Heb een S60 2.0 Turbo en wil hier een Hobby 500 KMFe van beladen rond de 1500 kg mee gaan trekken.
Heeft iemand ervaringen met de S60 als caravantrekker en zijn er dingen waar ik specifiek op moet letten bij de S60 met een caravan.
Groeten Patrick
S60 als caravantrekker
- Patsim
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 05.09.2008 - 14:30
- Locatie: Noord Brabant
Geen ervaring met 2.0 Turbo.
Wat wel een aanrader is: niveauregeling. Tik maar eens in bij Zoek.
Wat wel een aanrader is: niveauregeling. Tik maar eens in bij Zoek.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 25.06.2008 - 11:23
- Locatie: Groningen
Tja ook geen ervaring met de 2.0,
Wel met de D5
Heb wel een Hobby van 1500KG erachter gehad,
Geen centje pijn,
Heb geen niveauregeling.
Wel met de D5
Heb wel een Hobby van 1500KG erachter gehad,
Geen centje pijn,
Heb geen niveauregeling.
- Mazda 323 Sport 1.6
Ford Escort 1.6 16V Ghia
VW Polo 1.4
VW Golf 1.6 16V Master Edition
VW Passat 1.9 TDI Highline
Volvo S60 D5 Edition
[/list:u]
- Frederick
- 4th Gear member
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25
Nog geen caravan getrokken, maar wel al een aantal keren een volgeladen dubbelasser aanhangwagen: +- 1500-2000 kg grof grind en stenen. Enkel opletten met remmen: het gewicht duwt serieus in de rug. Ook vertrekken op zachte ondergrond (grind, gras, zand,...) is geen sinecure. Maar zoals gezegd: tijdens het rijden geen last, trekt iets trager (niet echt traag hoor), maar geeft verder geen krimp.
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
De S60 was volgens mij trekauto van het jaar in 2001. Maar kijk ook eens hier:
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... &serie=S60
en hier:
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=590
http://www.caravantrekker.nl/review/geb ... &serie=S60
en hier:
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=590
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- ccvanmarion
- 2nd Gear member
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 19.01.2007 - 16:39
- Locatie: Rockanje
- Contacteer:
Ik heb een S60 T5 en trek daarmee een Knaus sudwind 450 van 1300 kg (inclusief belading). Mijn S60 heeft een sportonderstel met niveauregeling. Dat werkt echt perfect de combinatie blijft keurig horizontaal.
Met de T5 is het echt lachen. Zelfs de gemene heuvels in de Ardennen gaan we met 96 km/uur (op de GPS, dus echte km'ers) naar boven. Sommige auto's zonder caravan redden dat niet eens.
Ik vind de combinatie ook heerlijk stabiel. Nog nooit problemen gehad of een "onhebbelijk" gevoel.
Bij mijn vorige V40 2.0T had ik dat wel regelmatig. Je had dan het gevoel dat de auto niet de baas was over de caravan. Ik kon daar ook echt niet harder dan 85 km/uur mee rijden.
Jij wilt met 1500 kg achter de auto gaan rijden. Dat betekend dat de caravan zwaarder is als het ledig gewicht van de auto. Ik weet niet zeker of dat lekker gaat rijden. ANWB houdt aan dat de caravan nooit zwaarder mag zijn dan 75% van het gewicht van de auto (dat is dan wel inclusief bagage en berijders).
Succes!
Met de T5 is het echt lachen. Zelfs de gemene heuvels in de Ardennen gaan we met 96 km/uur (op de GPS, dus echte km'ers) naar boven. Sommige auto's zonder caravan redden dat niet eens.
Ik vind de combinatie ook heerlijk stabiel. Nog nooit problemen gehad of een "onhebbelijk" gevoel.
Bij mijn vorige V40 2.0T had ik dat wel regelmatig. Je had dan het gevoel dat de auto niet de baas was over de caravan. Ik kon daar ook echt niet harder dan 85 km/uur mee rijden.
Jij wilt met 1500 kg achter de auto gaan rijden. Dat betekend dat de caravan zwaarder is als het ledig gewicht van de auto. Ik weet niet zeker of dat lekker gaat rijden. ANWB houdt aan dat de caravan nooit zwaarder mag zijn dan 75% van het gewicht van de auto (dat is dan wel inclusief bagage en berijders).
