940 uit 1998 / km stand 280.000, dealer onderhouden.
Koplampwissers werken niet.
Die zouden moeten werken als je de ruitewisser-handel naar het stuur toe beweegt, sproeiers voorruit en voorruitwissers gaan dan ook hun werk doen.
De zekering (nr 15) is OK.
Waar moet ik zoeken naar oorzaak ?
Is het een bekend probleem ?
Kan het zijn dat hij bewust uitgeschakeld is ? wat is dan de meest logische plek om dat te doen ?
Bedrading: kleur, en waar loopt die ?
Graag tips,
groet,
940 Polar, koplamp wissers
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Meten is weten!
Iig zit er voor bij de bumper, of waar de overige stekkers zitten van de koplampen, een 3 polige stekker. Daar zit als het goed is de ruitenwisser motor op aangesloten. Zo niet, dan overeenkomende stekker opzoeken en erin steken.
Multimeter ook alvast erbij pakken. 1 aansluiting is continue 12v, ander is massa, en de 3 is de schakelende 12v. Als je de hendel naar je toe trekt (om te activeren) moet deze 12v lijn actief worden.
Ik weet niet of het achteraf inbouw is, zoja controleer of het relay uberhaupt wel geplaatst is, zoja controleer of deze niet defect is. Nr van relay durf ik niet te zeggen. Geen idee of die ook op de zelfde plek zit als bij de 740 die ik rij.
Iig zit er voor bij de bumper, of waar de overige stekkers zitten van de koplampen, een 3 polige stekker. Daar zit als het goed is de ruitenwisser motor op aangesloten. Zo niet, dan overeenkomende stekker opzoeken en erin steken.
Multimeter ook alvast erbij pakken. 1 aansluiting is continue 12v, ander is massa, en de 3 is de schakelende 12v. Als je de hendel naar je toe trekt (om te activeren) moet deze 12v lijn actief worden.
Ik weet niet of het achteraf inbouw is, zoja controleer of het relay uberhaupt wel geplaatst is, zoja controleer of deze niet defect is. Nr van relay durf ik niet te zeggen. Geen idee of die ook op de zelfde plek zit als bij de 740 die ik rij.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 02.02.2009 - 22:26
Dank oor je antwoord.
Of het achteraf inbouw is kunnen we niet nagaan. De auto is altijd dealer-onderhouden geweest.
We zullen die stekkers eens opzoeken en met de multimeter kijken waar spanning op staat.
Zou het relay achter de asbak kunnen zitten ? Daar zitten er meerdere.
groet,
wmuller
Of het achteraf inbouw is kunnen we niet nagaan. De auto is altijd dealer-onderhouden geweest.
We zullen die stekkers eens opzoeken en met de multimeter kijken waar spanning op staat.
Zou het relay achter de asbak kunnen zitten ? Daar zitten er meerdere.
groet,
wmuller