Cruise control laat snelheid zakken bij trekken Caravan

Geleverd vanaf 2003
the taxman
3rd Gear member

E.T. schreef:
Onze volgende caravantrekker wordt in ieder geval niet weer een 2.0D

heftige keuzes, want wat koop je dan?

ten tweede
1) het ging over situaties met de cruise control, je kan altijd zelf nog wat aanpassen (beetje gas erbij)
2) het is van volvo goed bedoeld, dit alles om je motor te beschermen, zeker op de wat langere temijn. Ik zou daar blij mee zijn

dennis
D5R-Design
5th Gear member

Neemde D5 geen enkel probleem met de Gotthard pas gehad (stelt ook niks voor om hier overheen te gaan met de caravan).
Op de afdaling naar het zuiden moesten we een stuk van de oude Gotthard pas gebruiken dat is pas kicken (smal)

Afbeelding

Edwin ik lees in je onderschrift dat je een 5 pitter diesel heb gehad.
Waarom dan een 2.0d?
Was één V90
E.T.
5th Gear member

Klopt, mijn eerste doel was een V70 D5, maar ja ben niet alleen :wink: Maar uiteindelijk gezwicht voor de charmes van de V50. Ik had ook graag de D5 willen hebbem maar beperkte keus, de hogere aanschafprijs, de hogere kosten en dat deze die we nu hebben ons wel aanstond heeft er voor gezorgd dat we een V50 2.0D hebben aangeschaft.

Van te voren heb ik ook goed geinformeerd hoe zo'n 2.0D het zou doen met onze caravan (TTM 1350 kg). Mocht geen enkel probleem opleveren, koppel en vermogen is hoger dan de 2.4 jtd, tot dat je er mee geconfronteerd word :( Als je dan gaat polsen bij andere PSA 2.0D bezitters dan kom je er achter dat er veel meer mensen "last" hebben van het warmlopen van de motor bij het langere tijd vragen van veel vermogen. (BTW op het forum liep er ook een draadje over)

De stabiliteit en het comfort zijn dik in orde van de V50, in dat opzicht een betere caravantrekker dan de Lybra 2.4 jtd maar er had geen 2.0D in moeten liggen.

Ik ga gewoon weer lekker sparen voor een V70 D5..... :) (ps ze is nu wel overtuigd dat we toch echt meer ruimte in de auto nodig hebben)
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb geen ervaring met een V50, maar bij mijn V70 benzine blijft de CC gewoon gasgeven tot het maximum is bereikt. Hij valt nooit uit, echter door een gebrek aan koppel wil de snelheid (berg op met caravan) wel eens wegzakken. Gas bijgegeven, helpt dan ook helemaal niets. Het verbruik is dan al opgelopen tot boven de 30 liter per 100 kilometer.

En bij VW kun je bij veel modellen de CC laten aanpassen aan je persoonlijke voorkeur. Je kunt kiezen voor een kleine aanpassing (zeer comfortabel, want je verneemt die niet, maar de snelheid is minder precies op sommige momenten) of op een grote(re) correctie in het systeem. Dit voelt wat onrustig aan, omdat hij werkelijk continu zijn opperste best doet om de snelheid perfect op de ingestelde snelheid te houden.

Of dit ook bij een V50 mogelijk is weet ik niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
E.T.
5th Gear member

E.T. schreef: maar is er iemand die weet of die "verbruiksbegrenser" eventueel is aan te passen?
Was ik ook wel benieuwd naar :)

En opzich een beetje gas bij als de CC de snelheid laat zakken is ook geen probleem........maar ja daar heb je de CC niet voor.
Groet Edwin

