@ Nessie:
ik denk eerder dat je thermostaat het heeft begeven..
Problemen met de motortemperatuur
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
- Kootje
- 3rd Gear member
Afgelopen weekend de boel nagekeken en koelvloeistof ververst. Vandeweek schommelde de temperatuur nog steeds, maar niet meer zo hoog als eerst. Kwam op het forum een topic tegen over te hoge motortemp. en dat bleek te liggen aan lucht in het systeem. Heel goed ontluchten en het zou over moeten zijn! De temperatuur blijft nu redelijk constant rond de 90 graden. Morgen alsnog de waterpomp vervangen en dan weer goed ontluchten en dan zou het probleem verholpen moeten zijn (hoop ik)!
- Kootje
- 3rd Gear member
Gisteren de waterpomp vervangen en deze was nog in prima staat (een originele, waarschijnlijk netjes bij een Volvogarage vervangen). Daar lag het dus niet aan. Weet nog steeds niet wat het geweest is, maar de temperatuur blijft nu netjes rond de 90.
Wat me wel opviel was dat met koelvloeistof vervangen er zo'n 4 liter uitkwam en 5 liter inging?!
Auto is nu in ieder geval in orde en hopelijk blijft het zo!
Wat me wel opviel was dat met koelvloeistof vervangen er zo'n 4 liter uitkwam en 5 liter inging?!
Auto is nu in ieder geval in orde en hopelijk blijft het zo!
-
- 5th Gear member
4 liter eruit en 5 erin, dan had je te weinig koelvloiestof erin. Als het nivo dan toch tussen min en max stond in het reservoir, dan betekend dit dat je ergens lucht had zitten en nu waarschijnlijk niet meer.
Goed ontluchten dus.
Succes verder
Goed ontluchten dus.
Succes verder
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Kootje
- 3rd Gear member
Ik dacht dat alles nu weer ok zou zijn, maar niet dus! De temperatuur is nog steeds niet in orde en loopt nog steeds op. Wordt er een beetje moedeloos van en mijn vrouw (die met de auto naar d'r werk moet) is de auto al zat en wil ervanaf :banghead:
Ik heb het 'trucje' met de sensor aan de zijkant van het blok geprobeerd; stekker los halen en tegen het blok houden. Infocenter zou dan 110 graden aan moeten geven, maar gaf bij mij "engine stop" aan. Dasboard uit elkaar gehaald en de contacten op de printplaat opnieuw gesoldeerd. Er was al een keer mee gerommeld, want er stonden + en - aangegeven en aan de groene stekker was ergens een stukje draad aangesoldeerd en aan de grijze stekker 2. Dasboard weer in elkaar en geen verbetering (en lampje achter toerenteller, lampje van de verlichtingsschakelaar en lampje van het klokje stuk?!). Weet niet waar ik het nu moet zoeken?
Zou het aan de temp.sensor kunnen liggen en kan ik deze testen? Of blijft er op een of andere manier lucht in het systeem zitten, waardoor de temperatuur soms te hoog oploopt.
Oja, systeem zoveel mogelijk geprobeerd te ontluchten en daarbij ook het ontluchtingsnippeltje afgedraaid :bad-words:
Ik heb het 'trucje' met de sensor aan de zijkant van het blok geprobeerd; stekker los halen en tegen het blok houden. Infocenter zou dan 110 graden aan moeten geven, maar gaf bij mij "engine stop" aan. Dasboard uit elkaar gehaald en de contacten op de printplaat opnieuw gesoldeerd. Er was al een keer mee gerommeld, want er stonden + en - aangegeven en aan de groene stekker was ergens een stukje draad aangesoldeerd en aan de grijze stekker 2. Dasboard weer in elkaar en geen verbetering (en lampje achter toerenteller, lampje van de verlichtingsschakelaar en lampje van het klokje stuk?!). Weet niet waar ik het nu moet zoeken?
Zou het aan de temp.sensor kunnen liggen en kan ik deze testen? Of blijft er op een of andere manier lucht in het systeem zitten, waardoor de temperatuur soms te hoog oploopt.
Oja, systeem zoveel mogelijk geprobeerd te ontluchten en daarbij ook het ontluchtingsnippeltje afgedraaid :bad-words:
- Kootje
- 3rd Gear member
Even een plaatje gemaakt van waar ik de extra draadjes heb gevonden op de printplaat;

Iemand een idee waar ze voor gediend hebben? Het waren maar korte draadjes, afgebonden met krimpkous. Links een zwarte en rechts een zwarte en rode samen in een krimpkous.

Iemand een idee waar ze voor gediend hebben? Het waren maar korte draadjes, afgebonden met krimpkous. Links een zwarte en rechts een zwarte en rode samen in een krimpkous.
- Diamondnick
- 2nd Gear member
Ik had ook zo'n probleem. Als t een dag vriest en niet te hard waait. Even afvullen, lekker die motor heet rijden. Dan de kap open en als je stil staat dan kijken waar je stoom ziet. Bij mij was de slang op het blok van en naar de kachelradiateur gescheurd. Daardoor een te hete motor, lauwe kachel. koelvloestof verdampt op het blok en een groot misterie. Door de kou zag ik de stoom vanaf die slang komen en ontdekte ik de lek.
T is t proberen waard. Maar je bent nu al op printplaat niveau dus ik weet niet of dit nu echt een nuttige tip is.
Beter een tip dan geen tip
T is t proberen waard. Maar je bent nu al op printplaat niveau dus ik weet niet of dit nu echt een nuttige tip is.
Beter een tip dan geen tip

Volvo 440
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
Benzine
Bouwjaar '93
Transmissie: Schakel
Kmstand: 220.xxx KM
- Kootje
- 3rd Gear member
Zo is hetDiamondnick schreef:Beter een tip dan geen tip

Het lijkt wel of de problemen zich alleen voordoen bij kou; onder of rond het vriespunt. De problemen zijn begonnen toen het in december kouder werdt en ging vriezen. Ook valt me op dat de fan niet altijd aanslaat en dat als de fan aanslaat dat dat niet altijd rond de zelfde temperatuur (98 graden?) is.
- Kootje
- 3rd Gear member
Ik heb alle slangen ook nagelopen en er in geknepen om eventuele lucht er uit te krijgen Ik kwam ook iets tegen wat volgens de handleiding de hulpwaterpomp is. Zou deze kapot of verstopt kunnen zijn en voor problemen kunnen zorgen?