Waarom minder harde bewoording, tenslotte spelen deze piloten met jouw leven door de weg op te gaan en je notabene op de linkerrijstrook in te halen op zomerbanden waar overduidelijk een laag ijs ligt.
Ik kan het niet genuanceerder brengen, zo denk ik over deze mensen die totaal geen gevoel hebben om voorzcihtig met jou en mij om te gaan.
Ik zie dan ook graag dat dezelfde regels als in Duitsland door de eenwoording van de EU hier doorgevoerd gaan worden.
ANWB winterbandentest 2009
-
- 5th Gear member
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
-
- 8th Gear member
Nou nou, twee weken geleden was het nog +10 graden in NL, toen had ik hetzelfde kunnen roepen over jou.... Niet gedaan omdat ik er vanuit ga dat een ieder die de weg opgaat, 100% controle over zijn/haar voertuig heeft. En rijgedrag aanpast aan de omstandigheden. Helaas is dat niet altijd zo.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
- diesel01
- Geartronic member
Het grappige is dat ik op een natte weg een keer aan den lijve heb ondervonden wat het verschil is tussen winter en zomerband.
In krappe bocht naar links staat verkeer stil maximumsnelheid ter plaatse 50km/h ik zie dat er verkeer stilstaat en rem af en kom tot stilstand.
Achter mij rijdt een auto op zomerbanden en deze schrikt en gaat vol op de rem staan het gevolg geen grip en glijdt over de voorwielen de tegenovergestelde rijbaan op waar ze werd ontweken door een bestuurder met winterbanden.
Omstandigheden waren in de winter 10 gr boven nul op een natte asfaltweg een praktijk situatie met echte auto's en echte mensen de mw in kwestie stapte met een wit hoofd uit en bazelde iets over, ik rij nu nooit meer auto.
Mss een gevalletje voor jou oceanracer
In krappe bocht naar links staat verkeer stil maximumsnelheid ter plaatse 50km/h ik zie dat er verkeer stilstaat en rem af en kom tot stilstand.
Achter mij rijdt een auto op zomerbanden en deze schrikt en gaat vol op de rem staan het gevolg geen grip en glijdt over de voorwielen de tegenovergestelde rijbaan op waar ze werd ontweken door een bestuurder met winterbanden.
Omstandigheden waren in de winter 10 gr boven nul op een natte asfaltweg een praktijk situatie met echte auto's en echte mensen de mw in kwestie stapte met een wit hoofd uit en bazelde iets over, ik rij nu nooit meer auto.
Mss een gevalletje voor jou oceanracer

V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 8th Gear member
Als je heel simpel denkt zou je dan tot die conclusie komen ja....Als je iets meer nadenkt kan je niet anders dan denken, wat voor een auto, welk wegdek, abs of niet, reactiesnelheid .. enz.enz.
Je conclusie is ietwat "kort door de bocht" zeg maar...

- PeerTronic
- 4th Gear member
Daar sluit ik me bij aan, ik denk dat een dergelijke maatregel meer duidelijkheid biedt. Het zijn wel extra kosten, maar ja, als het om veiligheid gaat, ook voor andere weggebruikers.asta schreef:Ik zie dan ook graag dat dezelfde regels als in Duitsland door de eenwoording van de EU hier doorgevoerd gaan worden.
Ik heb de laatste dagen volop kunnen profiteren van de AWD met winterbanden. Nergens problemen ondervonden, maar...
het blijft uitkijken, zelfs met winterbanden. Glad is glad, daar helpt geen winterband aan. Een risico van de perfecte combinatie, AWD en winterbanden, kan overmoed zijn... en die zie je ook wel eens hard voorbijkomen op de linkerrijstrook!
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
-
- 5th Gear member
Zeker geen winterbanden ! :evil:945i schreef:Als je heel simpel denkt zou je dan tot die conclusie komen ja....Als je iets meer nadenkt kan je niet anders dan denken, wat voor een auto, welk wegdek, abs of niet, reactiesnelheid .. enz.enz.
