Hallo,
Ik heb mijn V70 met D5 motor van nieuwe olie voorzien. Kroon olie 5W 40
Nu lekt de krukaskeerring behoorlijk. Wat kan de oorzaak van deze lekkage zijn? olie te dik? lijkt mij stug!
Komt dit vaker voor?
Met vriendelijke groet,
Rob
Olielekkage
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
dit komt vaker voor inderdaad,de keerring lekt dus of de oliepomppakking!
Nadat de olie is ververst of in het algemeen?Ramon&Ramon schreef:dit komt vaker voor inderdaad,de keerring lekt dus of de oliepomppakking!
- Rob91168
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
- Locatie: Opeinde
Bedankt voor jou antwoord Ramon.
Heeft deze lekkage ook een specifieke oorzaak? de lekkage onstaat direct na het vervangen van de olie.
De hoeveelheid olie die lekt is ook enorm, 1,5 ltr in nog geen 100 km. Olievlekken zo groot als een pannenkoek! op de oprit.
gr Rob
Heeft deze lekkage ook een specifieke oorzaak? de lekkage onstaat direct na het vervangen van de olie.
De hoeveelheid olie die lekt is ook enorm, 1,5 ltr in nog geen 100 km. Olievlekken zo groot als een pannenkoek! op de oprit.
gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
- Rob91168
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
- Locatie: Opeinde
Hallo Alex V70,
De auto zweete wel wat bij de bak maar nu is de lekkage enorm en is onstaan nadat de olie is ververst! kan liggen aan de viscositeit maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.
gr Rob
De auto zweete wel wat bij de bak maar nu is de lekkage enorm en is onstaan nadat de olie is ververst! kan liggen aan de viscositeit maar dat lijkt mij niet waarschijnlijk.
gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De oliepomp zit aan de distributie kant. Dan kan deze het toch niet zijn?Ramon&Ramon schreef:dit komt vaker voor inderdaad,de keerring lekt dus of de oliepomppakking!
De krukas keerring kan er wel ineens uitgaan. Wel even naar laten kijken voordat je zonder olie rondrijdt. is de auto misschien heel erg warm geweest?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Het ligt eraan aan welke kant hij lekt,kan de keerring aan de bakkant zijn of de krukaskeerring of oliepomppakking.
Dit is toeval,heeft niets met olie verversen te maken,mits je er natuurlijk niet veel te veel in hebt gedaan.
Dit is toeval,heeft niets met olie verversen te maken,mits je er natuurlijk niet veel te veel in hebt gedaan.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Had even niet goed gelezen, ging van de bak keerring uit. Je hebt gelijk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rob91168
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
- Locatie: Opeinde
Hallo heren,
Excuus, de motor lekt aan de bakkant! Ik heb 6,5 liter olie vervangen incl. filter daarna gepeild en het peil was goed! Ik heb 17 jaar autotechniek gestudeerd en daarna 25 jaar les gegeven in onderandere autotechniek.
Het probleem is dat in al die jaren ik een dergelijk probleem nog nooit ben tegen gekomen. Ik heb eeb grenzeloos vertrouwen in mijn volvo maar ik ben nu toch geschrokken.
Ik wil graag weten of dit probleem vaker voorkomt? Ik wil niet de keerring laten vervangen en vervolgens het risico lopen dat deze zo weer gaat lekken. Ik zoek dus de oorzaak van dit plotselinge lekken.
Ik ga morgen ook bellen met de Volvo dealer in Groningen.
gr Rob
Excuus, de motor lekt aan de bakkant! Ik heb 6,5 liter olie vervangen incl. filter daarna gepeild en het peil was goed! Ik heb 17 jaar autotechniek gestudeerd en daarna 25 jaar les gegeven in onderandere autotechniek.
Het probleem is dat in al die jaren ik een dergelijk probleem nog nooit ben tegen gekomen. Ik heb eeb grenzeloos vertrouwen in mijn volvo maar ik ben nu toch geschrokken.
Ik wil graag weten of dit probleem vaker voorkomt? Ik wil niet de keerring laten vervangen en vervolgens het risico lopen dat deze zo weer gaat lekken. Ik zoek dus de oorzaak van dit plotselinge lekken.
Ik ga morgen ook bellen met de Volvo dealer in Groningen.
gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
- arjan_de_jong
- 4th Gear member
- Berichten: 902
- Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
- Locatie: Mastenbroek (zwolle)
Bij de benzine motor van de 850 willen die keer ringen er ook vaak uit knallen. Dit heeft te maken met de karter ontluchting die verstopt gaat zitten.
Check dit even goed voordat je de keer ring vervangt en na enkele weken weer aan de beurt bent.
