2.4T, geartronic; in zijn 2 en 3 had ik vanavond een raar iets; boven de 4-4500 toeren bij vol gas was het net of het gas geven niet geleidelijk ging; hij trok niet geleidelijk op; je voelde duidelijk een hardere acceleratie en een afnemende acceleratie, met een frequentie van ongeveer een seconde
vooral in zijn 3 goed merkbaar, omdat hij daar relatief lang in zit voordat hij over moet schakelen.
Het probleem deed zich voor bij zowel automaat als de versnelling op handmatig. Geen idee of het probleem uit de automaat komt of uit de turbo/motor/etm.
Na een keer of 8 in zijn 2 en 3 te hebben doorgetrokken werd het accelereren weer geleidelijker.
De eerste keer dat ik het meemaakte schakelde de automaat even mis, zo leek het; ik trok rustig op, de automaat schakelde over van 2/3 en toen hij van 3/4 ging liep het toerental hoger op, alsof hij niet in de versnelling stond, om vervolgens weer te dalen in toeren en in de versnelling te gaan(dit alles gebeurde in minder dan een seconde, zo schat ik) Dit had ik al eerder (4 keer nu in de afgelopen 3000 km) meegemaakt, er waren geen fouten uit te lezen in de computer. Aangezien ik nog ruim garantie heb op de auto wil ik er graag bij zijn voordat de garantie verloopt.
Afgelopen 900 km rustig gereden, kan het zijn dat de automaat zich verslikte? of is/moet dit een feilloos werkend mechaniek zijn?
Golvend accelereren;
-
- 3rd Gear member
maar dat verklaart het mis schakelen nog niet? of zou dit ook een etm probleem kunnen zijn dat hij gas geeft kort voor het overschakelen, waardoor hij niet wil schakelen? Is dit een feit?
weet je een vergelijkbaar probleem aan te wijzen dmv de zoekfuntie? ik kon er geen vinden, waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoekwoorden.
weet je een vergelijkbaar probleem aan te wijzen dmv de zoekfuntie? ik kon er geen vinden, waarschijnlijk gebruik ik de verkeerde zoekwoorden.
- hadico
- 5th Gear member
Raar maar waar laat de luchtmassameter eens uitlezen, deze moet op de vida kast stationair een waarde aangeven van ca 14kg/h aangezogen lucht.
Zit hier een afwijking in dan kan het systeem dusdanig van slag raaken dat dit zich wreekt in het misschakelen.
Zit hier een afwijking in dan kan het systeem dusdanig van slag raaken dat dit zich wreekt in het misschakelen.
-
- 4th Gear member
kan ook turbo check valve zijn. Had ik onlangs, wagen trok niet vloeiend door bij volgas maar deed dat trapsgewijs.
In mijn geval ging het om een 2.5T in een XC70 (manuele bak)
In mijn geval ging het om een 2.5T in een XC70 (manuele bak)
Toyota Hilux DC Lounge 2016
XC70 D5 MY2008 Summum, Dynaudio Premium sound met subwoofer, +410309km
XC70 MY2004 2.5T, Vialle LPI, 221000km sold !
- FrankS60
- 5th Gear member
Heb nog een nieuwe turbo control valve liggen, van IPD... Zie linkje in mn onderschrift!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 4th Gear member
Ik heb je bevindingen hierover al eens ergens gelezen, maar vraag me af of het echt zoveel uit maakt. Toen bij mij de nieuwe valve (origineel Volvo) geplaatst werd, had ik ook een veel alertere motor, de turbo pakte ook sneller op. Vraag is dus of die valves niet langzaam aan verouderen (tot ze kapot gaan) en het vervangen door een nieuw exemplaar niet steeds een verbetering geeft. Het IPD model ziet er wel steviger gebouwd uit, dat hoor je me niet zeggen.FrankS60 schreef:Heb nog een nieuwe turbo control valve liggen, van IPD... Zie linkje in mn onderschrift!