JW71
2nd Gear member

Ik wist niet eens dat er een verbruiksbegrenzer bestaat. Zit die in alle Volvo's. Dan werkt die bij onze V50 zeker niet of pas heel laat. Wij rijden een V50 1.6D met een caravan van 1300kg. En dat lukt aardig, dwz we komen waar we willen en met een acceptabele snelheid. 90 tot 100 km/u is geen probleem zolang het niet te stijl oploopt of er veel wind tegen staat (minder dan 4 Bft) Het verbruik is dan gemiddeld nog 10 ltr/100km, bij wind mee is 12 ltr/100km te halen maar dat is het dan ook. Bij Luik komen we boven met nig minimaal 70 km/u, in z'n 3 maar toch. Het verbruik is dan wel astronimisch dat zit dan ergens tussen de 25 en 35 ltr/100km.
Afgelopen zomer op de terugweg hadden we de Mistral pal op kop en was het niet meer mogelijk de 5 te gebruiken. 90 in de 4 is nog net te doen maar ook dan met een enorm verbruik 15 tot 16 ltr/100km. De CC gebruiken we zelden omdat ik gemerkt heb dat het verbruik dan hoger licht dan als je die niet gebruikt, omdat bij ons de auto probeert de ingestelde snelheid te houden. En dat lukt dan bergop meestal niet helemaal. Alleen na een dag rijden en ik een beetje gaat wordt gebruik ik 'm toch, meestal een goed moment om een camping op te zoeken.
Een warm lopende motor is ons compleet vreemd. De naald van de temperatuurmeter staat in het midden en blijft daar. Het is wel zo dat als we de auto na een uurtje of 2 à 3 rijden stil zetten de ventilator nog een minuut of 5 staat na te razen.
Ik zat dus eigenlijk te denken dat onze volgende auto een 2.0D moest worden, maar als die warm loopt en niet veel beter trekt, wat heb ik daar dan aan?
V60 D4 Kinetic
sanco
5th Gear member

JW71 schreef:Ik zat dus eigenlijk te denken dat onze volgende auto een 2.0D moest worden, maar als die warm loopt en niet veel beter trekt, wat heb ik daar dan aan?
Met alle respect: ik denk heel veel in uw geval !
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Fransosowitz
3rd Gear member

Mijn V50 2.0D MY08 heeft hetzelfde "probleem" met de cruisecontrol. En ik rij niet met caravan!
Ook bijvoorbeeld afgelopen wintervakantie in Beieren gemerkt dat de cruise control de snelheid niet altijd vast houdt: in de 3-de versnelling ergens bergop gereden met circa 2500RPM (warme motor en 2 personen met weinig bepakking, zonder aanhanger of caravan) gaat de snelheid langzaam omlaag. Het actuele verbruik gaat dan inderdaad niet hoger dan pakweg 15-16 l/100km. Met gas bij geven kan de ingestelde snelheid met gemak gehandhaafd worden. Oververhitting kan zeker niet het geval zijn geweest aangezien de temp indicator in het midden stond en de buitentemp circa -3 graden was.

Een echt probleem kan ik het niet noemen, meer onhandig in sommige gevallen. Want soms vergeet je het even en zakt je snelheid terug bij gebruik van de cc en wordt je er weer aan herinnerd.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Even een update op mijn vorige bericht:

Dichtbij mijn woonplaats is een "berg", daar is er een stijging van het wegdek van 10-15%. Als we daar met onze auto aankomen met de cc op 50 in z'n 3, dan zakt de snelheid ook. Maar nadat we weer op een wat rechter stuk zijn, gaat de snelheid weer gewoon naar 50.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mijn CC doet wat ik wil, namelijk de ingestelde snelheid vasthouden. Maar ik heb wel een iets andere auto zonder brandstof besparende elektronica ...
960 met 2,5 liter automaat, pook in 3 en niet in D. Aan trekkracht weinig gebrek maar in Zuid Limburg omhoog in de buurt tussen Geleen en Heerlen voel ik het pedaal wel zakken tot bijna onderin.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Theodore
Starter

Ik zat dus eigenlijk te denken dat onze volgende auto een 2.0D moest worden, maar als die warm loopt en niet veel beter trekt, wat heb ik daar dan aan?

De V50 2.0D loopt niet warm en trekt uitstekend een caravan. Het probleem is alleen dat de cruise controle niet behoorlijk werk.
Hans oet Twent
8th Gear member

rsnhakan schreef:Even een update op mijn vorige bericht:

Dichtbij mijn woonplaats is een "berg", daar is er een stijging van het wegdek van 10-15%. Als we daar met onze auto aankomen met de cc op 50 in z'n 3, dan zakt de snelheid ook. Maar nadat we weer op een wat rechter stuk zijn, gaat de snelheid weer gewoon naar 50.
Ha ha die berg ken ik ..... :wink: Enne de cc geeft inderdaad dat beeld. Hoe het met de V70 GT gaat weet ik eigenlijk niet.
Maarre je mag er 60 hoor.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
E.T.
5th Gear member

Theodore schreef: De V50 2.0D loopt niet warm en trekt uitstekend een caravan. Het probleem is alleen dat de cruise controle niet behoorlijk werk.
Onze 2.0D trekt idd uitstekend de caravan maar loopt wel degelijk warm als hij een lang stuk flink moet trekken.

Wellicht is dit een kwaal van de modellen met het "oudere" type waterpomp en is dit nu opgelost.
Groet Edwin

Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”