Check dit even goed voordat je de keer ring vervangt en na enkele weken weer aan de beurt bent.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km
Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Bij mijn weten gaat de krukas keerring van de D5 niet vaak stuk. Sterker nog, bij het vervangen van mijn koppeling bij mijn S60 gaf de dealer aan de keerring niet te vervangen omdat deze bij de D5 nooit stuk gaan. De 850 en V70 classic benzine is inderdaad een ander verhaal. Daar sneuvelen ze nog wel eens. Ik heb het zelf gehad met mijn V70R. Daar was de koeler van stuk gegaan, waardoor olie en koelvloeistof zich mengden. Toen was na de reparatie ook ineens mijn krukaskeerring lek.
Ik denk ook niet dat de carter ventilatie bij de D5 een probleem vormt aangezien ik deze nog niet eerder ben tegen gekomen.
Wellicht dat Ramon nog iets heeft aan te vullen, aangezien hij aangeeft dat de keerringen bij de D5 wel vaker voorkomen.
Misschien nog een aanvulling of gedachtenspinsel: ben je misschien over gegaan van half syntheet naar vol synthetisch of een andere olie? Soms wordt er dan vuil losgeweekt (randje op de keerring) waardoor hij gaat lekken.
Ik denk ook niet dat de carter ventilatie bij de D5 een probleem vormt aangezien ik deze nog niet eerder ben tegen gekomen.
Wellicht dat Ramon nog iets heeft aan te vullen, aangezien hij aangeeft dat de keerringen bij de D5 wel vaker voorkomen.
Misschien nog een aanvulling of gedachtenspinsel: ben je misschien over gegaan van half syntheet naar vol synthetisch of een andere olie? Soms wordt er dan vuil losgeweekt (randje op de keerring) waardoor hij gaat lekken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rob91168
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
- Locatie: Opeinde
Hallo Ed,
Dat laatste zou wel kunnen. Ik haal de olie er ook weer uit en vervang dit door 0W 30 en ik vervang het oliefilter weer.
Mijn auto heeft nu 313000 km gereden en ik dacht wellicht kan 5W 40 geen kwaad, maar wel dus.
Ik ga toch ook Helpman in Groningen ook vragen, deze mensen willen je best wel helpen.
Ook de dealer hier in Drachten wil wel technisch advies geven.
Gr Rob
gr Rob
Dat laatste zou wel kunnen. Ik haal de olie er ook weer uit en vervang dit door 0W 30 en ik vervang het oliefilter weer.
Mijn auto heeft nu 313000 km gereden en ik dacht wellicht kan 5W 40 geen kwaad, maar wel dus.
Ik ga toch ook Helpman in Groningen ook vragen, deze mensen willen je best wel helpen.
Ook de dealer hier in Drachten wil wel technisch advies geven.
Gr Rob
gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Wat voor olie zat er hier voor in?
- Rob91168
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
- Locatie: Opeinde
Volgens mij gewoon 5w 40 maar dan half syntheet.
Ik haal het altijd bij mijn overbuurman (heeft een garage) maar deze keer niet.
Ik heb alle onderdelen bij Brezan gehaald en dus ook de olie. De olie is van Kroon ( emperol 5W 40) Dit mag volgens mij geen problemen geven.
gr Rob
Ik haal het altijd bij mijn overbuurman (heeft een garage) maar deze keer niet.
Ik heb alle onderdelen bij Brezan gehaald en dus ook de olie. De olie is van Kroon ( emperol 5W 40) Dit mag volgens mij geen problemen geven.
gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
5W40 heb je niet in half syntheet,10w40 is een half syntheet,nee 5w40 mag idd geen probleem zijn.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Denk het ook,laat wel even je carterventilatie na kijken.
- volvo c70 t5
- 4th Gear member
- Berichten: 578
- Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19
Hij heb wel een goeie,weet je hoe veel olie erin moet..als er te veel in zit ga hij ook lekken.Ramon&Ramon schreef:Het ligt eraan aan welke kant hij lekt,kan de keerring aan de bakkant zijn of de krukaskeerring of oliepomppakking.
Dit is toeval,heeft niets met olie verversen te maken,mits je er natuurlijk niet veel te veel in hebt gedaan.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Rob91168 schreef:Hallo heren,
Excuus, de motor lekt aan de bakkant! Ik heb 6,5 liter olie vervangen incl. filter daarna gepeild en het peil was goed! Ik heb 17 jaar autotechniek gestudeerd en daarna 25 jaar les gegeven in onderandere autotechniek.
Het probleem is dat in al die jaren ik een dergelijk probleem nog nooit ben tegen gekomen. Ik heb eeb grenzeloos vertrouwen in mijn volvo maar ik ben nu toch geschrokken.
Ik wil graag weten of dit probleem vaker voorkomt? Ik wil niet de keerring laten vervangen en vervolgens het risico lopen dat deze zo weer gaat lekken. Ik zoek dus de oorzaak van dit plotselinge lekken.
Ik ga morgen ook bellen met de Volvo dealer in Groningen.
gr Rob
Het komt vaker voor zoals eerder gezegd!
Mijn zoon heeft er de laatste drie weken twee vervangen bij een S60 D5 en een V70 D5.
Dus niets nieuws onder de zon.