En de opmerking van winterbanden een week geleden geen nut hadden heb je duidelijk ook niet over nagedacht gezien het hier toen al onder nul was.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
-
- 5th Gear member
Mee eensch is.945i schreef:Nou nou, twee weken geleden was het nog +10 graden in NL, toen had ik hetzelfde kunnen roepen over jou.... Niet gedaan omdat ik er vanuit ga dat een ieder die de weg opgaat, 100% controle over zijn/haar voertuig heeft. En rijgedrag aanpast aan de omstandigheden. Helaas is dat niet altijd zo.
Je weet dat uit de tests omonstotelijk vast staat dat winterbanden minder goed presteren bij natte omstandigheden boven vriespunt?diesel01 schreef: 10 gr boven nul op een natte asfaltweg een praktijk situatie met echte auto's en echte mensen de mw in kwestie stapte met een wit hoofd uit en bazelde iets over, ik rij nu nooit meer auto.
-
- 5th Gear member
Er zijn geen testen die bewijzen dat dit daadwerkelijk zo is.t5power schreef:Mee eensch is.945i schreef:Nou nou, twee weken geleden was het nog +10 graden in NL, toen had ik hetzelfde kunnen roepen over jou.... Niet gedaan omdat ik er vanuit ga dat een ieder die de weg opgaat, 100% controle over zijn/haar voertuig heeft. En rijgedrag aanpast aan de omstandigheden. Helaas is dat niet altijd zo.
Je weet dat uit de tests omonstotelijk vast staat dat winterbanden minder goed presteren bij natte omstandigheden boven vriespunt?diesel01 schreef: 10 gr boven nul op een natte asfaltweg een praktijk situatie met echte auto's en echte mensen de mw in kwestie stapte met een wit hoofd uit en bazelde iets over, ik rij nu nooit meer auto.
Simpelweg omdat de situaties niet gelijk zijn, de zomerband test men in de zomer en de winterband in de winter.
Laat de test onder dezelfde omstandigheden uitvoeren en de bewijzen zullen ineens heel dicht bij elkaar komen.
Daarnaast heb ik niets aan zomerbanden in de sneeuw omdat ik nagenoeg 0 grip heb, daarintegen heeft de winterband dit wel bij 30 graden boven nul.
Verder komt mij dit als een zinloze discussie over, of is er nog iemand die al onze duitse buren voor gek verklaren dat ze op winterschoeisel rijden als er sneeuw ligt?
-
- 5th Gear member
Discussie erover is ook zinloos, winterbanden hebben zich allang bewezen bij winterse (=sneeuw) omstandigheden. Word alleen zo moe van mensen die ineens beweren dat zo'n band ook veeel beter is als het nat is e.d..
En ik word al helemaal kriegel van mensen die met stellingen komen waarin rijders zonder winterbandjes als gek worden neergezet. Het dooit nu al zo'n beetje hier! Werk lekker thuis, en als ik wel naar werk moet (ws morgen en overmorgen) doe ik het in de wijk rustig aan en vervolgens zit je op de wegen waar gestrooid en sneeuw geschoven wordt. Voor die 50 m ga ik echt geen winterbanden aanschaffen.
En ik word al helemaal kriegel van mensen die met stellingen komen waarin rijders zonder winterbandjes als gek worden neergezet. Het dooit nu al zo'n beetje hier! Werk lekker thuis, en als ik wel naar werk moet (ws morgen en overmorgen) doe ik het in de wijk rustig aan en vervolgens zit je op de wegen waar gestrooid en sneeuw geschoven wordt. Voor die 50 m ga ik echt geen winterbanden aanschaffen.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
- diesel01
- Geartronic member
Klopt, en met de middelmatigheid mbt voertuigbeheersing en verkeersinzicht van juist dit "soort"bestuurders zou je een vergroting van de verkeersveiligheid kunnen realiseren door winterbanden te monteren.945i schreef:Als je heel simpel denkt zou je dan tot die conclusie komen ja....Als je iets meer nadenkt kan je niet anders dan denken, wat voor een auto, welk wegdek, abs of niet, reactiesnelheid .. enz.enz.
