Gisteravond viel de mijn volvo 440 (b18U) opeens uit. Bij naderonderzoek bleek er geen vonk vanuit de verdelerkap te komen maar wel vanuit de bobine. Hmmm het zal toch niet..... jawel de distibutie loopt niet mee. Het nokkenaswiel draait niet als je de motor start en de riem beweegt ook niet.
verder hoor ik geen rare tikken of iets dergelijks. Hoe groot is nu de kans op schade? De riem staat wel op spanning maar het lijkt net of het krukaswiel niet mee draait.
Distributie loopt niet mee
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Is de poelie afgescheurd wellicht? Het krukasdeel draait dan wel, maar de buitenrand waar de riem op ligt staat stil. Zou even niet meer starten totdat je de oorzaak hebt gevnden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
zoiets dacht ik ook, helaas toch al wel wat vaker proberen te starten (onsteking checken) de kans op schade is dus wel groot?
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
een nieuwe riem erom en kijken of hij loopt,zoniet,dan zijn de kleppen krom...
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik begrijp dat de riem nog heel is en over alle poelies loopt? Als dat het geval heeft het natuurlijk geen zin de riem te wisselen.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Als de nokkenas niet draait is toch echt de distributieriem gebroken,ik weet niet hoe jij het ziet?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Staat toch hierboven. De poelie kan in tweeen gebroken zijn, dan draait de riem ook niet mee.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
TS zei dit: De riem staat wel op spanning maar het lijkt net of het krukaswiel niet mee draait.Ramon&Ramon schreef:een nieuwe riem erom en kijken of hij loopt,zoniet,dan zijn de kleppen krom...
Volgens mij moet het dan ergens in de aandrijving van de krukaspoelie/tandwiel mis zijn en niet een kwestie van een kapotte riem.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Krukas-tandriem-wiel zit met klein nokje geborgd om te mee te draaien. Is de bout wel vast van het krukas-tandriem-wiel?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
Heb alles losgehaald, en de riem was bij het krukas-wiel gebroken. Vervangen en de auto doet het weer (mooie brrbrrbrr uit de uitlaat en stabiel stationair). Heb alleen geen idee hoe strak de riem moet (heb geen riemspanningsmeter oid) heeft iemand daar een handigheidje voor?
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Afstellen zonder meter is een gevoelskwestie zou hem dus zo stellen dat ie voor jou gevoel goed zit (zeker niet te strak) en hem nogeens tussendoor controleren iets te los kan niet veel kwaad te strak wel ivm de looprollen die herrie gaan geven.
Was de riem nu cpl gebroken of waren de tanden eraf?
Was de riem nu cpl gebroken of waren de tanden eraf?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 15.03.2007 - 11:08
de riem was gebroken, tanden waren goed. Ongeveer even strak als een multiriem?
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik zorg er altijd voor dat de riem nog een kwart slag kan draaien met de hand. Dan is het meestal goed.
Wel erg veel geluk dat hij nog loopt en er niets is beschadigd!
Wel erg veel geluk dat hij nog loopt en er niets is beschadigd!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Die renault blokken hebben toch ook een looprol? Zo ja ook mee vervangen, heb al keer gehad dat die kapot is gesprongen omdat ik met mn suffe kop allen de riem had gedaan. Van dat geluid word je niet vrolijk.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Slakken,sterven,mag een boon worden als ik het nog begrijp:):)