Dag forumleden,
Vandaag kreeg ik de melding ABS/ANTI-SKID ASS. MISLUKT ?
Dus geen melding van service vereist of iets dergelijks.
Ik heb hier al wel een paar topics over ABS en ANTI-SKID teruggevonden,
maar niet deze melding.
De wagen start gewoon, ik hoor ook niets bijzonders.
Na het starten blijft het lampje van ABS aan, ik rij weg het lampje gaat uit;
om dan na een 10 sec. terug aan te gaan (en dan ook het lampje met het slippende wagentje). Dan verschijnt ook de melding zoals hierboven vernoemd in de BC.
Iemand een idee? Heeft het de maken met de koude? Een sensor of iets dergelijks?
Het betreft een D5 uit 2002 met 106.000 km (bij 100.000 volledige beurt bij de dealer gehad)
Alvast bedankt voor de nuttige suggesties.
Update 10/01/2010
Bij deze melding verschijnt niet het gevaren driehoekje (oranje of rood).
Vandaag kreeg ik een bijkomende melding "storing lampje parkeerlicht", en idd één lampje doet het niet...ik wat prullen bij het achterlicht, mss slecht kontakt...nope, lampje wil niet meewerken....Ik zet de motor ff af, start weer en wonder boven wonder krijg ik nu GEEN melding van de ABS meer???
Ik volg het nog op, ben benieuwd of tijdens mijn volgende rit deze melding wegblijft....
ABS/ANTI-SKID ASS. MISLUKT S60 D5 2002
- GekkeBelg
- 3rd Gear member
- Contacteer:
het systeem test zich vanaf 11km/h of zoiets dacht ik (staat in je boekje), gezien het feit dat het opspringt zal het niet werken. Laat 'm effe uitleze anders? Kan software zijn
Renault Twingo Beneton '96
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
Mitsubishi Colt 1.6 GLXi '93
Volvo V40 1.9d 116pk Business line '03
Volvo V40 1.9d 150pk Sports line '03
Volvo S60 R '05
- avstrate
- 2nd Gear member
Hoi
Ik heb er ook een topic over geplaatst. Deze melding onstaat vaak door het volgende euvel.
Pak met je hand de aandrijfstang vast rechtsvoor. Probeer of je die heen en weer kan halen. Je kan ook even het voorwiel eraf pakken rechtsvoor. Dan moet je kijken of de naafbout er niet uit is gekomen. bij je linkerkant heb je rechts schroefdraad en draait het wiel tegen de schroefdraad is. Rechtsvoor is het ook rechtse schroefdraad en draait het wiel met de schroefdraad mee. Als de bout eruit komt, dan ligt die los achter je afdekklepje in het midden van je wiel.
Wat gebeurd er dan precies. Je aandrijfstang zit los en schuift van de ene naar de andere kant. De tandjes op het wiel wat geteld wordt door de ABS sensor ziet dan de tandjes niet meer. Je krijgt dan deze melding.
Als je geluk hebt kost het je een bout van 2 euro.
Heb je pech is er een sensor van de ABS kapot.
Heb je dit niet gelezen en ga je naar de garage zoeken ze zich kapot en vinden het niet. Als ze het vinden doen ze er een bout in en presenteren je de rekening. Let op, is een speciale bout met loctide. Altijd nieuw kopen bij volvo.
Hoop voor je dat het dat is, succes en laat het even weten.
Ik heb er ook een topic over geplaatst. Deze melding onstaat vaak door het volgende euvel.
Pak met je hand de aandrijfstang vast rechtsvoor. Probeer of je die heen en weer kan halen. Je kan ook even het voorwiel eraf pakken rechtsvoor. Dan moet je kijken of de naafbout er niet uit is gekomen. bij je linkerkant heb je rechts schroefdraad en draait het wiel tegen de schroefdraad is. Rechtsvoor is het ook rechtse schroefdraad en draait het wiel met de schroefdraad mee. Als de bout eruit komt, dan ligt die los achter je afdekklepje in het midden van je wiel.