Dat jij om wat voor reden een tegenstander bent van winterbanden doet daar niets aan af, en dan beticht je mij van simpel denken.
Het doet me denken aan vroeger toen ik nog op het voortgezet onderwijs zat aan sommige leerkrachten.
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 5th Gear member
Citaat: En ik word al helemaal kriegel van mensen die met stellingen komen waarin rijders zonder winterbandjes als gek worden neergezet.
Ik blijf hierbij, je bent een gevaar voor de rest die er wel alles aan doet om veilig naar zijn bestemming te komen.
Daarnaast geef jezelf aan dat je thuis werkt vanwege de slechte omstandigheden en niet wil gaan rijden omdat je geen brokken wil. (bedankt voor je begrip).
Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om thuis te werken.
Maar de stelling dat je voor 50 meter geen winterbanden gaat kopen roept bij mij een gevoel op zoals ik hierboven omschreven heb, en dat is gewoon terecht.
Maar ik neem aan dat jij niet voor iedere 50 meter de auto pakt, of wel?
Ik blijf hierbij, je bent een gevaar voor de rest die er wel alles aan doet om veilig naar zijn bestemming te komen.
Daarnaast geef jezelf aan dat je thuis werkt vanwege de slechte omstandigheden en niet wil gaan rijden omdat je geen brokken wil. (bedankt voor je begrip).
Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om thuis te werken.
Maar de stelling dat je voor 50 meter geen winterbanden gaat kopen roept bij mij een gevoel op zoals ik hierboven omschreven heb, en dat is gewoon terecht.
Maar ik neem aan dat jij niet voor iedere 50 meter de auto pakt, of wel?
-
- 5th Gear member
Je kunt natuurlijk ook een tegengesteld effect krijgen, mensen zijn zich ervan bewust dat ze winterbanden rijden en gaan daarom meer risicos nemen. Zelfde principe als het rijden in een dikke auto, door het gemis van snelheidsbeleving gaat men sneller rijden.diesel01 schreef:Klopt, en met de middelmatigheid mbt voertuigbeheersing en verkeersinzicht van juist dit "soort"bestuurders zou je een vergroting van de verkeersveiligheid kunnen realiseren door winterbanden te monteren.945i schreef:Als je heel simpel denkt zou je dan tot die conclusie komen ja....Als je iets meer nadenkt kan je niet anders dan denken, wat voor een auto, welk wegdek, abs of niet, reactiesnelheid .. enz.enz.
Dat jij om wat voor reden een tegenstander bent van winterbanden doet daar niets aan af.
-
- 8th Gear member
Ik ben geen tegenstander van winterbanden. Voor het grootste gedeelte van de weggebruikers is het een welkome aanvulling, maar gebruik ze wanneer het nodig is. Heb niet de illusie dat je in November al het mannetje bent. (al wil de commercie je graag anders doen geloven..)
- diesel01
- Geartronic member
Er zal ongetwijfeld een groep zijn die dat doet, maar als ik straks mijn auto platrij staat ons bedrijf stil dus dat gaat zeker niet voor ons op.(verantwoordelijkheid)t5power schreef:Je kunt natuurlijk ook een tegengesteld effect krijgen, mensen zijn zich ervan bewust dat ze winterbanden rijden en gaan daarom meer risicos nemen. Zelfde principe als het rijden in een dikke auto, door het gemis van snelheidsbeleving gaat men sneller rijden.diesel01 schreef:Klopt, en met de middelmatigheid mbt voertuigbeheersing en verkeersinzicht van juist dit "soort"bestuurders zou je een vergroting van de verkeersveiligheid kunnen realiseren door winterbanden te monteren.945i schreef:Als je heel simpel denkt zou je dan tot die conclusie komen ja....Als je iets meer nadenkt kan je niet anders dan denken, wat voor een auto, welk wegdek, abs of niet, reactiesnelheid .. enz.enz.
