Als je lang genoeg wacht zit er in je banden nl. alleen maar stikstof.
Zuurstof lekt naar buiten, stikstof niet. Door het regelmatig bijvullen wordt het stikstofpercentage vanzelf hoger.
Maar al zou het 100% stikstof zijn, de voordelen zijn puur theoretisch. in de racerij weten ze dat inmiddels, dus die sloven zich niet meer uit.
En Profile wil natuurlijk van die rommel af.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Het viel mij op dat ik de laatste/eerste 3500km bijna geen lucht hoefde bij te vullen.Ik heb namelijk een compressor thuis en ik controleer het gemiddeld een keer in de twee weken.Bij mijn vorige auto s met plastic ventiel dopjes moest ik veel vaker bij vullen.Maar de toekomst zal het leren :razz: .
Stikstof wordt in vliegtuigbanden toegepast ipv gewone lucht omdat anders de bandjes nog wel wat beter willen branden. Nogal vervelend als je een keertje hard moet remmen, de remmen worden heet en de banden ontploffen... Maar waarom ze het in auto's doen? Denk alleen in de racerij vanwege het brandgevaar...
Remember when sex was safe and flying was dangerous...
onderschat de Conti's tegenwoordig ook niet, is zeker een goede band. Ik rij nu met michelins, maar dat komt omdat die "over" waren
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
banden, altijd leuke discussie;
nog even over ventieldopjes: dit zijn in principe stofdopjes, om troep uit het ventiel te houden, rubber/plastic doet dat redelijk, maar sluiten niet luchtdicht af; wil je ook als extra zekerheid een luchtdichte afsluiting dan moet je metalen dopjes nemen met een rubber ringetje erin; bij vernieuwen van de band ook altijd een nieuw ventiel plaatsen, ventielen slijten ook!
Stikstof? niet nodig; gewoon regelmatig de spanning controleren met een goede meter en met koude banden, dus nooit langs de snelweg.
Als je banden wilt vergelijken doe het dan goed: zelfde route, auto, temperatuur, belading etc. Vergelijk altijd nieuwe banden met elkaar en nooit een nieuwe met een oude versleten band. Er zijn bestaan zo'n 150 merken, dus je kan even vooruit.......
Ik zou ook voor de Michelin Primacy gaan. Hebben wij eronder, echt super!
Pirellis zou ik niet doen. Vind ik veel lawaai maken, maar misschien tegenwoordig wat minder!
Op de V70 hebben we Pilot Sport 2 eronder, dat zijn werkelijk wereld banden, maar zijn niet leverbaar in 16inch. Zaten onder de T5 eerst Pirellis, maakte de auto veel lawaai, en hij reed niet echt lekker. Vier nieuwe Michelins eronder en de auto was verkocht~!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Ik heb een nieuw merk genomen, Gislaved - speed 506 - 195/55/R15
Ik dacht uit Zweden. :arcade:
Deze banden plakken als een gek.... de weg ligging is enorm goed
wat je vooral bij nat weer kunt merken
Het stuurt ook nog eens fijn. Het nadeel is dat ze iets sneller slijten dan een bekend merk. Maarje ze kosten ook weer minderder:-)
Ik ben er wel in me nopjes mee.
(Beetje jammer dat ze niet in de ANWB test zaten, wat mij betreft een dikke 9)
Gislaved is niet zo heel erg onbekend hoor Zijn prima bandjes voor een hele nette prijs
Ik zat zelf met het probleem dat ik 4 Premacy's had, waarvan de 2 voorste glad waren. Aangezien ik die dingen vrij duur vind heb ik voor een prikkie 2 Firestone Firehawk 700's geregeld, die achter gelegd, en mn Premacy's met 7mm profiel voor gemonteerd.
Merk wel duidelijk dat die Firestones een hardere wang hebben, hij stuitert wat meer achter. Maarja
Heeft iemand hier ervaring met Goodyear Eagle Vector EV-2 banden. Ik ben binnekort toe aan nieuwe banden voor mijn V40 1.9D-115 pk. Ik ben op zoek naar een goede (en betaalbare) vier seizoenenband. Zo ver ik heb kunnen nagaan komt de Goodyear in alle weertypen goed mee.
