Aansluiting alternator + tellerprobleem

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Hoi

Ik heb hier nog een alternator liggen van mijn vroegere 480 die ik op mijn 440 ga plaatsen na het wisselen van de poelies, maar op die alternator is er een extra aansluiting nl 'IG' van ignition, moet die klem echt aangesloten worden mag die klem vrij blijven of mag ik daar gewoon de + rechtreeks op aansluiten?

Nog een vraagje

Mijn km teller doet het niet meer, nl mijn dagteller en mijn overall km's, ik heb heb het ding al opengegooid maar alles lijkt ok, solderingen lijken goed en zo. (dit heb ik op vakantie gedaan, maar had toen geen reserveonderdelen bij)

Voor ik in mijn kelder duik een andere teller zoeken en het ding weer helemaal demonteren vroeg ik mij af of dit geen sensorprobleem kan zijn, is er een sensor die verantwoordelijk is enkel en alleen voor het tellen van de kilometers?

Ik hoop dat iemand hier op kan antwoorden.

Alvast bedankt!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

B+
D=
Massa

je hebt drie draden,een dikke rode is B+
Een massa draad de bruine komt op de massa van de dynamo
het dunne draadje is D+

IG is om een toerenteller aan te sluiten.
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Da's rap, alvast heel erg bedankt! Maw, het aansluiten wordt een makkie!
Vermits de sleepringen van mijn huidige alternator serieus versleten zijn wordt het stilaan tijd...
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

In een electronische versnellingsbak (code bijv. M..59..E) is het inderdaad een sensor, bij de mechanische versnellingsbakken heb je een tachokabel van bak naar tellerhuis.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Als het alleen je telwerk is wat stilstaat en hij geeft nog wel de snelheid aan is het een mechanisch probleem in de klok, of geeft hij ook de snelheid niet aan?
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Hij geeft de snelheid nog aan, maar telt gewoon niet meer
Gebruikersavatar
hadico
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
Locatie: Amstelveen

Dan zul je het in de klok moeten zoeken de puls voor de teller en snelheid zijn een en dezelfde.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dat zit in de klok zelf,in het dagtellergedeelte
Volvo_480_turbootje
3rd Gear member
Berichten: 283
Lid geworden op: 24.01.2007 - 19:31

Thx, ik ga het morgen eens bekijken, ik heb wel nog wat reserve onderdelen...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”