ramen krabben

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Vanochtend weer hard op de feiten gedrukt: mijn V70 heeft geen standkachel en mijn huis geen garage of carport. Kortom, de auto langs de straat en de ramen waren keihard bevroren.

Nu is de buitenkant krabben al niet mijn favoriete bezigheid, maar waar ik me het meest aan erger is dat de binnenkant van de ramen beslaat en dus bevriest op het moment dat ik instap (daarvoor zijn ze gewoon keurig droog). Zie ik in het donker dus nog niets, terwijl de buitenkant ook al weer begint te bevriezen :cry:

Ondanks dat ik geleerd heb om nooit de motor te starten en stationaiir te laten draaien wanneer je gaat ramen krabben ivm slijtage, doe ik dit toch maar op het moment dat ik met krabben begin, maar dat is bij lange na niet genoeg om de auto op temperatuur te krijgen. Terwijl de motor draait staat dan de aico aan en de blower vol open, maar de verwarming laat ik uit om de motor de kans te geven op temperatuur te komen. Achteruitverwarming wel aan.

Hoe doen jullie dat? Rijden jullie ook de eerste paar kilometer op de tast, of starten jullie de auto en stappen dan pas in wanneer deze na een half uur stationair draaien op temperatuur is? Of zetten jullie er een elektrische kachel in? Of hebben jullie van die isolatiematjes over de voorruit en werkt dat dan een beetje? Blower juist vol aan of uit? Airco aan of uit? Verwarming juist vol aan of uit wanneer de motor nog niet op temperatuur is? Raampje open en met het hoofd naar buiten gaan rijden?

Kortom, hoe krijg ik de ramen van buiten en van binnen vrij van opgevroren waterdamp?

Vannacht wordt het weer koud, ik hoop op bruikbare tips en advies..

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Ik gebruik vaak zo'n isolatiematje en dat werkt goed. Ik ben alleen vergeten om hem op tijd uit de schuur te halen, dus toen ik gisteravond ging boodschappen doen moest ik toch weer krabben. :(

Stationair warm laten draaien schijnt inderdaad niet zo goed te zijn voor de motor, maar soms doe ik het toch. Ik zet de ECC dan op de stand "voorruit ontwasemen", dus blower vol en verwarming aan.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
RVL
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
Locatie: Prinsenbeek

Mijn V70 heeft een Webasto standkachel en om 5.45 uur slaat deze aan. Maar dat is flauw daar heb jij niets aan. Met de 945 starten en dan zet ik de blower vol aan (AC aaan voor betere ontwaseming) op hoge temp. plus achterruitverwarming en begin te krabben. Rij na ca. 15min. heel rustig het dorp uit waarbij op de A16 de auto al redelijk op temperatuur is. Zal allemaal wel tegen weet ik hoeveel regels (slijtage en weet ik veel) zijn maar inderdaad is het ook link op op de tast de straat uit te rijden als de voorruit tijdens het wegrijden weer aan de binnenkant beslagen raakt.
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
bramster
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 28.10.2009 - 12:16
Locatie: amsterdam

Ik ben sinds gisteren ook in het bezit van een v70 uit 97 en heb het zelfde probleem ervaren. Eigenlijk was ik meer benieuwd of het normaal is dat de binnenkant bevriest... 10 jaar terug heb ik een 340 gehad die dat ook deed maar die was ook wel heel belegen. Inmiddels heb ik een jaar of 8 in nieuwere leaseauto's gereden en heb dit eigenlijk nooit meer mee gemaakt (ik doel hier natuulijk op de bevroren binnenkant) ik hoopte eigenlijk dat het komt omdat de auto een week of wat stil heeft gestaan.... is dit een normaal verschijnsel bij deze auto's en wat kan je er aan doen??
trots bezitter van een v70 classic g3 met slechts 430.000 op de teller
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

en wat kan je er aan doen??
[flauwe modus]
Je adem inhouden tot de auto op temperatuur is.
[/flauwe modus]

Misschien kun je de ruit met een "anti-fog" middeltje behandelen.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21239
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Onze S60 "mishandel" ik met een deycer spray van krabben krijg ik iig krassen.
Ik start de motor en daarna spray ik dat spul erop het rubber schijnt het iets minder leuk te vinden en ik heb geen last van ijsbloemen op de binnenkant.
De auto is na 20 min rijden 90 km/h nog niet helemaal op tempratuur, maar het is ook natuurlijk een 5 cyl.
De zijramen zijn behandeld met een goedje die er voor zorgt dat de ramen schoon blijven van water en dat helpt ook goed tegen vorst dus ik spuit dat spul alleen op het voorraam.
Het heeft er ook mee te maken dat je een auto goed warm rijdt zodat je vocht uit het interieur verdampt, doorgaans worden lease auto's intensiever gebruikt dan auto's die alleen prive worden gereden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Volgens mij werkt het zo: als je de ijslaag aan de buiterkant eraf krabt, koelt de buitenkant van de ruit af (de ijslaag isoleert a.h.w. de ruit). Hierdoor condenseert waterdamp uit het interieur tegen de ruit aan de binnenkant, die meteen vastvriest als het <0°C is. Het verschijnsel lijkt erger met de-icing vloeistof, is mijn ervaring.

