultimate te tanken ipv de locale dieselboer hier...
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Tsja, waarom rijd je dan Volvo Cristopher. Wanneer je weet dat het beter rijd dan een Kadett.........

;-)
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
Gebruikersavatar
Christopher
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
Locatie: Flevoland, Nederland

Omdat ik nog even de hoop had dat het toch niet zoveel verschil zou maken.
Heb nu twee tanks 'goedkopie' erin gegooid en moest de laatste keer toch wel erg snel tanken. 604 km op 44 liter terwijl ik hiervoor met gemak de 750 op 47 liter haalde.

Zal er ook mee te maken hebben dat er nu winterbanden onder liggen die iets te zacht waren... Maar nu heb ik in ieder geval een goed excuus.
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
Gebruikersavatar
Eagletje
4th Gear member
Berichten: 674
Lid geworden op: 04.10.2009 - 18:19
Locatie: Overijssel, Hardenberg

Execute me......sorry Christopher, had het verkeerd gelezen.

Gek genoeg merk ik nog niet zoveel verschil in verbruik tussen Ultimate en Tango Diesel......

Nu even over op V-Power(beetje noodgedwongen, maar ook nieuwsgierig of verschillen waren op te merken).

Kijken nu maar wat het verbruik word met V-Power. Ik houd jullie op de hoogte :-)
S60 D5 2003 automaat, stoelverwarming, sportstoelen, mimas.

S60 D5 2002, automaat.
V50 2.0D 2004
S70 2.5 10v 1998


Eddy
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Heb nu 3x achter elkaar de normale diesel getankt bij elke keer hetzelfde punt en rij gemiddeld een 1 op 14.
In ieder geval is hij maar net iets zuiniger als mijn benzine auto hiervoor.
Dus de 'besparende chip' zoals ze zeggen, zal hier ook wel snel komen en dan ook maar eens wat gaan uitproberen met de verschillende brandstoffen.

En dan heb ik de laatste tankbeurten echt netjes op de cc gereden, dus volgens mij is hij niet eens zuiniger dan mijn vorige auto ...... AUW !!!
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Gebruikersavatar
Christopher
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 08.02.2009 - 20:34
Locatie: Flevoland, Nederland

MauritsvdT schreef:Heb nu 3x achter elkaar de normale diesel getankt bij elke keer hetzelfde punt en rij gemiddeld een 1 op 14.
In ieder geval is hij maar net iets zuiniger als mijn benzine auto hiervoor.
Dus de 'besparende chip' zoals ze zeggen, zal hier ook wel snel komen en dan ook maar eens wat gaan uitproberen met de verschillende brandstoffen.

En dan heb ik de laatste tankbeurten echt netjes op de cc gereden, dus volgens mij is hij niet eens zuiniger dan mijn vorige auto ...... AUW !!!
Het komt me zo bekend voor...
Je moet je niet verschuilen achter je verbruik om 'm te laten tunen. ;) Ik ging meer verbruiken na het tunen... Ben nu wat meer gaan letten op mijn rechtervoet en nu levert 't wel besparing op.
S40 2.0D - Barents Blue Momentum
Gebruikersavatar
MauritsvdT
5th Gear member
Berichten: 1612
Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
Locatie: Zeeuws Vlaanderen
Contacteer:

Christopher schreef:Het komt me zo bekend voor...
Je moet je niet verschuilen achter je verbruik om 'm te laten tunen. ;) Ik ging meer verbruiken na het tunen... Ben nu wat meer gaan letten op mijn rechtervoet en nu levert 't wel besparing op.
Ja, maar dat is het nu juist!
Sinds ik mijn Volvo heb (bijna 4 weken) heb ik ook erg gelet op mijn rijstijl; veel de cruise control gebruiken, niet hard optrekken en niet te hard op de snelweg.
(Hebben we tot nu toe eigenlijk ook alleen nog maar woon-werk verkeer gereden en moet een auto natuurlijk ook weer wennen aan een nieuwe bestuurder en anders oort kilometers.)
En dan kom ik aan deze getallen, had ik mijn oude rijstijl gewoon gehandhaafd (iets sneller optrekken en iets harder rijden) dan denk ik dat deze diesel niet eens zuiniger rijdt dan mijn vorige auto.
En dat was een 2.0 benzine met ruim 170pk (die ook in de bekende Cupra's zit).
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”