Nieuwe radio

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
DrDeJe
2nd Gear member

Hoi een ieder,

Ik heb al even op het forum gezocht maar toch een nieuw onderwerp.
In mijn laatste topic heb ik mijn probleem van mijn HU-803 op tafel gelegd. Om een lang verhaal kort te houden: Ik ga in mijn S60 van 11-2000 de HU-803 (welke dus deels is overleden) vervangen door een "normale" radio.

(Ga nu niet meteen vertellen dat je het veeeeel mooier vind om een HU-803 in de S60 te laten want dat vind ik op zich ook). Maar soms zijn de middelen er niet om die radio te vervangen. (Lees kost erg veel geld - Zelfs een ruiltoestel - en dan weet je nog niet hoe lang die weer mee gaat!!!)

Dus het volgende:
Ik ga een DIN-paneel bij Volvo halen met de daarbij behorende verloop kabels. (Volgens Volvo gaat de radio die ik dan wil gaan inbouwen het geluid netjes weergeven over alle boxen - de HU-803 heeft dus Dolby Pro Logic).

MIJN VRAAG: Wie heeft ook een andere dan de originele Volvo radio in zijn auto zitten? En wat voor radio heb je dan? (Merk - Type etc.)

Ik ben erg benieuwd. Zou vet zijn als je misschien een foto zou willen/kunnen plaatsen zodat ik een beeld krijg hoe dat oogt.

Thanks en ik hoop op reacties.

DrDeJe
Greetings DrDeJe

========================
*** Volvo S60 - 2,4 ltr. - 170 PK ***
========================
FrankS60
5th Gear member

Ik heb er een JCV touchscreen dubbeldins DVD speler in zitten met dolby surround. Zal kijken of er ik even een foto van kan maken vandaag of morgen.

Ik heb echter het hele systeem veranderd dus ik kan niks zeggen over de combinatie van aftermarket radio met de originele spullen. Heb je een versterker onder je voorstoel liggen?
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
JSS
3rd Gear member

Ik heb er een vrij simpele Sony autoradio (CDX-GT100) in zitten. Heb hem gekocht zonder originele radio en vind net als jij de investering te hoog voor een Volvo-radio. Daarnaast is het met die Sony veel makkelijker dingen aan te sluiten zoals een carkit en mijn iPod-cradle.
Bij mij werken alle 4 de speakers, ik heb dan ook alleen het Basis-speakerpakket (welke ik overigens prima vind).

Eventueel kan ik wel een fotootje maken als je dat graag wil..
Volvo S60 D5 Edition MY2004
niesman
2nd Gear member

volgens mij heb ik nog wel een verloop kabel liggen, die ging van een volvo stekker naar een philips radio. Werkte prima, maar vond een HU-603 mooier.

edit : aan de kabel te zien, zouden er vier speakers kunnen werken.
JSS
3rd Gear member

Volgens mij ondersteunt ISO inderdaad maar vier speakers. Ik ben dus benieuwd hoe men denkt daarmee al je speakers in ProLogic te gaan aansturen.

Overigens kun je die Volvo->ISO stekker bij zo'n beetje elke automaterialenzaak of tuningshop halen, kost je € 15,-.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
FrankS60
5th Gear member

Klopt, een normale radio heeft 4 kanalen en kan zodoende dus ook 4 speakers of composets aansturen.

Dat wil dus eigenlijk zeggen; 4 deuren met speakers. Fabrikanten doen heel interessant over 12 speakers in je auto e.d. maar het is feitelijk 1 full-range systeem dat gesplitst is over een aantal componenten. Een 2-weg is dan tweeter + woofer en 3-weg is de high performance set met een woofer, midwoofer en tweeter. Wordt dan aangeduid als 3 speakers per deur maar feitelijk is het 1 systeem dat als 1 speaker aangestuurd wordt door de radio of versterker.

Als je dus optimaal gebruik wilt maken van de in jouw auto aanwezige speakers, dan moet je er bijvoorbeeld een versterker bij gaan zetten en dan daarmee een deel van de speakers aansturen, en met de radio de rest.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
945i
8th Gear member

Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
DrDeJe
2nd Gear member

Thanks voor de reactie tot nu toe.
Ik heb dus idd een versterker onder mijn stoel liggen. (De originele welke bij de HU-803 hoort).
Volgens mij is het zo dat het signaal van de boxen dus de versterker in gaat en dat vanuit de versterker alle boxen worden aangestuurd. (Maar ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben).
Foto's zijn idd welkom. Dan heb ik een beetje een idee.
Thanks iig voor jullie moeite.

Greetings DeJe
Greetings DrDeJe

========================
*** Volvo S60 - 2,4 ltr. - 170 PK ***
========================
FrankS60
5th Gear member

Ja dat klopt, je versterker wordt aangestuurd door je headunit en die stuurt dan de speakers weer aan. Ik weet alleen uit mijn hoofd niet welke speakers er op de versterker zitten en welke niet, of misschien zitten ze er wel allemaal op.

Ik weet ook niet of je verloopjes hebt van de volvo versterker stekker naar gewone tulp ofzo die je in de aftermarket HU kunt prikken. Even vragen/kijken bij volvotech.
Salaridebrito
2nd Gear member

Hallo,

Ik heb deze topic met interesse gevolgd.

Ik heb zelf de volledige installatie in mijn S60 veranderd. De originele Hu 603 is verwijderd. Ik heb een Macrom DVD 5550 geplaatst daar deze radio ook een matte uitstraling heeft (zelfde als dashboard). Ook heb ik Phonocar speakers geplaatst met meer vermogen. Dit alles achter de standaard panelen weggewerkt.

Volvo maakt gebruik van 8 ohm speakers in de deuren, de speakers (tweeter en bass speaker) zijn parallel geschakeld waardoor men weer tot een impedantie van 4 ohm komt. Houdt hier rekening mee bij de plaatsing van een andere composet in de deuren daar deze vaak 4 ohm zijn. Dit houdt in dat je maar een signaaldraad in de deuren op het filter moet aansluiten.

Een dolby surround opstelling is absoluut geen probleem daar de 2 din dvd radio's over een apart vijfde kanaal beschikken. Mocht je dit via de bestaande versterker laten lopen dan is bij Tomacarparts een verloopstekker te krijgen die van din naar tulp gaat. Je zult dan alleen een aparte aansluiting voor je remote, aarde en 12v moeten maken voor de versterker.
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”