Ik heb 2 vraagjes waar ik zelf niet zo uit kan komen.
Ik wilde mijn automaat pijlen en eventueel bijvullen maar kan geen pijl stok voor de automaat vinden. In het boekje staat er ook niks over. (wel voor de turbodiesel maar op die plek zit bij mij niks)
Hoe controleer ik de pijl van de automaat bak en hoe vul ik dit eventueel bij?
Cruise control werkt niet. Dit probleem ken ik van de 850 waar het relais wel eens van kapot ging net als de schakelaars bij het pedaal.
Waar zit deze bij een 960?? kan hem zo snel niet vinden. Ook de pomp voor de CC kan ik niet vinden zo snel Ik zie wel wat onder het luchtfilter maar kan niet goed zien of dat hem is.
Hoop dat iemand mij hiermee opweg kan helpen
Mijn auto: 960 sedan 3.0 Automaat 1992
Automaat bijvullen + cruise control vraagjes 960
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21416
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Die peilstok van de automaat is heel makkelijk te vinden. Kijk langs de remcilinder en de motor naar beneden en daar zie je een geel gemarkeerde trek-stok. Dat is je peilstok en tevens bijvul-punt!
Motor starten, eerst even alle versnellingen inschakelen voor 10 seconde en dan peil meten. Op de stok zitten 2 markeringspunten aan beide zijden: een voor warme olie en een voor koude olie. Zolang de olie daartussen staat, zit je goed.
Overigens kun je de automaat-olie eventueel verversen zodra deze niet meer roze/rood is van kleur. En als de olie verbrand ruikt, is verversen ook verstandig. Gebruik dan ATF Dextron III-olie, verkrijgbaar bij de dealer.
De CC werkt op vacuüm en er zit een balgje dat je kunt controleren. Ik heb even gekeken naar de foto's die je geplaatst heb in de voorstel-topic en daar zie je foto "het fijne blok". Daar zie je een zwarte kap tegen het blok aan gemonteerd met de enkele schroef erop. Daar achter zit die luchtbalg en daar over die balg gaat een gemarkeerde gaskabel groen, geel, oranje naar je gaspedaal. Je houd de motor op toeren met die gemerkte gaskabel maar ook met die luchtbalg.
Wat een verhaal.
Motor starten, eerst even alle versnellingen inschakelen voor 10 seconde en dan peil meten. Op de stok zitten 2 markeringspunten aan beide zijden: een voor warme olie en een voor koude olie. Zolang de olie daartussen staat, zit je goed.
Overigens kun je de automaat-olie eventueel verversen zodra deze niet meer roze/rood is van kleur. En als de olie verbrand ruikt, is verversen ook verstandig. Gebruik dan ATF Dextron III-olie, verkrijgbaar bij de dealer.
De CC werkt op vacuüm en er zit een balgje dat je kunt controleren. Ik heb even gekeken naar de foto's die je geplaatst heb in de voorstel-topic en daar zie je foto "het fijne blok". Daar zie je een zwarte kap tegen het blok aan gemonteerd met de enkele schroef erop. Daar achter zit die luchtbalg en daar over die balg gaat een gemarkeerde gaskabel groen, geel, oranje naar je gaspedaal. Je houd de motor op toeren met die gemerkte gaskabel maar ook met die luchtbalg.
Wat een verhaal.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Thanks. Pijlstok gevonden... wat zit die diep... PFFF
Die balg had ik al gevonden
Die zit bij een 850 bij het gas pedaal.
Pompje ondertussen gevonden. !2v op het pompje gezet. »» Deze werkt!
Balgje word ook netjes bediend en als je op het rempedaal drukt floep facum weg.
Dat gedeelte is dus ok!
weet iemand waar het relais zit in een 960? Bij de 850 zat deze tegen het schutbord bij de remcilinder maar bij deze dus niet.
Die balg had ik al gevonden

Pompje ondertussen gevonden. !2v op het pompje gezet. »» Deze werkt!
Balgje word ook netjes bediend en als je op het rempedaal drukt floep facum weg.
Dat gedeelte is dus ok!
weet iemand waar het relais zit in een 960? Bij de 850 zat deze tegen het schutbord bij de remcilinder maar bij deze dus niet.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Hoe lees je zelf ook al weer de foutcodes uit en wie heeft een link met de codes?
Ik heb het een keer gedaan met de 850. Heb het kastje met het knopje en lampje al gevonden.
Ik heb het een keer gedaan met de 850. Heb het kastje met het knopje en lampje al gevonden.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
hoeveel liter gaat erin? Ik ga er maar gelijk nieuwe in mikken.
Crouse control kan best te maken hebben mijn mijn andere probleem van de automaat.
Crouse control kan best te maken hebben mijn mijn andere probleem van de automaat.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21416
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Hoeveel liter? Ongeveer 7,5 liter hoort er in je automaat.
Maar waarom ga je hem niet spoelen? Plugje los onder de automaat en leeg laten lopen. Dan bijvullen en oliepeil in de gaten houden met draaiende motor. Na gevuld even weer door alle versnellingen en dan weer aftappen.
Als je dat 3 keer doet, gebruik je ongeveer 9 liter olie maar schakelt de bak weer als bijna nieuw.
PS: heel rustig vullen want het gaat er zo naast. En vullen via de peilstok.
Maar waarom ga je hem niet spoelen? Plugje los onder de automaat en leeg laten lopen. Dan bijvullen en oliepeil in de gaten houden met draaiende motor. Na gevuld even weer door alle versnellingen en dan weer aftappen.
Als je dat 3 keer doet, gebruik je ongeveer 9 liter olie maar schakelt de bak weer als bijna nieuw.
PS: heel rustig vullen want het gaat er zo naast. En vullen via de peilstok.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
voor je foutcodes: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
thanks pa 

Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D