BANDEN

Geproduceerd bij NedCar in Born
Gebruikersavatar
Robert
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
Locatie: Oosterhout

Weet je zeker dat het niet om een nieuw bijgeloof gaat, zoals een paar jaar geleden de stikstofmythe (die al weer een hele tijd terug ontzenuwd is)?
Ik zag onlangs nog een advertentie van Profile die dit toch weer promoten. Ze hadden nu zelfs daar weer een actie voor.

Ik heb op m'n werk nog wel een paar honderd liter staan :lol: :lol:
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------

V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
440GL
4th Gear member
Berichten: 573
Lid geworden op: 13.09.2004 - 15:40

Dat stikstof in de banden; ik dacht dat Volvo daarmee begonnen was?
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Domme actie dus van Volvo.

Als je lang genoeg wacht zit er in je banden nl. alleen maar stikstof.
Zuurstof lekt naar buiten, stikstof niet. Door het regelmatig bijvullen wordt het stikstofpercentage vanzelf hoger.

Maar al zou het 100% stikstof zijn, de voordelen zijn puur theoretisch. in de racerij weten ze dat inmiddels, dus die sloven zich niet meer uit.

En Profile wil natuurlijk van die rommel af.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Berichten: 2796
Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
Locatie: Oz
Contacteer:

Dat van die stiktof was iddgrote onzin

Er zit al 80% stikstof in de lucht.
Tip: als je banden langzaam leeglopen dan i het raadzaam om je velgen aan de binnenkant te laten reinigen .

Doordat de boel niet gooed meer aansluit gaat er veel lucht verloren.
Ik heb er iig heel veel baat bij gehad.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

Het viel mij op dat ik de laatste/eerste 3500km bijna geen lucht hoefde bij te vullen.Ik heb namelijk een compressor thuis en ik controleer het gemiddeld een keer in de twee weken.Bij mijn vorige auto s met plastic ventiel dopjes moest ik veel vaker bij vullen.Maar de toekomst zal het leren :razz: .
Hinse
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.02.2005 - 15:07
Locatie: Deventer

Stikstof wordt in vliegtuigbanden toegepast ipv gewone lucht omdat anders de bandjes nog wel wat beter willen branden. Nogal vervelend als je een keertje hard moet remmen, de remmen worden heet en de banden ontploffen... Maar waarom ze het in auto's doen? Denk alleen in de racerij vanwege het brandgevaar...
Remember when sex was safe and flying was dangerous...
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

onderschat de Conti's tegenwoordig ook niet, is zeker een goede band. Ik rij nu met michelins, maar dat komt omdat die "over" waren ;-)
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

banden, altijd leuke discussie;
nog even over ventieldopjes: dit zijn in principe stofdopjes, om troep uit het ventiel te houden, rubber/plastic doet dat redelijk, maar sluiten niet luchtdicht af; wil je ook als extra zekerheid een luchtdichte afsluiting dan moet je metalen dopjes nemen met een rubber ringetje erin; bij vernieuwen van de band ook altijd een nieuw ventiel plaatsen, ventielen slijten ook!

Stikstof? niet nodig; gewoon regelmatig de spanning controleren met een goede meter en met koude banden, dus nooit langs de snelweg.

Als je banden wilt vergelijken doe het dan goed: zelfde route, auto, temperatuur, belading etc. Vergelijk altijd nieuwe banden met elkaar en nooit een nieuwe met een oude versleten band. Er zijn bestaan zo'n 150 merken, dus je kan even vooruit.......
exhonda
3rd Gear member
Berichten: 311
Lid geworden op: 02.02.2005 - 22:10

YEP :wink: Net even wezen kijken. Ik heb de metalen dopjes met een rubber ringetje aan de binnen kant.Zal dus toch wat helpen :P ps-amazon
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou ook voor de Michelin Primacy gaan. Hebben wij eronder, echt super!
Pirellis zou ik niet doen. Vind ik veel lawaai maken, maar misschien tegenwoordig wat minder!
Op de V70 hebben we Pilot Sport 2 eronder, dat zijn werkelijk wereld banden, maar zijn niet leverbaar in 16inch. Zaten onder de T5 eerst Pirellis, maakte de auto veel lawaai, en hij reed niet echt lekker. Vier nieuwe Michelins eronder en de auto was verkocht~!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
TheCrewBroer
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 25.03.2005 - 23:30
Locatie: Almere

Ik heb een nieuw merk genomen, Gislaved - speed 506 - 195/55/R15
Ik dacht uit Zweden. :arcade:

Deze banden plakken als een gek.... de weg ligging is enorm goed
wat je vooral bij nat weer kunt merken
Het stuurt ook nog eens fijn. Het nadeel is dat ze iets sneller slijten dan een bekend merk. Maarje ze kosten ook weer minderder:-)
Ik ben er wel in me nopjes mee.
(Beetje jammer dat ze niet in de ANWB test zaten, wat mij betreft een dikke 9)
:laughing6: I Have a big smile with my VolVo
Gebruikersavatar
Timmert
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 10.01.2005 - 21:12
Locatie: Uithoorn

Gislaved is niet zo heel erg onbekend hoor :) Zijn prima bandjes voor een hele nette prijs :)

Ik zat zelf met het probleem dat ik 4 Premacy's had, waarvan de 2 voorste glad waren. Aangezien ik die dingen vrij duur vind heb ik voor een prikkie 2 Firestone Firehawk 700's geregeld, die achter gelegd, en mn Premacy's met 7mm profiel voor gemonteerd.
Merk wel duidelijk dat die Firestones een hardere wang hebben, hij stuitert wat meer achter. Maarja :)
S40 Phase I 1.8 16v Europa
scanno
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 28.03.2005 - 12:00
Locatie: Arnhem

Heeft iemand hier ervaring met Goodyear Eagle Vector EV-2 banden. Ik ben binnekort toe aan nieuwe banden voor mijn V40 1.9D-115 pk. Ik ben op zoek naar een goede (en betaalbare) vier seizoenenband. Zo ver ik heb kunnen nagaan komt de Goodyear in alle weertypen goed mee.

