toerental waarop Turbo inzet verlagen: tips howto?

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
asmeekens740
4th Gear member

Hallo

Ik heb sinds kort een 940 uit 91 met high pressure turbo. Ik heb hier ergens op het forum gelezen dat het mogelijk is om het moment waarop de turbo inzet en je dus meer koppel hebt te verlagen. Ik vind het zelf wel fijn om bij een lager toerental veel koppel te hebben dus dat leek mij wel interessant.

Een van de beste mogelijkheden is schijnbaar een andere / dikkere downpipe eronder monteren. Heeft iemand tips wat voor iets zou passen en wat het ongeveer zou kosten? Is zoiets ook gebruikt te verkrijgen? (lees: heb niet zo heel veel centjes)

Zijn er andere goede manieren om dit echt te verlagen, zijn die verantwoord?

Wie kan mij tips geven hierover?

Bedankt alvast!!
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Een turbo komt beter op toeren als de uitlaatgassen er goed doorheen kunnen stromen. Maar in jouw geval is een turbo met variabele geometrie de betere optie.
Jammer alleen dat het niet gaat passen want de ECU kan hier niet mee overweg: die is daar niet voor geschreven en geprogrammeerd.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
v700r
5th Gear member

Kompressor erop, draait bij alle toerentallen mee.
Groeten van Frans.
asmeekens740
4th Gear member

Wat moet ik me precies voorstellen bij een kompressor?
Ik wilde een 740....
FrankS60
5th Gear member

Dit is een supercharger, ongeveer hetzelfde idee. Je haalt bijvoorbeeld de v-snaar of distririem over een poelie heen, waaraan een apparaat zit dat de lucht comprimeerd zoals een turbocharger.

Waar een turbocharger werkt dmv uitlaatgassen, gaat een supercharger of kompressor altijd mee met het toerental omdat de riem altijd de unit aadrijft.
Als je dus meer toeren maakt, heb je ook direct meer lucht = meer vermogen.

Een turbo heeft dat zogenaamd turbogat, omdat de uitlaatgassen eerst de turbo op gang moeten brengen. Dit is geen mechanische overbrenging en dus zit er een vertraging in.

Het nadeel van een mechanische charger is dat je wel altijd de mechanische verliezen hebt door het draaiende houden van het mechanisme, of je de gecomprimeerde lucht nou gebruikt of niet. Als je dus met constant toerental rijdt (snelweg) staat die compressor voor een groot deel onnodig lucht te comprimeren. Dat kost brandstof en PK's. Een turbo heeft weinig effect op het brandstofverbruik bij constante snelheid, de uitlaatluchtstroom is er toch al en is dus "afval" energie die anders ook niet gebruikt wordt.

Als mechanische units heb je de supercharger zoals in het filmpje, 2 wormwielen die in elkaar draaien en zo lucht comprimeren. Dan is er nog de optie waar je feitelijk een halve turbo hebt. Je hebt wel het comprimerende deel (compressordeel) maar de turbine die normaal in de uitlaatgassen hangt is vervangen door een poelie waar een riem overheen loopt.

Voor de puristen; ja er zijn ook nog andere opties maar die zijn minder vaak gebruikt zoals de zeer ingenieuze G-lader van VW met concentrische slakkenhuizen. Niet echt aan de orde hier :wink:

Als antwoord op je eerste vraag, je kunt even kijken of je wastegate wel helemaal gesloten blijft bij lage toerentallen. Soms openen die te vroeg en dan bouw je niet optimaal druk op bij lage toerentallen. De wastegate wordt aangestuurd door die stang bovenop je turbo die weer aangestuurd wordt door een diafragma dat druk afhankelijk is. Als de druk te hoog wordt in het inlaatsysteem, dan wordt de wastegate open gezet zodat de uitlaatgassen langs de turbine kunnen stromen de uitlaat in, en zo voor een deel de turbo buiten spel zetten om te voorkomen dat er te veel druk opgebouwd wordt.

Als dit te vroeg gebeurd door een verkeerde afstelling van dat stangetje, dan heb je een vrij groot turbogat (het duurt lang voor de turbo opspoelt) en je haalt je maximale vermogen vaak ook niet.

