Schokbrekers vervangen
- llinssen
- 1st Gear member
De schokbrekers moeten vervangen worden. Ik denk aan de Koni FSD, en die zijn goedkoop te krijgen in Engeland. De volgende vraag is: is dit zelf te doen of heb je speciale gereedschappen nodig?
Volvo C70 Cabrio 2.5 LPT LPi 1999
- llinssen
- 1st Gear member
@FeliBx, ik zelf niet....
@piotrV70: omdat ik de garage niet wil vragen om een door mij elders aangeschafte schokbreker er onder te monteren. Als ik bij een garage aanschaf wordt het prijsverschil meer dan wat een uur waard is.
Bovendien vind ik het wel leuk om zelf te doen wat ik kan (of kan leren).
@piotrV70: omdat ik de garage niet wil vragen om een door mij elders aangeschafte schokbreker er onder te monteren. Als ik bij een garage aanschaf wordt het prijsverschil meer dan wat een uur waard is.
- FrankS60
- 5th Gear member
Verder moet je bij FSD's vaak het zogenaamde cut-a-strut toepassen. De FSD op de vooras is een losse cartridge die je in de originele veerpoot moet plaatsen. Dat doe je door de bovenkant eraf te slijpen met een haakse slijper en de inhoud eruit te halen. Koni heeft er een hele manual voor, maar het is daardoor wel redelijk bewerkelijk en gaat zeker meer dan een uur kosten.
Of het ook precies zo is bij de C70 durf ik alleen niet te zeggen, ik zie een avatar en onderschrift van een C70 en het topic in de V70 sectie.
Of het ook precies zo is bij de C70 durf ik alleen niet te zeggen, ik zie een avatar en onderschrift van een C70 en het topic in de V70 sectie.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- llinssen
- 1st Gear member
@ Frank, klinkt niet heel erg makkelijk, maar wel te doen met een goede handleiding. Koni zegt op de site wel dat hun FSD voor de V70 alleen werkt op originele veer.
Ik heb een C70, maar zorg ook voor een V70. Zit er wel aan te denken om beide in 1 keer te doen.
Ik heb een C70, maar zorg ook voor een V70. Zit er wel aan te denken om beide in 1 keer te doen.
Volvo C70 Cabrio 2.5 LPT LPi 1999
- FrankS60
- 5th Gear member
Ah oke,
Nou het is inderdaad wel wat werk, maar wat ik begreep van een kennis is het meer een kwestie van doen dan dat het heel moeilijk is. Wat je in feite doet is de ouwe schokbreker uit elkaar halen door het bovenste randje (dat hem afsluit) eraf te slijpen en het interne spul eruit te trekken. Dan heb je een lege buis over, en daar gaat de Koni in. Onderin moet je nog een gaatje boren om de bout die onderaan de koni zit vast te maken. Zo blijft de cartridge goed zitten en ik meen dat je door hetzelfde gaatje ook de olie uit het origineel laat lopen voor je gaat slijpen.
Nou het is inderdaad wel wat werk, maar wat ik begreep van een kennis is het meer een kwestie van doen dan dat het heel moeilijk is. Wat je in feite doet is de ouwe schokbreker uit elkaar halen door het bovenste randje (dat hem afsluit) eraf te slijpen en het interne spul eruit te trekken. Dan heb je een lege buis over, en daar gaat de Koni in. Onderin moet je nog een gaatje boren om de bout die onderaan de koni zit vast te maken. Zo blijft de cartridge goed zitten en ik meen dat je door hetzelfde gaatje ook de olie uit het origineel laat lopen voor je gaat slijpen.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- FrankS60
- 5th Gear member
http://driftninjaz.com/blogthis/?p=12llinssen schreef:@FrankS60:
Kan het me nog niet goed voostellen. Ik ga eens kijken of ik ergens de handleiding kan downloaden.
Alstu, een blog van een ander waarin het beschreven wordt met foto's en tekst. Wel een andere auto, als ik me goed herinner is het makkelijker om bij Volvo's de oude strut door te slijpen omdat die hoger boven de veerschotel uitkomt.
- piotrV70
- 5th Gear member
Waarom niet ? In onze dorpsgarage is dat geen probleem. Trekhaak en nivomats heb ik ook elders aangeschaft. Ik gun de beste man ook alle onderhoud aan 2 auto's.llinssen schreef:@FeliBx, ik zelf niet....
- edraket
- 7th Gear member
Als je niet bang bent om de schokbrekers te vervangen kun je het prima zelf. Alleen de vering aan de achterkant is lastig als je deze ook wilt vervangen. De draagarm moet namelijk los. Ik wil de vering ook lager gelijk met de FSD's, omdat ik de vering nogal week vind en aan de achterkant veels te hoog.
Ik heb al een setje veerpoten liggen voor de voorkant, dus ik kan de schokbrekers al voorbereiden. Dat is misschien ook wel een idee. Ga even bij de dealer langs om te vragen of ze een setje vervangen voorschokbrekers hebben liggen die je mag hebben. Dat maakt de vervanging wat eenvoudiger.
Ik heb al een setje veerpoten liggen voor de voorkant, dus ik kan de schokbrekers al voorbereiden. Dat is misschien ook wel een idee. Ga even bij de dealer langs om te vragen of ze een setje vervangen voorschokbrekers hebben liggen die je mag hebben. Dat maakt de vervanging wat eenvoudiger.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- sbv
- 6th Gear member
Ik heb op mijn S70R FSD's rondom zitten en montage was niet anders als andere dempers.
Ik heb de originele veren gebruikt die op de auto zaten.
Montage was met juiste gereedschap(fatsoenlijke verenspanner) zo gedaan
Ik heb de originele veren gebruikt die op de auto zaten.
Montage was met juiste gereedschap(fatsoenlijke verenspanner) zo gedaan
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue