Dat kan zonder tuner ook!JSS schreef:Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.
Olielekkage
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Kan ik het zelf ook?Ramon&Ramon schreef:Dat kan zonder tuner ook!JSS schreef:Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ja Ramon, ik ben ook benieuwd. Vertel..
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Ja ramon, ook ik ben benieuwd hoe het gaat.....wie A zegt, moet ook B zeggen.
Maar nog een lullig vraagje: hoe zit het dan met eventuele eisen voor de APK?
Maar nog een lullig vraagje: hoe zit het dan met eventuele eisen voor de APK?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik zou eerst wel is willen weten wat de voordelen zijn van afsluiten!
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Common-railtechnologie speelt een vitale rol bij moderne dieselmotoren. Het systeem in de D5 is van de tweede generatie, werkt onder een hogere druk dan de eerste systemen en heeft een lastafhankelijke regeling van de brandstofhoeveelheid en de druk. Deze eigenschappen maken het een van de modernste en meest geavanceerde systemen in de hedendaagse autoindustrie.
Supersnelle, elektromagnetische kleppen regelen elektronisch de ingespoten hoeveelheid brandstof en de timing van de inspuiting. De brandstof wordt onder een extreem hoge druk van 1.600 bar rechtstreeks in de cilinders geïnjecteerd. Het resultaat is een zeer fijne verneveling waardoor de diesel zo effïciënt mogelijk verbrandt. Die optimale verbranding heeft ook gunstige milieu-effecten, want de uitstoot van stikstof (NOX) en roetdeeltjes is minimaal. Om de uitstoot van schadelijke stoffen nog verder to beperken heeft Volvo de D5 uitgerust met de laatste EGR-technologie (uitlaatgasrecirculatie). Door een gedeelte van de uitlaatgassen to laten terugstromen naar het inlaatkanaal verbranden nog meer schadelijke stoffen.
Supersnelle, elektromagnetische kleppen regelen elektronisch de ingespoten hoeveelheid brandstof en de timing van de inspuiting. De brandstof wordt onder een extreem hoge druk van 1.600 bar rechtstreeks in de cilinders geïnjecteerd. Het resultaat is een zeer fijne verneveling waardoor de diesel zo effïciënt mogelijk verbrandt. Die optimale verbranding heeft ook gunstige milieu-effecten, want de uitstoot van stikstof (NOX) en roetdeeltjes is minimaal. Om de uitstoot van schadelijke stoffen nog verder to beperken heeft Volvo de D5 uitgerust met de laatste EGR-technologie (uitlaatgasrecirculatie). Door een gedeelte van de uitlaatgassen to laten terugstromen naar het inlaatkanaal verbranden nog meer schadelijke stoffen.
Ik begrijp je.Ramon&Ramon schreef:Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..

- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dat snap ik niet. Als je het inlaattraject bekijkt van een gemiddelde D5 is het een vieze smeerboel. Dat komt uitsluitend door de uitlaatgassen, en vroeg of laat krijg je daar toch problemen mee.Ramon&Ramon schreef:Bij een D5 werkt het alleen maar averechts,als je hem afsluit wordt de vervuiling alleen maar erger!
Ik denk niet dat dat de bedoeling is..
Als je de EGR afsluit komt er geen roet meer in het inlaatkanaal en kan er ook niets dichtslibben.
Hoe kan het dan dat de vervuiling erger wordt als de EGR dicht wordt gezet?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rob91168
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
- Locatie: Opeinde
Ben het volledig met Ed eens. Ik zie niet in wat voor nadelige gevolgen het afsluiten van de EGR zou kunnen heben. Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen.
gr Rob
gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
- iksee90
- 3rd Gear member
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
- Locatie: Noord Holland
Rob91168, Heb jij voordat je de lekkage kreeg een roetmeting voor APK gehad. Ik heb namelijk 2x hetzelfde voorval gehad bij auto's die ook dezelfde lekkage kregen. Mogelijk na de roetmeting. Hogere carterdruk door (te) hoog toerental.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Was dat ook met een D5?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik geloof zeker niet dat het de olie is. Maar bij jou was er in beide gevallen het stopje uit?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Rob91168
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 02.01.2010 - 22:35
- Locatie: Opeinde
Hallo iksee90,
Het kwam bij mij na een grote beurt. Deze heb ik zelf uitgevoerd, er is dus geen roetmeting geweest.
gr Rob
Het kwam bij mij na een grote beurt. Deze heb ik zelf uitgevoerd, er is dus geen roetmeting geweest.
gr Rob
Amazone b18 GT '68
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03
244 B23A '79
245 B230F '93
245 B21A '79
1800ES '72
V70 TDI classic '97
V70 D5 '03