Succes!
Koos van Marion
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
Volvo S60 T5 comfort/premium/sports
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3801
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
je auto zal zeer zeker zwaarder zijn,je gaat hem immers beladen?
leeggewicht auto is ong. 1500kg +bagage+inzittenden,kom je al gauw aan dik 2000kg.
heb 3keer met mn S60 d5 naar spanje gereden met een fendt 490
en geen centje pijn(120-130km/u geen probleem in frankrijk)
idd met de V40 lukte mij dat niet,bij 100-110 werd de stabiliteit rap minder.
leeggewicht auto is ong. 1500kg +bagage+inzittenden,kom je al gauw aan dik 2000kg.
heb 3keer met mn S60 d5 naar spanje gereden met een fendt 490
en geen centje pijn(120-130km/u geen probleem in frankrijk)
idd met de V40 lukte mij dat niet,bij 100-110 werd de stabiliteit rap minder.
geen glans zonder wrijving
- Robert
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
- Locatie: Oosterhout
---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ik heb ook met zware aanhangers achter de 2.4T gereden, gaat echt perfect. De wagen blijft stabiel, ook bij 100+ km/h. Remmen kunnen het ook goed hebben, als je maar wel rekening houdt met je extra gewicht.
Zou me er totaal geen zorgen over maken om achter een S60 iets zwaars te hangen, gaat echt goed namelijk! Let uiteraard wel op je maximale en gewenste kogeldruk, dat scheelt aanzienlijk in doorhangen in de achterveren e.d.
Zou me er totaal geen zorgen over maken om achter een S60 iets zwaars te hangen, gaat echt goed namelijk! Let uiteraard wel op je maximale en gewenste kogeldruk, dat scheelt aanzienlijk in doorhangen in de achterveren e.d.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 11:31
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Ik heb vorig jaar met een S60 140 pk benzine een Chateau caravan van 1300 kg getrokken. Fluitje van een cent. Nog nooit zo'n goede trekker gehad en ik rijd al vanaf 1975 met diverse Volvo's en caravan. Vooral in Frankrijk op de Peage moet je op de cruisecontrol rijden anders ga je te snel zonder dat je er erg in hebt.
Nu heb ik een Fendt caravan (550 TG) van 1700 kg en dat is eigenlijk te zwaar. Ik belaad hem daarom niet zwaarder als 1600 kg. Maar weer: geen enkel probleem. Een hele goede en stabiele combinatie. Ik heb er nog alleen mee in Nederland gereden maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij in de bergen het makkelijk trekt.
Nu heb ik een Fendt caravan (550 TG) van 1700 kg en dat is eigenlijk te zwaar. Ik belaad hem daarom niet zwaarder als 1600 kg. Maar weer: geen enkel probleem. Een hele goede en stabiele combinatie. Ik heb er nog alleen mee in Nederland gereden maar ik heb er alle vertrouwen in dat hij in de bergen het makkelijk trekt.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
laat je caravan dah administratief terugkeuren naar een 100kg lager laadvermogen, je bent met die 100kg overcapaciteit formeel in overtreding
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 13.02.2007 - 16:40
Na twee 240's en een s70 is de s60 een verademing als caravantrekker. Ook met 140 pk trekt hij de Chateau van 1300kg prima. Zoals in www.caravantrekker.nl staat: op de helling bij Luik ben je met de eersten boven. Heeft natuurlijk wel zijn prijs: bijna dubbel zoveel benzinegebruik als zonder caravan. Verder moet ik steeds de neiging onderdrukken door te schakelen naar de 5e versnelling. Het toerental wordt dan soms te laag (of heuvel af de snelheid te hoog!) Bij het wegrijden op campings zet ik de STC uit, heb gemerkt dat het wegrijden dan gemakkelijker gaat. Ook tank ik met de caravan benzine met een octaangetal van 98 maar ik neem aan dat jij dat met de 2.0t altijd al doet.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03.01.2010 - 11:31
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Ik heb op de site van www.caravantrekker.nl gekeken en daar staat dat je met een (lichte) auto bijvoorbeeld een aanhanger met een groot laadvermogen mag trekken, als je maar zorgt dat je niet boven de toegestane trekkracht van je auto gaat.
De tekst luidt;
Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.
Daar ga ik dus maar van uit.