Aangezien ik vaak naar Polen toe rijd, is duurzaamheid en comfort een belangrijk aspect.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

tsja, elke band, of het nu een "gewone" of een winterband is, is in feite al een compromis, en een zg vierseizoenen band is dus een compromis van compromissen......Als ik veel naar landen als Polen zou gaan, zou ik kiezen voor een goede moderne winterband; werkt het hele jaar door prima, zo rij ik permanent met Michelin Alpin 2, en die rijdt het dubbele aantal km's dan de eerste montage Good Year.
Maak, als je moet kiezen tussen de beste banden voor of achter, niet de klassieke fout om de beste banden voor te monteren; voor optimale wegligging horen de beste banden achter, zo voorkom je onverwacht overstuur.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Amazon, misschien is het zo dat je bij een achterwielaandrijver de beste banden achter wil hebben, bij een voorwielaandrijver heb ik de beste toch liever voor zitten. Onderstuur is ook niet alles (beide vormen van slip vallen overigens heel simpel te voorkomen, pas je snelheid aan....)
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
joost
7th Gear member
Berichten: 5400
Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002

Mijn Volvo specialist hier in het dorp vertelde mij dat de combinatie V40 en Michelins niet zo gelukkige combinatie was. Er gevoelig voor afwijkingen etc.

Toch zou ik Michelin niet willen afserveren als mindere band. Op mijn Mondeo deden ze het fantastisch. Overigens heb ik ook vaker Vredestein T-tracs gehad. Was ook een aardig, zeker qua duurzaamheid en grip, wel iets meer lawaai.

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

Bij mij zeggen ze juist dat Michelin erg goed is. Mijn Pirelli P6000 banden cuppen iig als een gek en maken erg veel lawaai. Ook erg veel last van aquaplaning, maar ik weet niet of dat bij een andere band beter zal zijn. Ik ga ze vervangen door Vredestein Quatrac, die zijn erg stil (op mijn vorige auto tenminste) en bieden ook nog wat extra veiligheid bij koude temperaturen.
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

een discussie over het ideale bandenmerk wil ik graag aan, maar dat wordt dan een heeel lang verhaal, en er is niets zo lastig als het vergelijken van banden; ik ben ook niet objectief omdat ik ruim 10 jaar bij Michelin heb gewerkt als technisch specialist. Ik heb zo'n 40 auto's versleten met voorwiel-, achterwiel en vierwielaandrijving en heb heel wat kilometers op (test)circuits afgelegd. En alle bandenfabrikanten zijn het eens over het feit dat de beste banden achter moeten, net als dat je beter een klapband voor dan achter kan hebben. Heeft alles te maken met beheersbaarheid van de auto en afdrijfhoeken van banden. Uit testen met modellen en praktijk heb ik dit zelf mogen ervaren. Kijk, als je het circuit opgaat en je verwacht een bepaald weggedrag kan je er op anticiperen, maar als je relatief rustig rijdt en er gebeurt iets onverwachts dan ben je er niet op voorbereid en daarom construeren autofabrikanten onderstuurde auto's; die zijn nl makkelijker te corrigeren dan overstuurde auto's. Dit geldt uiteraard niet voor alle forumlezers want die rijden zo goed en hebben zulke professionele reflexen.......maar het gaat uiteraard over de buurvrouw.....
Kijk ook naar de bandenspanning, bij veel auto's is de spanning achter hoger dan voor, terwijl voor toch vaak meer gewicht op de as rust (motorblok); heeft ook alles te maken met weggedrag en hogere spanning is in principe betere wegligging (lees: betere banden). Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar ik kijk even naar de algemene grote lijnen.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Yes, een expert aan het woord!

Mijn reflexen zijn zeker sneller dan die van mijn buurvrouw, maar hoe snel zijn ze nog als je 85 bent?
Verder heb ik zowel voor als achter dezelfde spanning, 'voelt' het beste aan (subjectiever kan ook niet).

Maar dan de kern, beste banden voor of achter.
Als ik in mijn voorwielaangedreven auto te hard een bocht inga is de kans op onderstuur groter dan op overstuur, ondanks de relatief lichte achterkant. Als ik de beste banden op de voorwielen heb zitten zullen die in de kortst mogelijke tijd en afhankelijk van mijn handelingen als bestuurder weer grip gaan vinden. De achterwielen rollen vrolijk door, die glijden niet (tenzij er ijs ligt maar in dat geval ben je passagier en mag je hopen dat de schade meevalt). Op basis van die redenatie heb ik het liefste goeie banden voor en de relatief minder goede banden achter.
In de afgelopen vorstperiode heb ik gemerkt dat je toch wel aardig je best moet doen om overstuur te creeëren, zelfs met de zomermichelins die ik er onder heb zitten....
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

zei ik toch....forummers uitgezonderd!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”