Ik laat ook altijd eerst de motor lopen tijdens het krabben. Ten eerste weet ik dan zeker dattie het doet (:-)), ten tweede is de voorruit dan al een beetje ontwasemd. De achterruitverwarming (en spiegels) doe ik ook meteen aan, dat helpt bij het krabben.

Bij het wegrijden zet ik de blower lager (3 streepjes en 18C) om de motor sneller op temperatuur te krijgen. Omdat ik dan toch nog warm ben van het krabben heb ik die hitte niet nodig.

Qua slijtage zal het wel slechter zijn, maar beter dan dat je een fietser onder je auto krijgt omdat je niet naar buiten kan kijken.
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
TM645
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
Locatie: Baden-Baden
Contacteer:

Standkachel 40 min laten draaien en rijden maar...
Gebruikersavatar
Jolly Breeze Racing
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 16.10.2007 - 10:25
Locatie: Fryslân
Contacteer:

TM645 schreef:Standkachel 40 min laten draaien en rijden maar...
Ja, heel flauw, maar zo doe ik het ook, het is een genot!
Jolle

1999 V70 2.5D (570.000 km)
1998 V70 10 V (400.000 km)
1998 V70 2.5 20 V (363.500 km)
2014 VW Golf 1.2 TSI DSG (4400 km)
2010 Fiat 500 1.2 Lounge Start&Sto (122.000 km)
2014 V60 D6 Plug-in-Hybrid (10.300 km)
2009 V50 D5 R-design (103.500 km)
2004 V50 2.0D momentum, BSR tuned (136.000 km)
2007 C30 1.6B momentum en bodykit (36.000 km)
1996 S40 1.8 LPI (370.000 km)
1989 440 1.7 GLE LPG (377.000 km)
1989 440 1.7 GLE injection LPG (89.000 km)

Jolly Breeze Racing
www.jollybreezeracing.nl
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Als je nou eerst de buitenzijde gaat krabben en dan pas instapt en meteen wegrijden met het raam een klein stukje open, ACC aan.
Schoner voor het milieu en je ramen beslaan niet aan de binnenkant.

Een busje de-icer helpt trouwens goed met krabben.

Nog beter is een autohoes over de bovenkant trekken...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

In het geval je ECC hebt met het Air Quality Systeem is het handig om deze in de wintermaanden (af en toe) uit te zetten. In dit geval branden er geen lichtjes op het AUT en MAN knopje linksboven.
Vraag me niet waarom (staat elders op t forum beschreven) maar hierdoor is de hoeveelheid vocht in de auto lager en daardoor heb je minder last van vocht in de auto waardoor je geen/minder ijsaanzetting aan de binnenkant zult hebben.

Onze XC had sinds ik bovenstaande toepas last van vocht aan de binnekant van de ruit. Nu niet meer.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
hogie
3rd Gear member
Berichten: 345
Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
Locatie: Brabant

Volgens mij werkt het zo: als je de ijslaag aan de buiterkant eraf krabt, koelt de buitenkant van de ruit af (de ijslaag isoleert a.h.w. de ruit). Hierdoor condenseert waterdamp uit het interieur tegen de ruit aan de binnenkant, die meteen vastvriest als het <0°C is.
De ruit zal niet verder afkoelen doordat het ijs eraf is. De ruittemperatuur blijft gelijk ( in theorie zelfs wat warmer tgv het krabben).
Doordat je na het krabben instapt zal de waterdamp uit je adem ( warme lucht kan meer waterdamp bevatten) direct condenseren/ bevriezen (beter gezegd rijpen) op je (voor)ruit. Dit effect is sterker waarneembaar als je met meerdere mensen instapt of bv direct na het sporten omdat je lichaam dan nog warmte en damp uitstoot.

Dus zoals eerder aangegeven
[flauwe modus]
Je adem inhouden tot de auto op temperatuur is.
[/flauwe modus]
werkt wel maar is niet echt aan te raden :)

De oplossing zal toch een combinatie zijn van de hierboven genoemde oplossingen.
Wellicht is er nog een "tovermiddeltje" wat helpt.
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Het eerst krabben en dan zo vlot mogelijk instappen en op weg zonder te ademen probeer ik ook wel, maar na een minuut of twee begin ik de buitenwereld dan om andere redenen weer wat wazig te zien.

Dus toch maar met het raam open en mijn hoofd naar buiten beginnen met rijden, in de hoop dat ik door dat fijne krabben niet te hard zweet (toch mooi dat dit krabben dan wel weer bij lage temperaturen kan plaatsvinden, stel je voor dat je dat bij een temperatuur van een graadje op 25 in de volle zon zou moeten doen).