Wat gebeurd er dan precies. Je aandrijfstang zit los en schuift van de ene naar de andere kant. De tandjes op het wiel wat geteld wordt door de ABS sensor ziet dan de tandjes niet meer. Je krijgt dan deze melding.
Heb je dit niet gelezen en ga je naar de garage zoeken ze zich kapot en vinden het niet. Als ze het vinden doen ze er een bout in en presenteren je de rekening. Let op, is een speciale bout met loctide. Altijd nieuw kopen bij volvo.
-
- 1st Gear member
Update 10/01/2010avstrate schreef:Hoi
Vandaag kreeg ik een bijkomende melding "storing lampje parkeerlicht", en idd één lampje doet het niet...ik wat prullen bij het achterlicht, mss slecht kontakt...nope, lampje wil niet meewerken....Ik zet de motor ff af, start weer en wonder boven wonder krijg ik nu GEEN melding van de ABS meer???
Ik volg het nog op, ben benieuwd of tijdens mijn volgende rit deze melding wegblijft....
S60 D5 2002
-
- 1st Gear member
Update 12/01/2010eci schreef:Dag forumleden,
Vandaag kreeg ik de melding ABS/ANTI-SKID ASS. MISLUKT ?
Dus geen melding van service vereist of iets dergelijks.
Ik heb hier al wel een paar topics over ABS en ANTI-SKID teruggevonden,
maar niet deze melding.
De wagen start gewoon, ik hoor ook niets bijzonders.
Na het starten blijft het lampje van ABS aan, ik rij weg het lampje gaat uit;
om dan na een 10 sec. terug aan te gaan (en dan ook het lampje met het slippende wagentje). Dan verschijnt ook de melding zoals hierboven vernoemd in de BC.
Iemand een idee? Heeft het de maken met de koude? Een sensor of iets dergelijks?
Het betreft een D5 uit 2002 met 106.000 km (bij 100.000 volledige beurt bij de dealer gehad)
Alvast bedankt voor de nuttige suggesties.
Update 10/01/2010
Vandaag start ik de wagen en alles lijkt in orde.
Na ongeveer een kwartiertje rijden hoor ik, tijdens het oprijden van een parkeerplaats, een licht knarsend geluid. Bij het weer vertrekken duikt de melding van ABS/ANTISKID weer op. Ik rem een paar keer extra en idd ik hoor een knarsend geluid dat er niet moet zijn. Dit verdwijnt echter ook weer vrij snel en dan rijdt de wagen weer gewoon (de melding blijft wel op de BC, maar geen gevaren driehoekjes of zo).
Ik begin nu toch het ergste te denken, dat mss de hele ABS unit kapot is, en als ik dat hier lees kost dat toch wel aanzienlijk veel geld.
Als de rotzooi op de baan weg is, eerst eens de wagen door de wasstraat rijden (ai dat doet pijn) zodat ook de onderkant terug proper is...en dan als het euvel blijft de dealer maar opzoeken.
Suggesties en/of opmerkingen meer dan welkom.
- hadico
- 5th Gear member
Licht de naafdopjes er even af en kijk of de centrale boutjes l&rechts nog vastzitten zoals Avstrate ook al aangaf ,had er vandaag weer een binnen waar links van verdwenen was samen met het naafdopje.
-
- 1st Gear member
Update 15/01/2010
Afgelopen donderdag de wagen met de hogedrukspuit eens goed afgespoten, ook zo goed als mogelijk achter de wielen ....en dat bleek een goede zet! Ik heb sindsdien geen melding van de abs/antiskid meer op de BC gehad. Na het starten gaat het ABS lampje nu ook meteen weer uit.
Zal dus idd hoogstwaarschijnlijk een hoop vuiligheid geweest zijn...
Hout vast houden dat het zo blijft natuurlijk.
Ben toch wel enigszins opgelucht.
Afgelopen donderdag de wagen met de hogedrukspuit eens goed afgespoten, ook zo goed als mogelijk achter de wielen ....en dat bleek een goede zet! Ik heb sindsdien geen melding van de abs/antiskid meer op de BC gehad. Na het starten gaat het ABS lampje nu ook meteen weer uit.
