Carterontluchting

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Iemand bekend met dit type carterontluchting ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21165
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nee.

Wat zijn je wensen? En waarom zou je willen kiezen om iets anders te monteren dan wat Volvo bedacht heeft?

Als we toch bezig zijn: waar en hoe ga je dit monteren? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig naar het resultaat.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Msuidgeest schreef:Nee.

Wat zijn je wensen? En waarom zou je willen kiezen om iets anders te monteren dan wat Volvo bedacht heeft?

Als we toch bezig zijn: waar en hoe ga je dit monteren? Ik ben namelijk wel nieuwsgierig naar het resultaat.
Ik ga hem volgende week monteren,Voordeel hier van is je carterdampen komen niet meer in je luchtinlaat,Hij kom naast me accubak.
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Waar gaan ze dan naartoe?
Gebruikersavatar
gsx750r
6th Gear member
Berichten: 2549
Lid geworden op: 02.01.2009 - 00:44
Locatie: Bij Christina
Contacteer:

Dit is wat de fabrikant/leberancier D! Spec Motro Racing Sports er over zegt:

"D1 Spec Oil Catch Tank 480CC CARBON

D1 Spec Oil Catch Tanks collect the oil, moisture and blow-by gas that causes carbon and sludge build-up in the intake system and engine to keep them clean even under the hardest driving conditions.
An oil catch tank is also an excellent engine dress up item that will give your car a racing image."


Als ik het ding bekijk met slechts 2 aansluitingen denk dat de carterventilatie wordt omgeleid via deze olieopvangtank en dat de bedoeling is dat de aanwezige olie in de 'carterdampen' er in neerslaat.
Ongetwijfeld zul je om de zoveel tijd het ding leeg moeten gooien en reinigen.

Mijn mening is dat de grootste 'verdienste' van het apparaat het volgende is:

"An oil catch tank is also an excellent engine dress up item that will give your car a racing image"

Zou er ook een doorzichtige motorkap bijgeleverd worden ? :P :P :P

Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Voordeel???
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

iksee90 schreef:Voordeel???
Voordel is dat je gasklephuis schoon blijf,En ja je moet hem af en toe leeg maken.
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ volvo c70 t5, jij geloofde ook nog in de kerstman, sinterklaas en de paashaas?
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Ik zie nog steeds de voordelen niet. Als het enige voordeel een schoon gasklephuis is, dan maak ik die liever eens in de paar jaar schoon. Overigens heb ik bij mijn classic R de gasklep nog nooit schoongemaakt. (rij er nu 4 jaar in)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21165
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Aanvulling: er zijn toch milieu-eisen gesteld aan carterdamp-afzuiging? Dan vraag ik mij af of dit überhaupt wel is toegestaan en dat je geen problemen krijgt met de jaarlijkse keuring.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

In feite mag het niet, de eis is dat je de carterdampen naar de cilinders laat gaan om daar eventuele oliedampen te verbranden om zo te voorkomen dat er allerlei dampen in de atmosfeer komen. Met zo'n tankje verbrand je het niet meer en krijg je dus meer vervuiling.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Probeer het eens op het Golf GTI forum :)
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

iksee90 schreef:Ik zie nog steeds de voordelen niet.
De carterontluchting behoort tot het reguliere onderhoud, moet dus iedere 45000km gereinigd worden.
Bij de classic motoren moet daarom ook het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden.
Alleen daarvoor, is het eigenlijk al een voordeel.
Gebruikersavatar
Johan
5th Gear member
Berichten: 1402
Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
Locatie: NH

Gasklephuis reinigen?

Even zoeken in het onderhoudsboekje .. blader .... blader ... blader....
Nee niets gevonden. Nog nooit gedaan. Heb ik al 35 jaar geluk dat mijn auto's gewoon zijn blijven rijden zeg.

BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.

Gebruikersavatar
Frenk
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 03.08.2008 - 12:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Ik weet niet of dit mag gemonteerd worden maar een bevuild gasklephuis kan inderdaad voor slechte prestaties zorgen.

Met mijn Volvo's heb ik dit nooit voorgehad, maar...
Mijn vrouw heeft een Polo 1.4 en jaarlijks moeten we dit laten reinigen.
De motor heeft 140000 gelopen en dit is nu het derde jaar dat dit moet gebeuren omdat de motor geen leegloop meer heeft. Een oude motor zorgt voor extra carterdampen en die worden opgezogen via de luchtfilter.

Met die strenge milieunormen mogen die dampen niet vrij in de lucht worden geduwd.
Volvo C70 (MY 07) 2.4 Summum BSR
Volvo C30 (MY 09) 1.6 D
Sieger Everts
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 02.01.2007 - 11:15

ik heb ook zo'n ding er in zitten, nooit problemen gehad met de apk.

vroeger twijfelde ik vaak, daar ben ik nu niet meer zeker van..

-----------------------------
R 5 GT Turbo --> 480 motor
richmod, t25/28 turbo
en nog wat opties

161 pk & 230 Nm koppel @ 0,7 bar
Status --> Big Mod inbouwen
Daneel
3rd Gear member
Berichten: 327
Lid geworden op: 18.03.2006 - 17:26

In plaats van het verbranden van de oliedampen uit het blok, vang je het nu (gecondenseerd?) op. Dat lijkt me voor het milieu juist een hele verbetering. Nog mooier zou zijn, als de dampen gereinigd zouden worden en de olie terug het blok in geleid worden.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
Gebruikersavatar
iksee90
3rd Gear member
Berichten: 262
Lid geworden op: 26.12.2009 - 20:23
Locatie: Noord Holland

Daneel schreef:Dat lijkt me voor het milieu juist een hele verbetering. .
En het dan vervolgens door de toilet spoelen. :-x
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Daneel schreef:In plaats van het verbranden van de oliedampen uit het blok, vang je het nu (gecondenseerd?) op. Dat lijkt me voor het milieu juist een hele verbetering. Nog mooier zou zijn, als de dampen gereinigd zouden worden en de olie terug het blok in geleid worden.
Het is geen volledig gesloten systeem volgens mij, dus wat je overboord mikt bevat nog steeds allerlei "ongewenste" zwevende delen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”