Vertel? Wat heeft dat ermee te maken dan?VolvoMafia schreef:Wel eens bij stil gestaan dat dat stekkertje ook iets met je airbags en gordelspanners van doen zou kunnen hebben?
wat is dit?
- stefmen
- 3rd Gear member
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
je gordels maken deel uit van je SRS-systeem. Dus je airbags en je gordelaanspanners. Zou zo maar mogelijk kunnen zijn dat je airbag nu niet werkt... En sowieso als je geen gordel draagt en je krijgt een aanrijding, dan ben je op een hele andere positie tov het stuur dan als je in de gordel hangt. Je krijgt die airbag dus met mach 3 op een verkeerde plek in het gezicht. Heb wel eens een airbag zien ontploffen, das geweld hoor. Maar maakt mij niet uit, zijn jouw voortanden...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- stefmen
- 3rd Gear member
Ik heb altijd mijn gordel om, maar ik zie niet hoe het gordel-verklik kabeltje gerelateerd is aan het wel of niet afgaan van de airbag bij een aanrijding..
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
als je je gordel om hebt, hoef je je ook niet te irriteren aan dat lampje.
SRS staat voor Supplemental Restraint System. Kijk hier maar en dan de lijst met actuators. Dan kan je misschien de link leggen. Kan er ook niets aan doen dat ze bij de ontwikkeling de gordel en de airbag aan elkaar koppelen...
SRS staat voor Supplemental Restraint System. Kijk hier maar en dan de lijst met actuators. Dan kan je misschien de link leggen. Kan er ook niets aan doen dat ze bij de ontwikkeling de gordel en de airbag aan elkaar koppelen...
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
- stefmen
- 3rd Gear member
Jawel, want ik zet mijn auto meteen op contact en dan word ik gek van het irritante getik. Iedereen die bij mij in de auto stapt die vraagt wat dat is (duidelijk geen Volvo rijders
).
Ik snap dat een airbag ook in verbinding staat met de gordelspanners, maar het lijkt mij sterk dat het stekkertje onder de stoel ervoor kan zorgen dat een airbag niet afgaat. Neem toch aan dat Volvo het afgaan van een airbag niet laat afhangen van een flinterdun draadje wat onder de stoel hangt met een stekkertje wat je binnen 1 seconde kunt uittrekken.
Mocht dit zo zijn, dan vind ik dit een ernstige ontwerpfout.

Ik snap dat een airbag ook in verbinding staat met de gordelspanners, maar het lijkt mij sterk dat het stekkertje onder de stoel ervoor kan zorgen dat een airbag niet afgaat. Neem toch aan dat Volvo het afgaan van een airbag niet laat afhangen van een flinterdun draadje wat onder de stoel hangt met een stekkertje wat je binnen 1 seconde kunt uittrekken.
Mocht dit zo zijn, dan vind ik dit een ernstige ontwerpfout.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
denk jij dat de overige draadjes in de auto dikker zijn? Ik weet niet of bij jouw auto de airbag niet af gaat, verschilt per type en jaar. Maar de link is er echt.
En wees blij, bij mij zit er een amerikaanse bong bong bong als je niet snel de gordel om doet. je leert er mee leven
In de 440 die je eerst had is het TAKKETAKKETAKKETAKKE en dat is echt irritant
En wees blij, bij mij zit er een amerikaanse bong bong bong als je niet snel de gordel om doet. je leert er mee leven

Mijn blog
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Wat maakt het mij nu uit of iemand vol met zijn/haar hoofd in dat stuur gaat? staat de rest van zijn/haar leven Volvo in spiegelbeeld in het voorhoofd, ook een soort reclame
Volvo for life
- Thuurc
- 4th Gear member
Sorrybart simpson schreef:Wat maakt het mij nu uit of iemand vol met zijn/haar hoofd in dat stuur gaat? staat de rest van zijn/haar leven Volvo in spiegelbeeld in het voorhoofd, ook een soort reclame

