Wat zijn de beste bougies voor S80 T6 (met LPi)?
Auto (bj 2001) is nu nog voorzien van orginele Volvo bougies, maar wil ze vervangen. Auto heeft nu 135 K gelopen.
Zo'n 30 K geleden is er een LPi installatie ingebouwd. Bougies zijn bij de LPi installatie niet vervangen. Bougies zien er overigens nog perfect uit en motor loopt ook als een zonnetje. Ondanks dat wil ik ze toch preventief (onderhud) vervangen. Bij vervanging zal dan gelijk de klepspeling gecontorleerd worden.
Mijn vraag: Wat zijn de meeste geschikte/beste bougies die ik kan gaan gebruiken?
Ook welkom: Eventuele tips m.b.t. controle klepspeleing.
Alvast dank voor jullie reacties!
Gr Niels
Wat zijn de beste bougies voor S80 T6 ?
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
De beste bougies zijn gewoon de originele Volvo bougies voor dit type auto.
Wat betreft klepspeling: Is er bij de installatie van de LPi installatie tevens een Flashlube systeem gemonteerd? Zo nee, waarom niet? Dat systeem smeert de kleppen waardoor het stellen van die kleppen minder snel nodig is. Bij een T6 met mechanische klepstoters op LPG is dat beslist aan te raden.
Volgens mij kan de klepspeling gecontroleerd worden via de inspectiegaatjes die om de mini-bobines heen zitten (zitten boutjes in; zichtbaar door de zwarte afdekplaat bovenop de motor te verwijderen. Weet alleen niet 100% zeker of dit type motor die gaatjes ook heeft).
Controle van de klepspeling zal denk ik een uurtje werk zijn. Althans, als die inspectiegaatjes aanwezig zijn. Als dat niet zo is, of als er daadwerkelijk gesteld moet worden, dan kost dat (bij een 5 cylinder) ongeveer een dag. Bij een T6 misschien wel meer omdat je 1 cylinder meer hebt en er het een en ander verwijderd dient te worden om erbij te kunnen.
Wat betreft klepspeling: Is er bij de installatie van de LPi installatie tevens een Flashlube systeem gemonteerd? Zo nee, waarom niet? Dat systeem smeert de kleppen waardoor het stellen van die kleppen minder snel nodig is. Bij een T6 met mechanische klepstoters op LPG is dat beslist aan te raden.
Volgens mij kan de klepspeling gecontroleerd worden via de inspectiegaatjes die om de mini-bobines heen zitten (zitten boutjes in; zichtbaar door de zwarte afdekplaat bovenop de motor te verwijderen. Weet alleen niet 100% zeker of dit type motor die gaatjes ook heeft).
Controle van de klepspeling zal denk ik een uurtje werk zijn. Althans, als die inspectiegaatjes aanwezig zijn. Als dat niet zo is, of als er daadwerkelijk gesteld moet worden, dan kost dat (bij een 5 cylinder) ongeveer een dag. Bij een T6 misschien wel meer omdat je 1 cylinder meer hebt en er het een en ander verwijderd dient te worden om erbij te kunnen.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Auto is inderdaad voorzien van een elektronisch Flashlube smeersysteem!
Wanneer we aan de gang gaan zullen we pas weten of de genoemde "boutjes" aanwezig zijn. Zoniet, zullen we er dus een dagje voor uit moeten trekken.
Wanneer we aan de gang gaan zullen we pas weten of de genoemde "boutjes" aanwezig zijn. Zoniet, zullen we er dus een dagje voor uit moeten trekken.
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Dan zou het in feite niet nodig moeten zijn om nu al (na 30k km) de klepspeling te controleren. Maar het kan uiteraard geen kwaad om het wel te doen.syswichers schreef:Auto is inderdaad voorzien van een elektronisch Flashlube smeersysteem!
Vergis je trouwens niet in het stellen van de kleppen. Dit kan alleen met speciaal gereedschap; de nokkenas komt namelijk los als je het kleppendeksel verwijdert!
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Als 30K km te vroeg is, wat voor kilometerstand raad je dan aan? Bedankt voor de waarschuwing over de nokkenas. Handig om te weten!Marc O. schreef:Dan zou het in feite niet nodig moeten zijn om nu al (na 30k km) de klepspeling te controleren. Maar het kan uiteraard geen kwaad om het wel te doen.
Vergis je trouwens niet in het stellen van de kleppen. Dit kan alleen met speciaal gereedschap; de nokkenas komt namelijk los als je het kleppendeksel verwijdert!
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Als je die inspectiegaatjes hebt dan kost het controleren natuurlijk niet zoveel tijd, en zou ik dat gewoon doen. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.syswichers schreef:Als 30K km te vroeg is, wat voor kilometerstand raad je dan aan? Bedankt voor de waarschuwing over de nokkenas. Handig om te weten!Marc O. schreef:Dan zou het in feite niet nodig moeten zijn om nu al (na 30k km) de klepspeling te controleren. Maar het kan uiteraard geen kwaad om het wel te doen.
Vergis je trouwens niet in het stellen van de kleppen. Dit kan alleen met speciaal gereedschap; de nokkenas komt namelijk los als je het kleppendeksel verwijdert!
Ik heb zelf een V70 gehad met een Vialle LPi installatie en (ouderwets mechanisch) Flashlube. Na 100.000km op LPG gereden te hebben hoefden de kleppen nog niet te worden gesteld. Een electronische Flashlube installatie is veel nauwkeuriger in het doseren van die vloeistof, maar daar staat tegenover dat de belasting van de kleppen in een T6 motor veel groter is. Kortom: Als je die inspectiegaten niet hebt en dus het kleppendeksel moet lichten om de speling te controleren, dan zou ik dat persoonlijk pas na zo'n 70k km doen.
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
Marc O. bedankt voor je reactie. Hier kan ik wat mee!
Voorlopig zal ik nog wachten met het controleren van de klepspeling (alleen als er geen inspectiegaatjes aanwezig zijn).
Voorlopig zal ik nog wachten met het controleren van de klepspeling (alleen als er geen inspectiegaatjes aanwezig zijn).
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Om op je vraag over bougies terug te komen; ik zou er nieuwe originele in zetten van de dealer. Niet iets vergelijkbaars, maar echt van de dealer met volvo erop. Op de een of andere manier zijn er bij veel 5 pitters flinke problemen geweest met aftermarket bougies, ook met goede merken en dan de dure uitvoeringen. Met de 6 pitter durf ik niet te zeggen of er ook problemen zijn geweest, maar het ligt wel in de lijn der verwachting. De problemen die zich voordoen zijn meestal stotteren tot helemaal uit vallen van de motor. Nieuwe originele bougies en probleem opgelost in 95% van de gevallen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Yep, dat zei ik ook al:

Marc O. schreef:De beste bougies zijn gewoon de originele Volvo bougies voor dit type auto.

...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- FrankS60
- 5th Gear member
- Berichten: 1838
- Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
- Locatie: Gelderland
Ja had het gelezen, maar als ik zelf een topic start hoor ik het graag altijd van meerdere mensenMarc O. schreef:Yep, dat zei ik ook al:
Marc O. schreef:De beste bougies zijn gewoon de originele Volvo bougies voor dit type auto.

S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Nee hoor, ik heb me er alleen redelijk goed in verdiept toen ik mijn vorige auto kocht en wederom bij mijn huidige autoFrankS60 schreef:Je lijkt wel veel te weten over die kleppen e.d. , werk je er mee ofzo?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)