Startproblemen 440

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
pietbulder
Starter

Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een 440 1.8i benzine. uit 97'
de problemen begonnen een paar weken geleden, zo nu en dan als je de auto starte viel hij na een seconden of twee weer uit. ook al gaf je een beetje gas.
het uitvallen ging heel erg gecontroleerd, net alsof je het zelf met de sleutel doet.
als ik dan de auto weer probeerde te starten lukte het vaak na een paar keer wel weer, maar begon het groene emissie-lampje wel te branden.

Nu was ik met dit probleem even bij de volvo garage langsgeweest, maar die kon me niet zo vertellen waar het nou aan lag.

maar aangezien het heel af en toe gebeurde vond ik het wel prima.
tot twee weken geleden.
ik probeerde de auto te starten, maar sloeg niet aan.
de startmotor deed z'n ding goed en liep goed rond.
als ik de benzineleiding in de motor lostrok spoot de benzine er uit bij het starten
als ik remreiniger bij de gasklep naar binnen spoot(onder het luchtfilter) begon de motor ook even te lopen, dus het vonken gaat ook goed.

twee dagen later probeerde ik de auto weer te starten, en lopen als een zonnetje :D

vanaf toen gebeurde het veel vaker dat de auto afsloeg vlag na het starten, of bij het wegrijden.
vanmiddag deed hij helemaal hetzelfde als twee week terug.
starmotor loopt als een tierelier maar lopen ho maar.
toen heb ik de de massapool van de accu gehaald en toen liep tie wel weer.

hoop dat er iemand is die hier ook mee temaken gehad heeft,

alle hulp is welkom,

groeten Piet
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

Beste Piet,

Ik ervaar hetzelfde met mijn 440 en ik was dan ook benieuwd of je het probleem hebt weten op te lossen.

Groet,
Eabe
Volvo 244 GL Automaat, 1980
Volvo 440 LPG G3, 1994
Volvo 440 Automaat LPG, 1994
Iroll
6th Gear member

Maak de vliegwielsensor eens schoon. Die zit met een halvemaanvormig beugeltje en 2 M11 boutjes vast op de scheiding van bak en motor ong. recht onder de gasklep. Boutjes loshalen en de tip van de sensor schoonmaken met een tandenborstel en contactspray. Anders de twee relais boven de ventilator achter het handschoenkastje nakijken. Die zijn van de ecu en de andere is van de brandstofpomp. Deze willen nogal eens de geest geven door af en toe wel en af en toe niet te werkn.
hofmeijer
3rd Gear member
Contacteer:

toevallig dat mijn monteur mij daar gelijk voor waarschuwde toen ik hem mijn 440 liet zien.
je hebt waarschijnlijk ook een renault moter erin liggen, een monopoint injectie had hij het over.
en het is net wat iroll zegt dat ligt aan die ene sensor.
anders weet ik het ook niet.
veel succes ermee. :drinking: :drinking: :drinking:
Ik google nooit, men vrouw weet het tog beter

Volvo 1.8i automatic fleet pacific blue

Er staan weer nieuwe foto's op de www
psychonautlib
2nd Gear member
Contacteer:

Beste mensen,

Ik heb inmiddels het probleem van het niet willen starten weten op te lossen. Het bleek niets met de vliegwielsensor te maken te hebben. Maar even voor de correctheid:

Symptomen:
- Koude start, geen probleem
- Na het rijden van +/- 1,5 km viel de motor uit. Dus ook onder het rijden. Door niet te ontkoppelen kon de motor wel weer gestart worden m.b.v. de snelheid van de auto.
- Starten van de motor was dan er moeilijk. Moest dan lang doorstarten.
- Deze start problemen deden zich ook voor als de motor werd uitgezet, en vervolgens weer werd gestart.
- Zodra de motor een maal op bedrijfstemperatuur was, waren de problemen verdwenen.

Oorzaak:
- De radiator is lek.
- Hierdoor is het koelvloeistof niveau laag, maar niet te laag om de motor te koelen.
- Het koelvloeistof niveau is wel te laag om de temeratuursensor op het blok van de juiste motor temperatuur te voorzien waardoor de automatische choke wordt ontregeld. Dit verklaard ook de startproblemen (en uitvallen) bij een motor welke nog niet op temperatuur is.

Oplossing:
Korte termijn: Koelvloeistof bijvullen. Probleem acuut opgelost.
Lange termijn: Radiator vervangen.

Groet,
Eabe
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”