Volvo S40 TD, 1999
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
Volvo S40 1.9D, 2000
Volvo 850R, 1996
Volvo V70R, 2003
Volvo V60 2.0T, 2011
- stefmen
- 3rd Gear member
Weet niet over de dikte van de draadjes, maar de 'kabel' die de airbag module ingaat is in ieder geval een stuk dikker(laatst nog vastgehad) als het draadje onder de stoel en een stuk minder makkelijk los te koppelen.VolvoMafia schreef:denk jij dat de overige draadjes in de auto dikker zijn?
Ik vind het tikken in de S40 bijna even irritant dan in de 440 (waar ik hem los had getrokken).
Ik wil wel eens weten of het echt zo is dat mijn airbag niet afgaat als ik dat kabeltje onder mijn stoel heb losgetrokken. Als dat echt zo is dan leer ik wel leven met het getik...
Hehebart simpson schreef:Wat maakt het mij nu uit of iemand vol met zijn/haar hoofd in dat stuur gaat? staat de rest van zijn/haar leven Volvo in spiegelbeeld in het voorhoofd, ook een soort reclame

- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
"ovlov" for life :twisted:
- Okke
- 4th Gear member
Dikte van een draad heeft niet zozeer alleen met de functie te maken, maar mogelijk ook met de stroom. Ik kan mij voorstellen dat voor de stroom voor het onststeken van een airbag een dikkere diameter is vereist.
Overigens denk ook ik dat de gordelverklikker onderdeel van het veiligheidsysteem uitmaakt. Er zijn nogal wat voorzieningen getroffen, die ook gecontroleerd worden op het moment dat je de auto op het contact zet en gaat wegrijden. Als alles in orde is, branden er geen lampjes meer.
En de ik denk dat je vast wel weet dat een gordel dragen essentieel is voor een juiste werking van de airbag. Gewoon dragen, tenzij je natuurlijk de gordel om medische redenen niet kan dragen.
Overigens denk ook ik dat de gordelverklikker onderdeel van het veiligheidsysteem uitmaakt. Er zijn nogal wat voorzieningen getroffen, die ook gecontroleerd worden op het moment dat je de auto op het contact zet en gaat wegrijden. Als alles in orde is, branden er geen lampjes meer.
En de ik denk dat je vast wel weet dat een gordel dragen essentieel is voor een juiste werking van de airbag. Gewoon dragen, tenzij je natuurlijk de gordel om medische redenen niet kan dragen.
V40
- stefmen
- 3rd Gear member
Als je die kabel uittrekt gaan er bij mij geen lampjes branden hoor..
Ik draag altijd mijn gordel, ik word zelfs boos als iemand dat niet doet in mijn auto.. Maar dat irritante geluid heb ik daar niet voor nodig...
Ik draag altijd mijn gordel, ik word zelfs boos als iemand dat niet doet in mijn auto.. Maar dat irritante geluid heb ik daar niet voor nodig...
-
- 3rd Gear member
De stekker loshalen heeft geen invloed op het Airbag/SRS systeem hoor. De draadjes van deze stekker lopen puur en alleen naar het houder waar je jouw gordel in vast klikt. D.m.v. een drukknopje voelt deze sensor of de gorder wel of niet in de houder zit en of hij dus moet gaan verklikken. Als de airbag overigens niet zou werken zou het lampje op het dashboard moeten branden.
Ter probeersel, sluit je verklikker aan. Stop i.p.v. je gordel 's een spateltje o.i.d. in je gordelhouder. Zul je zien dat hij dan ook stopt met verklikken.
Daarnaast als je bv. om medische redenen geen gordel mag/kan dragen dan moet je airbag nog wel werken. Ook al is een impact van een airbag schadelijk zodra jij door gordelgebrek onjuist erin klapt met je gezicht, het is veiliger dan door de voorruit vliegen. Al is er een grote kans dat dat alsnog gebeurt
Ter probeersel, sluit je verklikker aan. Stop i.p.v. je gordel 's een spateltje o.i.d. in je gordelhouder. Zul je zien dat hij dan ook stopt met verklikken.
Daarnaast als je bv. om medische redenen geen gordel mag/kan dragen dan moet je airbag nog wel werken. Ook al is een impact van een airbag schadelijk zodra jij door gordelgebrek onjuist erin klapt met je gezicht, het is veiliger dan door de voorruit vliegen. Al is er een grote kans dat dat alsnog gebeurt