Vraagje aan S60 D5 rijders.....
Ik rijd nu ruim 3 en een half jaar rond in een 2002 S60D5 Edition. Ik moet zeggen, een hele fijne auto. Nu heb ik echter een hele mooie V50 2.0 D zien staan die ik ook wel zie zitten.
Ik heb echter wel wat vragen over de 2.0 Diesel. Zijn er speciefieke / typische 2.0D kwaaltjes of slechte eigenschappen? Vaak storingen oid? Hoe bevalt het karakter van de auto, voldoende trekkracht in alle regionen?
Ik ga ieder jaar lekker met m'n caravan op vakantie, hoe makkelijk zal een 4 cyl 2.0D mijn caravan trekken. Ik kan dat bij een proefrit moeilijk gaan proberen? Ik rijdt zoals gezegd een 163pk D5 (5 cyl.) en dat trekt altijd, overal en in ieder toerengebied, met en zonder caravan. Krijg ik spijt als ik ga omsteken?? Jullie mening aub.... en als er zijn, graag de eigenaardigheden van een 2.0D motor.
Dan nog wat technisch, de 2,0 diesel motor, is dat een turbo intercooler common rail of een oude "tractor" diesel? Is een 2.0 diesel eigenlijk hetzelfde als een D5 zonder de 5e cylinder?
S60 D5 omsteken naar V50 2.0D 100kw
- hadico
- 5th Gear member
- Berichten: 1374
- Lid geworden op: 30.09.2008 - 21:51
- Locatie: Amstelveen
Dan nog wat technisch, de 2,0 diesel motor, is een turbo intercooler common rail diesel.
Is een 2.0 diesel eigenlijk hetzelfde als een D5 zonder de 5e cylinder?
NEE. Is zeker niet te vergelijken met de D5 en als je eigenaardigheden van de 2.0D wil lees dan het S40/V50 forum eens ,in mijn persoonlijke opinie ga je hier (zeker als je ook nog met de caravan gaat rijden) spijt van krijgen.
Is een 2.0 diesel eigenlijk hetzelfde als een D5 zonder de 5e cylinder?
NEE. Is zeker niet te vergelijken met de D5 en als je eigenaardigheden van de 2.0D wil lees dan het S40/V50 forum eens ,in mijn persoonlijke opinie ga je hier (zeker als je ook nog met de caravan gaat rijden) spijt van krijgen.
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Geen idee of crossposting is toegestaan hier, maar ik raad je aan het bij 1 topic te houden.
Aangezien in het andere topic al meer reacties staan stel ik voor dit topic te sluiten en over te gaan naar het andere. Dat houdt de dingen voor jou ook wat overzichtelijker
Aangezien in het andere topic al meer reacties staan stel ik voor dit topic te sluiten en over te gaan naar het andere. Dat houdt de dingen voor jou ook wat overzichtelijker

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Ja, snap ikppFreddy schreef:Geen idee of crossposting is toegestaan hier, maar ik raad je aan het bij 1 topic te houden.
Aangezien in het andere topic al meer reacties staan stel ik voor dit topic te sluiten en over te gaan naar het andere. Dat houdt de dingen voor jou ook wat overzichtelijker

Als crossposting niet mag, oke, heb ik vrede mee hoor.
Kijk aan, even vertileren. Het al oude gezegde "there's no substitute voor qubic inches" staat als een paal. Grotere motorinhoud vergroot de souplesse, helemaal waar. Maar weet je wat het is, als ik lees op de site van autoweek en ik zoek de reacties op een 2,0d dan zijn die gewoon goed.
Ik begrijp dat ik misschien een stapje terug zou gaan doen qua vermogen maar als ik naar de specs kijk zou het koppel zowat gelijk zijn, zij het bij een iets wat hoger toerental. (2000rpm) Pk's lever ik wat meer in, zo'n 15% maar in alle redelijkheid gebruik ik mijn 163 paardjes nooit. Ik rijd maar 92 km per dag (4 dgn per week) voornamelijk 80km/h wegen. Eens per jaar 2400km caravan trekken over secundaire wegen in zuid frankrijk, daar zal ik het misschien wel merken, maar om daar de beslissing van af te laten hangen van die heen-en terugreis??
Ik sta in een spagaat, heb zin in die nieuwere V50, maar het is geen pakje boter kopen, en spijt krijgen wil ik voorkomen. Dus graag reacties voor morgen........
edit; eigenlijk moet iedere vernieuwing van auto een verbeteing zijn, echter als je van een D5 moet verbeteren gaat dat bijna niet op dieselgebied.
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
2.0 vergelijken met een D5.... uhm NEE!! absoluut niet
D5 is volvo eigen en de 1.6 en 2.0D zijn kuch....
Ford motoren
D5 is volvo eigen en de 1.6 en 2.0D zijn kuch....
Ford motoren
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Die 2.0D is een prima (en aangenaam stille) machine, in een V50 ook een heel adekwate.
Voor mij zouden de stoelen zwaarwegender zijn, die van een S60 ga je niet in een V50 vinden
Voor mij zouden de stoelen zwaarwegender zijn, die van een S60 ga je niet in een V50 vinden
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Zegt iemand die met een Volvo rijdt waar een Renault blok inligtDeNNiS_ schreef:2.0 vergelijken met een D5.... uhm NEE!! absoluut niet
D5 is volvo eigen en de 1.6 en 2.0D zijn kuch....
Ford motoren

de 1.6D en 2.0D zijn idd door PSA ontwikkeld en gebouwd (samenwerking tussen Peugeot, Ford, Volvo en misschien nog wel wat merken) Dus de 1.6 en 2.0 HDI bij Peugeot zijn grotendeels dezelfde blokken, net als de Ford diesels inderdaad.
Ik vind de 2.0D een enorm prettige motor om te rijden. Rijdt soepel, en ik heb altijd nog wel kracht op overschot. Als ik nu leeg rij of 200kg in de koffer leg, ik merk weinig verschil (okja, als je echt snel wil zijn zal je het wel merken waarschijnlijk, maar het gaat nog steeds soepel). Alleen op de lagere toeren komt de mijne wat kracht tekort, maar dat komt waarschijnlijk doordat de vorige eigenaar lang met een kapotte egr rondgereden heeft waardoor de inlaat vervuild is. Mijn pa z'n V50 2.0D trekt wat beter in de lage toeren.
Hele goede motor dus, alleen die EGR klep is een zwak punt (1 tip: meteen afdoppen na aankoop