De tekst luidt;
Het maximaal toegestaan gewicht van de caravan (op papier) is dus niet van belang. U mag dus best met een auto die maximaal 1200 kg mag trekken op het kentekenbewijs een caravan trekken die op papier 1350 kg mag wegen, als bij weging in werkelijkheid het gewicht maar niet meer is dan 1200 kg.
Daar ga ik dus maar van uit.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klopt helemaal. Als je maar wel in het bezit bent van rijbewijs BE. Met alleen B is die combinatie namelijk niet toegestaan. Maar gezien uw leeftijd is dat voor u niet van belang. Tot 1984 kreeg immers iedereen bij het behalen van het B rijbewijs het E gedeelte er gratis bij.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Niet waar.bart simpson schreef:laat je caravan dah administratief terugkeuren naar een 100kg lager laadvermogen, je bent met die 100kg overcapaciteit formeel in overtreding
Bij overbeladen gaat het om gewogen gewicht.
Bij het rijbewijs gaat het om de papieren gewichten.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ik vind het goed
Volvo for life
- arjen
- 4th Gear member
- Berichten: 739
- Lid geworden op: 21.11.2005 - 18:56
- Locatie: Leiderdorp
Met onze s60 2.4 140 pk een caravan met LG + LV van 1350 heen en terug naar Zuid Frankrijk (Cote maritiem = bergen). Auto beviel prima.
Kogeldruk is belangrijk en niet onnodig zware zaken in de kofferbak leggen.
Auto heeft geen niveau regeling maar doorzakken bij goede belading is niet echt veel. Mijn vorige S40 had daar veel meer last van.
Voor deze combinatie volstaat rijbewijs B.
LG + LV caravan = kleiner dan LG van trekkend voertuig en samenstel komt niet boven de 3500 kg.
Indien de LG+LV van caravan meer was geweest dan LG voertuig en samenstel minder dan 3500 kg dan zou BE nodig zijn.
Zelf ben ik uitermate tevreden over mijn s60 als trekauto. De2.0T heeft meer vermogen en een hoger koppel dus zal het nog beter doen bij een soortgelijke combi.
Kogeldruk is belangrijk en niet onnodig zware zaken in de kofferbak leggen.
Auto heeft geen niveau regeling maar doorzakken bij goede belading is niet echt veel. Mijn vorige S40 had daar veel meer last van.
Voor deze combinatie volstaat rijbewijs B.
LG + LV caravan = kleiner dan LG van trekkend voertuig en samenstel komt niet boven de 3500 kg.
Indien de LG+LV van caravan meer was geweest dan LG voertuig en samenstel minder dan 3500 kg dan zou BE nodig zijn.
Zelf ben ik uitermate tevreden over mijn s60 als trekauto. De2.0T heeft meer vermogen en een hoger koppel dus zal het nog beter doen bij een soortgelijke combi.
1e Citroen BX 1.4 uit sept 1988
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
2e Honda Civic 1.5 3drs uit mei 1986
3e Honda Civic 1.5 5drs uit jun 1995
4e Volvo s40 1.8 uit okt 1997
5e Volvo s60 2.4 140 pk uit okt 2001
6e Suzuki Alto uit 1998
7e Honda Accord 2.0 uit 2009
8e Honda Logo uit 1999
9e Toyota yaris uit 2008
10e Peugeot 108 uit 2014
11e Volvo S60 Nordic+ 2017
12e Volvo xc40 -2021
13e S60 B3 Inscription 2021
———-
14e Hyundai i10 2018
15e Volvo s60 T6 2024
LG = LM ofwel ledige massaarjen schreef:LG + LV caravan = kleiner dan LG van trekkend voertuig en samenstel komt niet boven de 3500 kg.
Indien de LG+LV van caravan meer was geweest dan LG voertuig en samenstel minder dan 3500 kg dan zou BE nodig zijn.
En men heeft het tegenwoordig over de toegestane maximum massa ofwel ledige massa + laadvermogen.
Wat voor de caravan geldt, geldt ook voor het trekkend voertuig (toegestane max. massa), ook al staat dit niet op het kenteken.
Op het plaatje onder motorkap staan de juiste gegevens of bij de RDW.
Gevolg is dat je dan al vrij snel over de 3500 kg komt en dus BE.