Morgenochtend ook eens experimenteren met een elektrisch olieradiatortje dat ik een half uurtje eerder in de auto zet, da's dan met recht ook meteen een 'stand'verwarming aangezien het verlengsnoer niet echt overhoud om er ook nog mee te gaan rijden 8)

Alvast bedankt voor de reacties, sterkte met krabben morgenochtend voor hen die geen standverwarming hebben en wie nog tips heeft, van harte welkom!

Groet, Olav
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Elektrisch oliekacheltje in de V70 :D

Kan je daar morgen een foto van plaatsen?

Als je er een tijdschakelaar tussen zet, dan gaat hij morgenochtend vanzelf aan, heb je ook een standkachel.Afbeelding
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Een deken/laken over de auto leggen of kranten op de voorruit helpen ook erg goed.
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
mehrzahl
3rd Gear member
Berichten: 313
Lid geworden op: 04.03.2006 - 12:29
Locatie: Etten-Leur

Doordat je na het krabben instapt zal de waterdamp uit je adem ( warme lucht kan meer waterdamp bevatten) direct condenseren/ bevriezen (beter gezegd rijpen) op je (voor)ruit. Dit effect is sterker waarneembaar als je met meerdere mensen instapt of bv direct na het sporten omdat je lichaam dan nog warmte en damp uitstoot.
Snap ik. Maar verklaar dan eens het volgende: vanmorgen heb ik 2 auto's gekrabt, bij de auto waar niemand instapte en de motor ook niet liep was er ook ijsvorming aan de binnenkant van de ruit.

Ik zal er eens extra op letten de komende dagen.

Overigens: tuinders besproeien hun in bloei staande bomen als het in het voorjaar vriest. Dat zou betekenen dat het ijs een isolerende werking heeft. Klopt?
Volvo 66 - Renault 18- Renault Fuego - Citroën AX - Audi 90 - Chrysler PT Cruiser - Seat Toledo
Volvo S60 D5 - 2002
Volvo V70 2.4D Edition Sport 2007
Volvo V70 D3 Limited Edition 2011

https://www.spritmonitor.de/de/detailan ... 20129.html
Gebruikersavatar
XXLC90
1st Gear member
Berichten: 25
Lid geworden op: 27.12.2007 - 15:43

een elektrisch olieradiatortje
Zelf nu geen problemen [XC90 met standverwarming], maar bij vorige auto's zette ik een elektrisch ventilatorkacheltje in de auto (via een lang verlengsnoer).
Het gaat bij grote auto's [we hadden hiervoor Amerikaanse mpv's] om: veel warmtevermogen + luchtcirculatie. Een olieradiatortje verwarmt alleen de lucht om zich heen. De ventilatorkachel zet ik op hoogste stand van 2000 W.
Als het snel moet kun je de ventilatorkachel op de voorruit richten; afhankelijk van de ijsvorming ben je ben je met een kwartier klaar.
Wordt het nog leuk op de weg !?
http://xxlc90.roxer.com
Gebruikersavatar
hogie
3rd Gear member
Berichten: 345
Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
Locatie: Brabant

Dat kan, wanneer de auto bv vochtig is aan de binnenkant .
Denk aan ingestapt met een natte jas of na het sporten (uitzweten). Als de auto niet de kans heeft gekregen om te drogen tijdens de laatste rit(ten) dan kan dit vocht op de ramen gaan zitten of als de temperatuur laag genoeg is vast vriezen.

De oplossing van 945i werkt trouwens prima, zelfde vroeger ook al eens gedaan voordat ik een carport had.

Ventilator kachel met timer , zorg wel dat je een goed/veilige plek neemt.

Een minder veilige manier die ik gebruikte bij mijn eerst auto (austin metro) waar de verwarming slecht functioneerde Waxine lichtjes.
Werkte wel maar niet echt veilig dus zeker niet aan te bevelen.
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Gebruikersavatar
vincent65
3rd Gear member
Berichten: 461
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:28

Jonge, jonge mietjes!
Dekentjes, ventilatorkacheltjes, oliekacheltjes.............
Gewoon een ijskrabber en krabben met die slappe hap.
Volvo 440
Volvo V40 1.8i
Volvo V70 170pk aut.
Gebruikersavatar
TM645
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 19.03.2008 - 17:06
Locatie: Baden-Baden
Contacteer:

Zo, effe lekker op z'n hollands!
340 Winner
340 dl
360 GLT
440 Sport
850 tdi
850 2.5 GLT
850 2.5 10v
S70 2.5 D europa
S80 2.4 170 pk
S70 2.4 Europa
S90 3.0
S70 2.4 Europa
740 2.3
C70 T5
V70 2.5 tdi
XC90 2.5T
240 Gl diesel
V70 D5 Summum
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”