Maar als je van een D5 komt zal je het wel merken ja. Ik heb onlangs een ritje gemaakt met een V50 1.6D DrivE start/stop. Rijdt ook soepel, maar heeft niet het overschot dat ik met mijn 2.0D heb. Dus inleveren doe je sowieso. Ik zou m'n keuze niet laten afhangen van die paar keer dat er een caravan achter moet.
Gewoon even een proefrit aanvragen

edit: sh*t, zit ik daarnet nog te zeggen om naar het andere topic te gaan, post ik zelf hier

1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- mehrzahl
- 3rd Gear member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
- Locatie: Etten-Leur
Ik heb laatst een nieuwe V70 2.0d gehuurd, en in Duitsland uitgeprobeerd. Vooral op hogere snelheden is het verschil met de D5 aanzienlijk. Met een D5 kun je de meeste auto's losrijden bij de tussenacceleratie, bij de 2.0d niet. Ik moest vaak terug naar V om een beetje tempo erin te krijgen. Ook is het verbruik hoger dan van de D5 als je echt vermogen vraagt (hoge snelheden of caravan trekken).
Verder is een V50 erg klein van binnen...mag dan wel een stationcar zijn, maar ruimte biedt ie niet.
Verder is een V50 erg klein van binnen...mag dan wel een stationcar zijn, maar ruimte biedt ie niet.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011
https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
- dieselpower
- 4th Gear member
- Berichten: 532
- Lid geworden op: 05.08.2007 - 16:35
Hallo forum-ers,
Ben vandaag wezen kijken en proberen en.....ik ga niet overstappen.
Ik vind de V50 nog steeds een mooie (mooiere) voorkant hebben. Beetje spitser als mijn S60. Verder had deze V50 ook van die lens-koplampen, richtingaanzijzers op de spiegels, radio bediening op het stuur, parkassist achter, vinnetje op het dak en een mooie muisgrijs metalic kleur. Mooi compleet en modern uiterlijk, zo ook binnen. Ziet er gewoon moderner uit, mijn S60 komt daarlangs wat gedateerd over.
Ik vind alleen de materialen/afwerking voor de binnenkant minder, d.w.z. het is modern en strak en zal ongetwijfeld goed zijn maar mijn interieur voel en ziet er toch meer "klasse" uit. Ook de binnenruimte lijkt me kleiner als bij een S60. Mijn opgroeiende koters van nu resp 7 en 5 hebben bij mij nu niet een overvloed aan ruimte en had gehoopt dat een V50 hetzelfde zou zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het daar echter nog kleiner in is.
Motorsouplesse is voor een 2.0D niet slecht echter zou schakellui rijden zoals ik gewend ben gaat toch niet. Nogmaals, een 2.0D doet heel goed z'n werk maar komt onder de 2000rpm toch draaimoment te kort. je raakt ge-en verwend met een D5.
Ik hang een beetje in de spagaat, maar de verliefdheid op een V50 is toch wat bekoeld, ondanks de kleur en moderner uiterlijk.
Topic mag dus op slot, nogmaals bedankt met jullie info.
Ben vandaag wezen kijken en proberen en.....ik ga niet overstappen.
Ik vind de V50 nog steeds een mooie (mooiere) voorkant hebben. Beetje spitser als mijn S60. Verder had deze V50 ook van die lens-koplampen, richtingaanzijzers op de spiegels, radio bediening op het stuur, parkassist achter, vinnetje op het dak en een mooie muisgrijs metalic kleur. Mooi compleet en modern uiterlijk, zo ook binnen. Ziet er gewoon moderner uit, mijn S60 komt daarlangs wat gedateerd over.
Ik vind alleen de materialen/afwerking voor de binnenkant minder, d.w.z. het is modern en strak en zal ongetwijfeld goed zijn maar mijn interieur voel en ziet er toch meer "klasse" uit. Ook de binnenruimte lijkt me kleiner als bij een S60. Mijn opgroeiende koters van nu resp 7 en 5 hebben bij mij nu niet een overvloed aan ruimte en had gehoopt dat een V50 hetzelfde zou zijn. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het daar echter nog kleiner in is.
Motorsouplesse is voor een 2.0D niet slecht echter zou schakellui rijden zoals ik gewend ben gaat toch niet. Nogmaals, een 2.0D doet heel goed z'n werk maar komt onder de 2000rpm toch draaimoment te kort. je raakt ge-en verwend met een D5.
Ik hang een beetje in de spagaat, maar de verliefdheid op een V50 is toch wat bekoeld, ondanks de kleur en moderner uiterlijk.
Topic mag dus op slot, nogmaals bedankt met jullie info.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20778
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
We kunnen niet alles in de gaten houden. Maar crossposting is inderdaad niet toegestaan.
Je vraagt zelf al om een slotje. Bij dezen.
Je vraagt zelf al om een slotje. Bij dezen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)