Aangezien ik vaak naar Polen toe rijd, is duurzaamheid en comfort een belangrijk aspect.
tsja, elke band, of het nu een "gewone" of een winterband is, is in feite al een compromis, en een zg vierseizoenen band is dus een compromis van compromissen......Als ik veel naar landen als Polen zou gaan, zou ik kiezen voor een goede moderne winterband; werkt het hele jaar door prima, zo rij ik permanent met Michelin Alpin 2, en die rijdt het dubbele aantal km's dan de eerste montage Good Year.
Maak, als je moet kiezen tussen de beste banden voor of achter, niet de klassieke fout om de beste banden voor te monteren; voor optimale wegligging horen de beste banden achter, zo voorkom je onverwacht overstuur.
Amazon, misschien is het zo dat je bij een achterwielaandrijver de beste banden achter wil hebben, bij een voorwielaandrijver heb ik de beste toch liever voor zitten. Onderstuur is ook niet alles (beide vormen van slip vallen overigens heel simpel te voorkomen, pas je snelheid aan....)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Mijn Volvo specialist hier in het dorp vertelde mij dat de combinatie V40 en Michelins niet zo gelukkige combinatie was. Er gevoelig voor afwijkingen etc.
Toch zou ik Michelin niet willen afserveren als mindere band. Op mijn Mondeo deden ze het fantastisch. Overigens heb ik ook vaker Vredestein T-tracs gehad. Was ook een aardig, zeker qua duurzaamheid en grip, wel iets meer lawaai.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Bij mij zeggen ze juist dat Michelin erg goed is. Mijn Pirelli P6000 banden cuppen iig als een gek en maken erg veel lawaai. Ook erg veel last van aquaplaning, maar ik weet niet of dat bij een andere band beter zal zijn. Ik ga ze vervangen door Vredestein Quatrac, die zijn erg stil (op mijn vorige auto tenminste) en bieden ook nog wat extra veiligheid bij koude temperaturen.
een discussie over het ideale bandenmerk wil ik graag aan, maar dat wordt dan een heeel lang verhaal, en er is niets zo lastig als het vergelijken van banden; ik ben ook niet objectief omdat ik ruim 10 jaar bij Michelin heb gewerkt als technisch specialist. Ik heb zo'n 40 auto's versleten met voorwiel-, achterwiel en vierwielaandrijving en heb heel wat kilometers op (test)circuits afgelegd. En alle bandenfabrikanten zijn het eens over het feit dat de beste banden achter moeten, net als dat je beter een klapband voor dan achter kan hebben. Heeft alles te maken met beheersbaarheid van de auto en afdrijfhoeken van banden. Uit testen met modellen en praktijk heb ik dit zelf mogen ervaren. Kijk, als je het circuit opgaat en je verwacht een bepaald weggedrag kan je er op anticiperen, maar als je relatief rustig rijdt en er gebeurt iets onverwachts dan ben je er niet op voorbereid en daarom construeren autofabrikanten onderstuurde auto's; die zijn nl makkelijker te corrigeren dan overstuurde auto's. Dit geldt uiteraard niet voor alle forumlezers want die rijden zo goed en hebben zulke professionele reflexen.......maar het gaat uiteraard over de buurvrouw.....
Kijk ook naar de bandenspanning, bij veel auto's is de spanning achter hoger dan voor, terwijl voor toch vaak meer gewicht op de as rust (motorblok); heeft ook alles te maken met weggedrag en hogere spanning is in principe betere wegligging (lees: betere banden). Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik kijk even naar de algemene grote lijnen.
Mijn reflexen zijn zeker sneller dan die van mijn buurvrouw, maar hoe snel zijn ze nog als je 85 bent?
Verder heb ik zowel voor als achter dezelfde spanning, 'voelt' het beste aan (subjectiever kan ook niet).
Maar dan de kern, beste banden voor of achter.
Als ik in mijn voorwielaangedreven auto te hard een bocht inga is de kans op onderstuur groter dan op overstuur, ondanks de relatief lichte achterkant. Als ik de beste banden op de voorwielen heb zitten zullen die in de kortst mogelijke tijd en afhankelijk van mijn handelingen als bestuurder weer grip gaan vinden. De achterwielen rollen vrolijk door, die glijden niet (tenzij er ijs ligt maar in dat geval ben je passagier en mag je hopen dat de schade meevalt). Op basis van die redenatie heb ik het liefste goeie banden voor en de relatief minder goede banden achter.
In de afgelopen vorstperiode heb ik gemerkt dat je toch wel aardig je best moet doen om overstuur te creeëren, zelfs met de zomermichelins die ik er onder heb zitten....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)