Dat jij om wat voor reden een tegenstander bent van winterbanden doet daar niets aan af.
Waar ik niet bij kan is dat er nog steeds mensen zijn die ontkennen dat winterbanden in deze periode veiliger zijn dan zomerbanden, wij zijn afhankelijk van onze auto om ons bedrijf te runnen en ik hoop dat juist deze mensen vooral hun auto laten staan en gaan genieten van hun kerstvakantie.
Sodemieter nu eerst een kopje rooibos.
V90 T6 Recharge Rdesign
- Bart V70 D5
- 1st Gear member
Ik vind die zwarte stalen velgen eigenlijk wel stoer staan. Ze hebben de uitstraling: "kan mij het schelen hoe ik er uit zie, veiligheid voor alles!". 

Volvo 240 2.0 sedan (blauw, 1984)
Volvo 740 2.5 TD 6 cilinder estate (zilver metallic, 1987)
Volvo 850 2.5 20V estate (blauw, 1993)
Volvo V70 D5 (zwart, 2002)
Volvo 740 2.5 TD 6 cilinder estate (zilver metallic, 1987)
Volvo 850 2.5 20V estate (blauw, 1993)
Volvo V70 D5 (zwart, 2002)
-
- 5th Gear member
Daar ben ik het mee eens, maar winterbanden eronder als het gaat sneeuwen is te laat, en er weer af als er nog kans op lage temperaturen & sneeuw is, is ook niet de juiste keuze.945i schreef:Ik ben geen tegenstander van winterbanden. Voor het grootste gedeelte van de weggebruikers is het een welkome aanvulling, maar gebruik ze wanneer het nodig is. Heb niet de illusie dat je in November al het mannetje bent. (al wil de commercie je graag anders doen geloven..)
De banden eronder in oktober/November is een prima keuze als het ronde de 10 graden is en anders iets later.
Vergis je trouwens niet dat het in de nacht aardig kan afkoelen en onder de vroege vogels onder ons wel eens tegen het vriespunt van huis vertrekken en overdag gewoon 12 graden noteren.
Maar er weer mee door blijven rijden als het lang en breed de 15 graden gepasseerd is brengt overmatige slijtage aan de banden en zou ikzelf niet prefereren.
-
- 8th Gear member
Zou jij het gek vinden als ik dezelfde tirade die jij had, ging houden tegen die groep winterbanden gebruikers die jouw bovenstaand advies in de wind slaan? ( uit het oogpunt van verkeersveiligheid..)
Wat voor band je ook hebt, altijd snelheid aanpassen aan de omstandigheden.!
Niet denken ik heb winterbanden mij kan niks overkomen, gasten met die instelling (heb er genoeg voorbij zijn rijden de afgelopen dagen), mogen van mij eens een boom van dichtbij bestuderen.
Niet denken ik heb winterbanden mij kan niks overkomen, gasten met die instelling (heb er genoeg voorbij zijn rijden de afgelopen dagen), mogen van mij eens een boom van dichtbij bestuderen.
- diesel01
- Geartronic member
U wens uw medemens wel wat toe bah wat een instelling. En zeker geen kerstgedachte, pas op met dit soort uitspraken mss heeft u nog een keer hulp nodig van uw medemens.945i schreef:Zou jij het gek vinden als ik dezelfde tirade die jij had, ging houden tegen die groep winterbanden gebruikers die jouw bovenstaand advies in de wind slaan? ( uit het oogpunt van verkeersveiligheid..)
Ik ben verder klaar met "mensen"die dit ventileren op een gezellig forum.
V90 T6 Recharge Rdesign