Hoe houdt jouw Volvo het bij koude?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Big Blue
2nd Gear member
Berichten: 246
Lid geworden op: 27.12.2007 - 21:17
Locatie: West Vlaanderen

diesel01 schreef:
S80 Executive schreef:Ik gok op een E klasse Benz.

S80 Executive
Iig Mercedes of het een E is weet ik niet :D .
E 320 CDI.......goed gezien en met achterwiel aandrijving aan 70Km/h bij deze temperatuur ook gevaarlijk, maar daar zijn ze dat gewoon.
Mike Philippens
3rd Gear member
Berichten: 469
Lid geworden op: 23.06.2009 - 21:57
Locatie: Gorinchem

RVL schreef:De standkachel op V70 is een van de beste uitvindingen ooit. Om 5.40 uur gaat ie draaien en om 6.00 uur stap ik in een ijsvrije V70 die al lekker warm begint te worden.
Watje! :P Ik stapte gisteren voor het eerst in 1,5 maand weer eens op de motor. Zeiltje eraf, even drukken en 2 minuutjes draaien en wegrijden. Wél de handvatverwarming aan natuurlijk, want ik heb geen echte winterhandschoenen. En dat voor een BMW 2pitter van 12 jaar oud en met 147k op de klok... ;) En dan te bedenken dat ik in oktober nog aan de rand van de Sahara stond met 'm in 43graden...
Afbeelding
Luc
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 14.09.2004 - 16:46
Locatie: Elsloo, Limburg

Mn 460 geeft geen krimp, starten en lopen.
Tegen dat ik de ramen heb schoon geveegd krijg ik al warme lucht uit de roosters, verder zodra de motor warm is gewoon lekker in de twee wegrijden.
Winterbandjes geven wel iets meer grip dan de originele 195-ers, merk het vooral met afremmen.
Afgelopen week 2 keer van Zuid-Limburg naar Friesland en terug gereden, en 1 op 13,5 gescoord. Normaal haal ik op die stukken wel meer, maar de achterruitverwarming en spiegelverwarming hebben ook continue bijgestaan, dus...
850 2.5 20v Estate, Renault 19 1.8i Cabriolet
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

Starten gaat goed met de S60.
de winterbanden bevallen prima, alleen laat ik de elektrieke buitenspiegels opengeklapt, want ik hoorde een vervelend gekraak toen ik ze, 2 nachten terug, open draaide.
Ditzelfde geldt ook voor de elektrieke ramen; dicht laten, want het klinkt niet goed als je ze omlaag wilt doen....
Verder vind ik dat mijn besttuurdersstoelverwarming soms wat langer duurt om op te warmen. Maar dat kan ook aan mijn dikke jas liggen.
Maandag om 5.30 de deur uit...ben benieuwd.
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
Klaasjan
2nd Gear member
Berichten: 131
Lid geworden op: 26.12.2007 - 08:46

940 B230f 1991 Heeft totaal geen problemen met de koude (motorisch gezien)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

die achterruitverwarming is een uitkomst als je hem duwen moet
Volvo for life
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Mijn S40 doet het prima. Start goed, wordt snel warm, ontdooit snel.
Alleen blijft mijn deur (CV) soms op slot zitten, moet ik hem alsnog met de sleutel openen.
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

josas1 schreef:Maandag om 5.30 de deur uit...ben benieuwd.
Dan ben ik al op het werk :D
Ga maandag rond 5 uur op pad
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

Maar ik lees bij niemand bij welke temperaturen jullie geen problemen ondervinden. Ik heb geen idee van de temp. in Nederland. D.w.z. Ik zie wel nieuwsberichten af en toe, maar die kunnen ook ver van de werkelijkheid afliggen.
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Carlsson 900

bart simpson schreef:die achterruitverwarming is een uitkomst als je hem duwen moet
humor of horror ?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

EwoutSchalkwijk schreef:Maar ik lees bij niemand bij welke temperaturen jullie geen problemen ondervinden. Ik heb geen idee van de temp. in Nederland. D.w.z. Ik zie wel nieuwsberichten af en toe, maar die kunnen ook ver van de werkelijkheid afliggen.
Dan lees je niet goed, had bij bijvoorbeeld mijn eigen bericht toch echt wel een temperatuur vermeld
fredhead schreef:Vanmorgen met -10 geen centje pijn.
Eigenlijk de afgelopen winter en deze winter ook geen problemen gehad en verwacht ze ook niet te krijgen.

Even wachten totdat het voorgloeien klaar is, motor starten en krabben maar :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
josas1
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 28.06.2009 - 12:05

fredhead schreef:
josas1 schreef:Maandag om 5.30 de deur uit...ben benieuwd.
Dan ben ik al op het werk :D
Ga maandag rond 5 uur op pad
Vreselijk he?
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ben er na 3 jaar wel een beetje aan gewend, maar leuk is inderdaad anders ja
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
marsm104
5th Gear member
Berichten: 1168
Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

fredhead schreef:Ben er na 3 jaar wel een beetje aan gewend, maar leuk is inderdaad anders ja
Ben je vast ook op tijd thuis...
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat gelukkig wel ja, zit voor 3 uur 's middags (tenzij er file staat) weer thuis.
Maar afhankelijk van mijn diensten kan het ook zijn dat ik 's middags begin en pas na 00.00 weer thuis ben.
Of weer nachtdienst moet draaien
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

fredhead schreef:Vanmorgen met -10 geen centje pijn.
Eigenlijk de afgelopen winter en deze winter ook geen problemen gehad en verwacht ze ook niet te krijgen.

Even wachten totdat het voorgloeien klaar is, motor starten en krabben maar :)

Uhhh, OK. :oops: Inderdaad jij had het er bij staan, zal wel met een marge voor de rest ook gelden.
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Mijn 940 doet het tot nu toe prima :D was eventjes klein beetje wennen met de achterwielaandrijving, maar vooral erg leuk als er ruimte is om te spelen :D
Ik lees dat veel mensen vrij snel warme lucht door de roosters voelen komen. Ik zet mijn interieurverwarming nooit gelijk aan. Ik wacht eerst tot de motor een beetje warm is, het lijkt mij dat de motor minder snel warm wordt als je gelijk de warmte af gaat pakken of zie ik dat verkeerd...
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
Gebruikersavatar
EwoutSchalkwijk
2nd Gear member
Berichten: 227
Lid geworden op: 11.12.2009 - 21:55
Locatie: Hvittingfoss, Noorwegen
Contacteer:

De enorme ontbrandingstemperaturen verwarmen eerst het motorblok en dan pas na andere zaken. De warmte die je zo aan het blok onttrekt is marginaal. Het koelwater wordt niet eerder verwarmd dan dat de thermosstaat opengaat en dus de overbodige warmte van het blok doorgeeft aan andere warmtewisselaars.
http://www.reinemoen.net

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe."; - Albert Einstein
Gebruikersavatar
asmeekens740
4th Gear member
Berichten: 531
Lid geworden op: 30.10.2009 - 15:42
Locatie: Ulvenhout / Breda

Owja klinkt ook logisch, daar is het ook een thermosstaat voor, thanx voor het antwoord
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Volgens mij zit de kachelradiateur achter de thermostaat, dus in het systeem dat geleidelijk wordt opgewarmd door de motor.
Anders zou er pas (heet) water in de verwarming komen als de motor -/+90 graden heeft bereikt.

De warmte die je onttrekt, gaat ten koste van de motorwarmte in de opwarmfase.
Dus, je stelling en je werkwijze is juist asmeekens :)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”