Mijn brandstofmeter stond op iets minder dan halfvol. Tot mijn verbazing stond hij een dag later plots op 4/5 vol, zonder te tanken! Dat gebeurde zo'n twee weken geleden. In de tussentijd is hij niet meer gezakt. Ik rij nu wel op LPG, maar de wagen start telkens op benzine, dus na twee weken moet de brandstofmeter normaal toch lichtjes gedaald zijn.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? Of is er iemand die dit ook al meemaakte?
brandstofmeter defect?
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
De vloter aan de linkerzijde wil nog weleens blijven hangen meter zakt dan niet verder dan tot de helft ,meest geeft hij na een schop onder de tank aan de linkerzijde ineens een ander brandstof niveau aan op het dash, is dit het geval dan zul je hier dus naar moeten (laten) kijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54
Dit probleem heb ik ook gehad. Vlotter bereikbaar na wegklappen bekleding onder achterbank als ik het me goed herinner. Na reparatie enorme diesellucht in de auto. Sluiting luistert nogal nauw en was in mijn geval na de reparatie gaan lekken.hadico schreef:De vloter aan de linkerzijde wil nog weleens blijven hangen meter zakt dan niet verder dan tot de helft ,meest geeft hij na een schop onder de tank aan de linkerzijde ineens een ander brandstof niveau aan op het dash, is dit het geval dan zul je hier dus naar moeten (laten) kijken.
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Berekent de boordcomputer o.a. aan de hand van de hoeveelheid brandstof in de tank hoeveel kilometer er nog gereden kan worden?
Zo ja, wordt de hoeveelheid brandstof voor de actiradius in de tank gemeten via de linker vlotter of beiden?
Als mijn tank bijna leeg is kan ik volgens de boordcomputer nog 300km rijden. Veel te optimistisch want in de praktijk haal ik net de helft.
Zo ja, wordt de hoeveelheid brandstof voor de actiradius in de tank gemeten via de linker vlotter of beiden?
Als mijn tank bijna leeg is kan ik volgens de boordcomputer nog 300km rijden. Veel te optimistisch want in de praktijk haal ik net de helft.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
zitten er 2 vlotters in, dan ??
Ook in een D5?
Ook in een D5?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 117
- Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54
Ja, zo stonden wij ook eens langs de weg... Metertje tegen het rood aan en boordcomputer gaf nog 140 km aan... niet dus.. Sindsdien heb ik altijd een 5 liter tankje diesel tussen mijn reservewiel liggen.Wolfs XC schreef: Als mijn tank bijna leeg is kan ik volgens de boordcomputer nog 300km rijden. Veel te optimistisch want in de praktijk haal ik net de helft.
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
In de tank zitten twee vlotters een links en een rechts met een opvoer(diesel) en een hoofdpomp voor de benzine uitvoeringen brandstofniveau word dan ook berekent over de beide vlotters waarbij er in de tank een venturi pomp ligt aangestuurt door de pomp die de brandstof hevelt van links naar rechts om te zorgen dat de pomp ten alle tijde voldoende kan aanzuigen.
Aan de linkerkant ontstaat meest het probleem dat de drijver van het meetelement verstrikt raakt of klem loopt op de bedrading en/of de leiding van de hevelpomp met als ergste gevolg dat je met een halfvolle tank op het dash dus gewoon stil komt te staan .
Aan de linkerkant ontstaat meest het probleem dat de drijver van het meetelement verstrikt raakt of klem loopt op de bedrading en/of de leiding van de hevelpomp met als ergste gevolg dat je met een halfvolle tank op het dash dus gewoon stil komt te staan .
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Je kunt hem bij de dealer laten calibreren je meter!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 06.10.2007 - 14:41
Herkenbaar probleem die afwijking op de brandstofmeter.
Bij mij staat 'ie op drie kwart bij een volle tank en als er 50 km is gereden staat ie ineens weer op vol! Zou wel eens een gevalletje opnieuw calibreren kunnen zijn.
Hoe werkt dat calibreren, hoe lang is het werk voor een dealer en wat kost dat ongeveer?
Bij mij staat 'ie op drie kwart bij een volle tank en als er 50 km is gereden staat ie ineens weer op vol! Zou wel eens een gevalletje opnieuw calibreren kunnen zijn.
Hoe werkt dat calibreren, hoe lang is het werk voor een dealer en wat kost dat ongeveer?
V70 2003, 2.4L 140 pk
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8502
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Dan heb ik verleden week geluk gehad, lampje was al 30km aan, maar BC gaf nog 130km aan, de tankbeurt was 71 liter....met een tank van 70 liter....
In de toekomst toch iets eerder gaan tanken toch... ::roll:
In de toekomst toch iets eerder gaan tanken toch... ::roll:
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Is 5 min werk ,wat het kost weet ik zo niet!
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Kan men bij het calibreren er achter komen of de linker vlotter blijft hangen of niet? Calibreren heeft weinig zin als de vlotter "klem" zit lijkt me.Ramon&Ramon schreef:Is 5 min werk ,wat het kost weet ik zo niet!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
het is de moeite van het proberen waard denk ik!
- Wolfs XC
- 5th Gear member
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
- Locatie: 't Gooi
Ben ik helemaal met je eens tenzij iemand zelf handig is en de tank via het gat aan de linker kant openmaakt om e.e.a. te bekijken.Ramon&Ramon schreef:het is de moeite van het proberen waard denk ik!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
Toevallig gister een zelfde effect gezien.
Ik reed al 2 dagen met een halve tank. Normaal rijd ik 850km op een tank, nu stond hij op 730km met de weergave op een "halve tank".
Vanochtend op 630km en vanmiddag met 730km geen pixel verder, dus toch maar even vol gegooid. Ging 61 liter in.
Meter geeft nu weer vol aan. Ik zal eens kijken wat de meter over 600km aangeeft. Het kan dus een enkele keer blijven hangen, die ene vlotter?
En anders dus vlotter vervangen?
(Ai, ik heb een MY2008, maar de tank zal vast al 100 jaar het zelfde zijn?
)
Ik reed al 2 dagen met een halve tank. Normaal rijd ik 850km op een tank, nu stond hij op 730km met de weergave op een "halve tank".
Vanochtend op 630km en vanmiddag met 730km geen pixel verder, dus toch maar even vol gegooid. Ging 61 liter in.

Meter geeft nu weer vol aan. Ik zal eens kijken wat de meter over 600km aangeeft. Het kan dus een enkele keer blijven hangen, die ene vlotter?
En anders dus vlotter vervangen?
(Ai, ik heb een MY2008, maar de tank zal vast al 100 jaar het zelfde zijn?

Laatst gewijzigd door eta76 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Na een noodstop ooit is mijn vlotter ook een keer blijven hangen.
Voltanken en vervolgens was het weer over.
Voltanken en vervolgens was het weer over.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
Het is bij mij nu soms weer goed. Rijd ik over een hobbel (op de grote weg), dan schoot hij weer terug naar half vol. Binnenkort maar eens naar laten kijken.
Moet de tank leeg zijn? Om hier bij te kunnen? Of met 3/4 vol is het misschien ook mogelijk?
Moet de tank leeg zijn? Om hier bij te kunnen? Of met 3/4 vol is het misschien ook mogelijk?
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21419
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
En vooral brandgevaar als er iets fout gaat ...sbv schreef: vrij lege tank is wel handig. Scheelt wat tilwerk.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]