EDIT: ik kwam ook dit filmpje nog tegen, is weliswaar bedoeld als uitleg waarom je een turbo nodig hebt als je op grotere hoogte komt (propellorvliegtuigen met zuigermotoren bijvoorbeeld) maar ze leggen duidelijk uit hoe en wat!

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
asmeekens740
4th Gear member

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Frank

Bij mijn turbo is het zo dat er iets kapot is, hoe dat onderdeel precies heet weet ik niet. Het is een soort vacuumdoosje dat ervoor zorgt dat de turbodruk afgelaten wordt. Nu is de turbo niet aangesloten omdat hij alleen maar druk opbouwde en deze druk behield.

Ik dacht eerst dat het de actuator heette maar dat is blijkbaar niet zo...ben er nog niet achter hoe het wel precies heet
Ik wilde een 740....
asmeekens740
4th Gear member

FrankS60 schreef:
een diafragma dat druk afhankelijk is.
Het onderdeel dat bij mij kapot is zou dit misschien kunnen zijn?
Ik wilde een 740....
FrankS60
5th Gear member

Ja dat is het.

Je wastegate actuator. Ziet eruit als een rond metalen doosje, met een slangaansluiting en er steekt een stangetje uit

Deze zorgt er voor dat je wastegate open staat en de uitlaatgassen langs de turbo stromen. Als die goed werkt dan zal de wastegate dicht zijn bij 0 druk of vacuum en open gaan bij meer druk.

Zonder deze wastegate -> turbo bouwt te veel druk op. Je hebt dan zelfs kans dat de motor op hol slaat omdat er steeds meer lucht bij komt -> motor gaat harder lopen -> computer spuit meer brandstof in -> motor gaat nog harder -> turbo gaat nog harder -> meer lucht enz enz.

Als er druk op de wastegate actuator staat, dan staat die wastegate dus maximaal open. Er komt dan dus geen/weinig uitlaatgas langs de turbo en dus bouw je geen druk op.

Die wastegate actuator kun je vaak wel los kopen, maar hij moet wel bij je turbo horen ivm de uitslag per hoeveelheid luchtdruk. Daarna even heel secuur afstellen. Als je niet redelijk technisch bent, zou ik het aan een pro overlaten. Succes!

Dit is trouwens een goed filmpje voor als je niet precies weet hoe en wat met een turbo. Is van IPD, turbo's 101!

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
asmeekens740
4th Gear member

Kijk super!

Die pro's dat komt wel goed hoor. Maar ik moet zelf kijken of ik dat onderdeel gebruikt kan vinden omdat het nieuw gelijk in een hele reparatieset komt en 260 euri's kost, daarvoor is het wel handig om te weten wat de benaming is, van de monteur heb ik eigenlijk alleen de code gekregen.

bedankt in ieder geval
Ik wilde een 740....
leidsekade
2nd Gear member

Denk dat die wastegate bij mij ook kapot is, dus ik kijk naar het vervolg van deze discussie. Overigens staat op het 700 forum dat je de wastegate los van de turbo kunt kopen / maken
Jerry

Volvo 940 2.3 LPT Estate 1998 Midnight Blue 307 K
Volvo 940 2.3 LPT Estate 1997 Nautic Blue 527k
Renault Laguna 2.0 DCI 130 FAP estate (Lease)
asmeekens740
4th Gear member

Jerry

ik heb in het 700 forum ook een draadje hieromtrent lopen, daar kreeg ik veel tips, overigens niet over het onderdeel dat kapot is bij mij maar over het 'vervroegen' van het inzetten van de turbo.
Zou je mij misschien een link kunnen geven van hetgeen jij het over hebt?
bedankt alvast
Ik wilde een 740....
FrankS60
5th Gear member

leidsekade schreef:Denk dat die wastegate bij mij ook kapot is, dus ik kijk naar het vervolg van deze discussie. Overigens staat op het 700 forum dat je de wastegate los van de turbo kunt kopen / maken
De wastegate zelf is denk ik lastig los te vervangen, de aansturing (waste gate actuator) is wel los te koop aangezien dit vaker stuk gaat. Durf echter niet te zeggen of je ook een losse wastegate zou kunnen kopen...

Ik weet wel dat er een S40 turbo is van DinanT, waarvan de wastegate compleet was afgebroken. Die heeft toen een 2e hands (en grotere) turbo geregeld. Zie hier: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”