Zal dus idd hoogstwaarschijnlijk een hoop vuiligheid geweest zijn...
Hout vast houden dat het zo blijft natuurlijk.
Ben toch wel enigszins opgelucht.
-
- 1st Gear member
Gisteren was de melding plots weer daar !!
Net de naaf doppen er dan maar eens afgehaald ...en ja hoor, de bout links kon ik er zo uitnemen! Deze weer vastgedraaid en joehoe ....geen melding meer...
Hopelijk was dit dus de echte oorzaak.
@avstrate
@hadico
Bedankt voor de tip!
Net de naaf doppen er dan maar eens afgehaald ...en ja hoor, de bout links kon ik er zo uitnemen! Deze weer vastgedraaid en joehoe ....geen melding meer...
Hopelijk was dit dus de echte oorzaak.
@avstrate
@hadico
Bedankt voor de tip!
S60 D5 2002
- FrankS60
- 5th Gear member
Heb je die bout wel weer vastgezet met die loctite achtige rommel? Anders kan die bout er in een week weer naast liggen als je pech hebt!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
-
- 1st Gear member
Hallo,
Had er dus loctite opgedaan, maar nu (na 2 weken) is de bout weer los...
Heb er vandaag opnieuw wat loctite opgedaan en de bout weer vastgedraaid.
Misschien de verkeerde loctite gebruikt?
Ik had nochtans de dealer gebeld en gevraagd of dat het een welbepaalde loctite moest zijn, maar dat bleek niet zo te zijn.
Ik moet over een maand toch naar de garage voor een klein onderhoud, ik hoop dat de bout zolang blijft zitten en dan misschien best een nieuwe bout laten zetten...
Maar gaat die nieuwe bout wel passen (draait die bout niet dol ...) er zit nu immers toch een deel uitgeharde lijm in het binnenwerk, in de draad zeg maar?
Had er dus loctite opgedaan, maar nu (na 2 weken) is de bout weer los...
Heb er vandaag opnieuw wat loctite opgedaan en de bout weer vastgedraaid.
Misschien de verkeerde loctite gebruikt?
Ik had nochtans de dealer gebeld en gevraagd of dat het een welbepaalde loctite moest zijn, maar dat bleek niet zo te zijn.
Ik moet over een maand toch naar de garage voor een klein onderhoud, ik hoop dat de bout zolang blijft zitten en dan misschien best een nieuwe bout laten zetten...
Maar gaat die nieuwe bout wel passen (draait die bout niet dol ...) er zit nu immers toch een deel uitgeharde lijm in het binnenwerk, in de draad zeg maar?
S60 D5 2002
-
- 1st Gear member
Ik had vanmorgen hetzelfde. Kortstondig een abs storing foutmelding zonder de oranje of rode driehoek. Deze melding was vrij snel weg en is niet meer terug gekomen. Voordat ik naar de garage ga wil ik graag zelf even het e.e.a. controleren. Als ik het goed begrijp moet ik de naaf bescherm kap van mijn velg verwijderen en kijken of alles goed vast zit?
Met vriendelijke groet,
George
Met vriendelijke groet,
George
volvo s60 2.4 benzine 170 pk | 285.000 km | Bjr 2002
-
- 1st Gear member
Hoi,
Vandaag deze melding ook gehad. Centrale bout miste van het linker voorwiel.
Ook de Volvo naaf dop was verdwenen. Dealer heeft gratis nieuwe bout erin gedraaid. Had zelf nog wel doppen van mijn winterbanden.
Nu is het euvel opgelost.
Watersingel
Vandaag deze melding ook gehad. Centrale bout miste van het linker voorwiel.
Ook de Volvo naaf dop was verdwenen. Dealer heeft gratis nieuwe bout erin gedraaid. Had zelf nog wel doppen van mijn winterbanden.
Nu is het euvel opgelost.
Watersingel