Snerpend geluid.

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Sinds vrijdag is er opeens een snerpend geluid wat gelijk met het toerental in toon omhoog gaat. Het is er niet altijd en als het er is, is het soms weer harder en soms weer zachter.

Het geluid is er niet in z'n vrij, is er niet als ik de koppeling intrap en wat ik bijzonder vind: is ook weg zodra ik het gas loslaat. (Hij is dan nog wel gekoppeld, m.a.w. die koppeling is dat niet ingetrapt.) Ook is het geluid er niet als ik maar een beetje gas geef.

Overigens schakelt hij prima en heb ik geen verandering qua schakelgedrag gemerkt de laatste tijd.

Wat denken jullie dat het is?
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Bij mij waren het de rollen van de distributie riem, die heb ik toen dus gelijk vervangen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Is het geluid alleen stationair weg of ook als je in zijn vrij gas geeft? Je kunt eens proberen de motor stationair te laten draaien met de klep open en dan met je oren bij de motordelen goed luisteren, gas geven direct met de gasklep. Hoor je dan echt niets? Dan lijken me standaard verdachten als poelies v/d waterpomp/dynamo etc. plus de distributie span/looprollen af te vallen, die draaien dan immers niet anders dan tijdens het rijden lijkt me.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

15.000 km geleden is de distributieriem vervangen. Spanrol enzo zijn gelijk mee vervangen.

Ik hoor dat inderdaad echt niets.

Alleen in de versnelling tijdens gas geven. Een paar keer viel het me op dat tussen het moment van weinig gas geven en geen geluid en meer gas geven en wel dat geluid, ik een "klak" hoorde, alsof iets losschoot/ergens tegenaan sloeg.

Ik dacht eerst dat het aan de bak moest liggen omdat deze lekt. Maar ik heb er vanavond maar een halve liter bij kunnen doen, en hij schakelt verder prima.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

als de auto stilstaat, hoor je het dan ook?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

moer van de vijfde versnelling los gelopen???????
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Nee, als de auto stilstaat geen kick.

Ramon, zou ik dat dan ergens aan kunnen merken?

Die klak heeft de auto al heel lang, alleen valt het nu op dat op dat moment er een scheiding was tussen geen/wel geluid.

Ik wil er sowieso mee naar een monteur gaan. Alleen op het moment dat het aan de bak zelf ligt, is dat fijn om van te voren te weten. Dan kan ik alvast een andere bak gaan zoeken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

ook als je stil staat,draait de as waar 5 op zit ook .
en waarom andere bak als de moer is losgelopen,je moet er nu niet meer mee rijden,maar eerst even kijken..
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Andere bak had ik over gedacht omdat ik dacht dat de oorzaak in een groot en lang tekort aan versnellingsbakolie moest liggen. Maar dat was voordat ik vanmiddag bijvulde en zag hoeveel er ontbrak.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

hoeveel ging erin dan?
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

0,6 liter ongeveer.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dat is weinig,zat dus nog genoeg in,er gaat ruim drie liter in voor hij overloopt!
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Dacht ik ook. Volgens mij is die lekkage ook nog maar kort.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Het was de versnellingsbak.

Deze is vandaag vervangen en hij rijdt weer, maar ik heb geen achteruit versnelling. Als ik hem in zijn achteruit zet, staat hij in de 1e versnelling.

Wat zou dat nou kunnen zijn?
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

veertje/achteruitbeveiliging van de pook losgeschoten misschien?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Bij het nakijken van de werkplaatshandboeken (groep 4, getriebe) zie ik dat je bij uit/inbouwen versnellingsbak ergens rekening moet houden met de achteruitbeveiliging, misschien is dat misgegaan?
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Ik ga even dat boek doorlezen.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Mijn Duits is niet zo goed. kan het niet vinden.

Pook wil wel gewoon in achteruit, alleen ga je dan de verkeerde kant op.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Even vrij vertaald uit Groep 4 Kraftübertragung, deel J Schaltbetätigung entfernen/anbringen: (je hebt dacht ik een '95-er en daarmee chassisnr. > 518450, indien nr. lager is moet je handeling J11 volgen ipv J12)

Om de schakelstang in te stellen moet je de pook al wel gekoppeld hebben aan de schakelstang, en moeten de schroeven nog los zijn. Pook in 1e versnellingsstand duwen. Nu ook in de bak de eerste versnelling selecteren, dit doe je door de schakelarm op gelijke hoogte met de "weerstandsstift" naar achteren te trekken. Schakelstang op ca. 10mm van het onderstuk van de pook vastmaken.

Voor plaatjes etc. zie dus de boeken Kraftübertragung en Getriebe. Kijk eens of je hier wat mee kunt.
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Dank. Had alleen bij de Getriebe gekeken.

De monteur heeft zaterdag geprobeerd hem op de bak zelf in zijn achteruit te krijgen, maar dat is niet gelukt. Het vreemde is dat de achteruitrijlichten welk aangaan als je hem in zijn achteruit zet. Ik denk dat het dan ook in de bak zelf zit :cry:

Ik heb gebeld naar degene die me de bak geleverd heeft en ik kan een andere halen en deze later terugbrengen.
Alleen gaf de jongen die mijn zaterdag heeft geholpen aan dat het het tegenviel en er eigenlijk geen zin meer in had om het nog een keer te doen. Mocht iemand weten of er iemand is die me kan helpen, laat dat graag weten. :)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”