Olielekkage

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

JSS schreef:Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.
Dat kan zonder tuner ook!
Gast

Ramon&Ramon schreef:
JSS schreef:Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.
Dat kan zonder tuner ook!
Kan ik het zelf ook?
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Hmm, dan ben ik ook wel benieuwd hoe...
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ja Ramon, ik ben ook benieuwd. Vertel..
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

dat is voor mij ook nieuw!
ik zou ook graag meer willen horen..
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ja ramon, ook ik ben benieuwd hoe het gaat.....wie A zegt, moet ook B zeggen.

Maar nog een lullig vraagje: hoe zit het dan met eventuele eisen voor de APK?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Rob91168
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
Locatie: Opeinde

Hallo Ramon,

Ook ik ben uiteraard benieuwd naar hoe dat moet, dat afsluiten van de EGR dan.

gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
JSS
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: 30.03.2009 - 09:08
Locatie: Utrecht

Volgens mij wordt er tijdens de APK geen NOx gemeten bij een dieselauto.
Volvo S60 D5 Edition MY2004
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik zou eerst wel is willen weten wat de voordelen zijn van afsluiten!
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Common-railtechnologie speelt een vitale rol bij moderne dieselmotoren. Het systeem in de D5 is van de tweede generatie, werkt onder een hogere druk dan de eerste systemen en heeft een lastafhankelijke regeling van de brandstofhoeveelheid en de druk. Deze eigenschappen maken het een van de modernste en meest geavanceerde systemen in de hedendaagse autoindustrie.

Supersnelle, elektromagnetische kleppen regelen elektronisch de ingespoten hoeveelheid brandstof en de timing van de inspuiting. De brandstof wordt onder een extreem hoge druk van 1.600 bar rechtstreeks in de cilinders geïnjecteerd. Het resultaat is een zeer fijne verneveling waardoor de diesel zo effïciënt mogelijk verbrandt. Die optimale verbranding heeft ook gunstige milieu-effecten, want de uitstoot van stikstof (NOX) en roetdeeltjes is minimaal. Om de uitstoot van schadelijke stoffen nog verder to beperken heeft Volvo de D5 uitgerust met de laatste EGR-technologie (uitlaatgasrecirculatie). Door een gedeelte van de uitlaatgassen to laten terugstromen naar het inlaatkanaal verbranden nog meer schadelijke stoffen.
Gast

Ramon&Ramon schreef:Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Ik begrijp je. :P Maar....... toch wil ik het graag weten. :wink:
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ramon&Ramon schreef:Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Dat snap ik niet. Als je het inlaattraject bekijkt van een gemiddelde D5 is het een vieze smeerboel. Dat komt uitsluitend door de uitlaatgassen, en vroeg of laat krijg je daar toch problemen mee.
Als je de EGR afsluit komt er geen roet meer in het inlaatkanaal en kan er ook niets dichtslibben.
Hoe kan het dan dat de vervuiling erger wordt als de EGR dicht wordt gezet?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Rob91168
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
Locatie: Opeinde

Ben het volledig met Ed eens. Ik zie niet in wat voor nadelige gevolgen het afsluiten van de EGR zou kunnen heben. Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen.

gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Rob91168, Heb jij voordat je de lekkage kreeg een roetmeting voor APK gehad. Ik heb namelijk 2x hetzelfde voorval gehad bij auto's die ook dezelfde lekkage kregen. Mogelijk na de roetmeting. Hogere carterdruk door (te) hoog toerental.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Was dat ook met een D5?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

edraket,
Ja, V70 D5 uit 2004 en S80 D5 uit 2006.
Ik weet niet zeker of het door de roetmeting kwam, maar het was wel na onderhoud en APK.
De olie als veroorzaker, daar geloof ik niet in.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik geloof zeker niet dat het de olie is. Maar bij jou was er in beide gevallen het stopje uit?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Rob91168
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
Locatie: Opeinde

Hallo iksee90,

Het kwam bij mij na een grote beurt. Deze heb ik zelf uitgevoerd, er is dus geen roetmeting geweest.

gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Oke, wat dan wel de oorzaak is, zijn we nog niet uit. Bij de 2 gevallen van mijn zijde was inderdaad het stopje eruit. Na oliewissel en roetmeting. Iemand een idee??
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”