Er is natuurlijk verschil in vastzitten in een hoop sneeuw,en niet weg kunnen
komen op een spekgladde ondergrond.
in de sneeuw ga je zoals janpie zo mooi zegt;schommelen,en op een
spekgladde weg,proberen met zo weinig mogelijk wielspin.
esp en winterbanden
Ik heb het juist zo geleerd met een een losse voet en dan heb je nu eenmaal een betere controle.Oceanracer schreef:Meest gemaakte bedieningsfout is het niet laten rusten van de hak bij het oplaten komen van de koppeling.
Ook al klinkt dit niet logisch.
Ik denk dat FrankS60 idd een punt heeft.gerben kerkmeester schreef:Daar heeft FrankS60 een punt. Heb zelf die ervaring ook gehad met ingeschakelde stc kon ik niet weg komen en met uitgeschakelde stc wel. Ik moet daar wel bij opmerken dat ik vast in de sneeuw zat.
Ik heb dit ook zo ervaren zowel in de sneeuw als op een camping op het natte gras proberen een caravan achteruit te rijden.
Dan gaat bij mij ook de DSTC uit, anders kom ik niet meer van de plek.
Ik denk dat DSTC bedoeld is als je al in beweging bent en je dreigt in een slip te raken, dat dan de DSTC ingrijpt.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een betere controle met je hele linkerbeen in de lucht? Vind je dat met je rechterbeen ook makkelijker met gasgeven dan?AlexV70 schreef:Ik heb het juist zo geleerd met een een losse voet en dan heb je nu eenmaal een betere controle.Oceanracer schreef:Meest gemaakte bedieningsfout is het niet laten rusten van de hak bij het oplaten komen van de koppeling.
Ook al klinkt dit niet logisch.

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Tja, ik weet dat jouw kennis op dit gebied hoog is. Maar..... ben het in deze niet met je eens.
Zo heb ik het later in vervolg opleidingen toch echt geleerd, en ik doe het nog steeds zo.
Kijk maar eens bij het rally rijden, als ze de voeten filmen, dan staat die linker hak echt niet op de vloer.
Risico van een hak op de vloer is dat ie daar blijft staan, met de kans dat het koppelingspedaal toch ongewild bediend wordt.

Zo heb ik het later in vervolg opleidingen toch echt geleerd, en ik doe het nog steeds zo.
Kijk maar eens bij het rally rijden, als ze de voeten filmen, dan staat die linker hak echt niet op de vloer.
Risico van een hak op de vloer is dat ie daar blijft staan, met de kans dat het koppelingspedaal toch ongewild bediend wordt.
Wat kan niet?945i schreef:Bij veel auto's kan het ook niet, de slag is te groot voor een maatje 38 bijvoorbeeld.
het = hak
het = los
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 06.08.2008 - 21:15
- Locatie: Drenthe
Mijn ervaring is dat op een normale weg met sneeuw je deze hulpjes beter aan kunt laten staan .
Mijn zakelijke VW met winterbanden gaat ook alle kanten op als ik asr uitzet, maar als je vastzit op een parkeerplaats ben je vaak beter af als je het uitzet.
Dan beheerst gas geven een beetje vooruit en achteruit net zolang tot er weer beweging in zit.
Mijn zakelijke VW met winterbanden gaat ook alle kanten op als ik asr uitzet, maar als je vastzit op een parkeerplaats ben je vaak beter af als je het uitzet.
Dan beheerst gas geven een beetje vooruit en achteruit net zolang tot er weer beweging in zit.
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Geeft niks hoor.AlexV70 schreef:..... ben het in deze niet met je eens.

Maar bij jouw vervolgopleiding(en) en bij het rallyrijden gelden er andere redenen. Dan is vlot snelheid maken belangrijker dan soepel doorschakelen. Ook de duurzaamheid van de koppeling en aandrijflijn doen daarbij niet ter zake.
En ook met maat 38 kun je gewoon bij een Volvo je hak laten staan. Het enige wat niet lukt is de koppeling in zijn geheel los te laten met de hak op de grond, maar dat is ook helemaal niet nodig en/of zinvol. De steun van de hak is alleen bij het (wat langer) vasthouden van het aangrijpingspunt erg handig, zoals bij het wegrijden op gladde ondergrond, het maken van een doorstart in twee en het op- en afrijden van inritten.
Dat iemand zichzelf daarna aanwent om de voet op de koppeling te houden is net zo dom als het met één hand gaan sturen en de andere op de pook te houden. Of het "vergeten" van het omdoen van de autogordel of het inschakelen van de juiste verlichting.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 15.10.2009 - 13:28
- Locatie: Gelderland
Vergeet niet dat een winterband opgebouwd is uit lamellen die frictie nodig heeft om de sneeuw uit de profielnaden te drukken. Zodoende blijf je dan ook grip houden. Bij een dikke laag losse sneeuw en zeker berg op zou ik dus de esp uitschakelen om een betere reiniging te krijgen. Bij een auto die in de sneeuw vastzit maakt het allemaal niets meer uit; het profiel is met sneeuw volgelopen en je staat dan ahw op slicks. Een beetje wiegen en zorgen dat je jezelf niet ingraaft is dan de enige remedie.
XC70 D5 MY2005