Toyota Hilux DC Lounge 2016
- FrankS60
- 5th Gear member
Nou het is niet eens zo zeer of het heel veel uitmaakt in het begin (al doet het dat wel, de IPD voelt nauwkeuriger en sneller in respons) maar het gaat vooral ook niet zo snel meer stuk. Een nieuwe originele TCV kost iets in dezelfde richting als een IPD TCV dus als je twijfels hebt of de originele goed is en je gaat toch al vervangen dan lijkt het me helemaal een simpele keuze.Wim J schreef:Ik heb je bevindingen hierover al eens ergens gelezen, maar vraag me af of het echt zoveel uit maakt. Toen bij mij de nieuwe valve (origineel Volvo) geplaatst werd, had ik ook een veel alertere motor, de turbo pakte ook sneller op. Vraag is dus of die valves niet langzaam aan verouderen (tot ze kapot gaan) en het vervangen door een nieuw exemplaar niet steeds een verbetering geeft. Het IPD model ziet er wel steviger gebouwd uit, dat hoor je me niet zeggen.FrankS60 schreef:Heb nog een nieuwe turbo control valve liggen, van IPD... Zie linkje in mn onderschrift!
Overigens slijten de originele inderdaad volgens mij, worden ze slechter met de tijd zoals zoveel dingen. Als je de originele unit in je handen hebt dan voelt die ook niet erg solide aan moet ik zeggen...
Heb er inderdaad nog 1 over, inclusief slangen en klemmetjes. Je zult ook merken dat die originele slangen nogal slecht worden na een aantal jaren wat volgens mij ook zal bijdragen aan het falen van die klep.buikijn schreef:Ik had je thread gezen FrankS60; heb je er nog 1 over? ik ben ook geinteresseerd in een dergelijke klep. Iemand trouwens enig idee hoe deze klep werkt? is het open/dicht of kan hij wat genuanceerder regelen?
Verder werkt die klep een stuk genuanceerder dan alleen open/dicht, afhankelijk van wat het motormanagement doorgeeft aan de klep gaat hij traploos van full closed naar full open positie. Hangt er volledig vanaf hoeveel gas je geeft en wat de motorparameters zijn zoals de (gewenste) turbodruk.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- degids
- 3rd Gear member
Ik had niet het probleem van misschakelen. Maar kwam dat bij jou vaker voor? Of was dat een incident?
Kan zijn dat het volgende wat vergezocht is, maar het kan zijn dat het motormanagement een bepaalde curve van accelleratie verwacht (op basis van jouw gasgeef-stand) en daar zijn schakelmoment op afstemt. Als precies op dat schakelmoment zich weer een inzinking in accelleratie voordoet, kan het zijn dat de aansturing in de war raakt waardoor het schakelen misgaat.
Kan zijn dat het volgende wat vergezocht is, maar het kan zijn dat het motormanagement een bepaalde curve van accelleratie verwacht (op basis van jouw gasgeef-stand) en daar zijn schakelmoment op afstemt. Als precies op dat schakelmoment zich weer een inzinking in accelleratie voordoet, kan het zijn dat de aansturing in de war raakt waardoor het schakelen misgaat.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
-
- 7th Gear member
Ik zou een software update doen voor de bak!
Denk niet dat het een motorische storing is,aan je verhaal te lezen.
Denk niet dat het een motorische storing is,aan je verhaal te lezen.
-
- 3rd Gear member
@Ramon&Ramon;
Die update voor de bak; moet je deze software kopen? of wordt deze software gewoon beschikbaar gesteld als update?
Mijn bak gaat niet in neutraal staan als deze een tijdje in D staat. (de oudste versie staat er dan niet op?)
Die update voor de bak; moet je deze software kopen? of wordt deze software gewoon beschikbaar gesteld als update?
Mijn bak gaat niet in neutraal staan als deze een tijdje in D staat. (de oudste versie staat er dan niet op?)
-
- 7th Gear member
Eerst uit laten lezen,dan komt het antwoord op je vraag er wel uit!