Een andere BCS: boost controller solenoid.

De rubriek voor de 'geblazen' Volvo's, waaronder ook motoren die voorzien zijn van een compressor.
Gebruikersavatar
mission777
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 03.03.2006 - 11:02
Locatie: Hilversum

Zat wat te lezen naar aanleiding van het IPD draadje en kwam o.a dit tegen : http://volvospeed.com/vs_forum/index.ph ... pressions/.
Hierin wordt beschreven hoe met behulp van een onderstaande een betere dan standaard BCS (=TCV) is te realiseren.

-ACDelco 214-474 Valve Assembly (This is the TCV)
-Pico 5605PT 1987-1992 GM Windshield Washer Pump / Low Coolant Sensor
-Two Lead Wiring Pigtail (This connects/clamps to ac delco TCV)
-Bosch Type EV1 Injector Connector MATE Connector Pigtail (This connects / plugs in to the stock plugin by the battery)

Afbeelding
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Mijn probleem met turbo boost :clown: :

Al een langere tijd heb ik het fenomeen dat bij half gas al volledige boost werd ontwikkeld. De motor reageert bijzonder onrustig bij half gas. Bij half-gas het pedaal terug nemen resulteerde in een a twee keer bokken van de motor. Het vervelendste is dat na dit bokken er geen boost meer opgebouwd werd.

Een aantal malen hard remmen op de motor (hoog vacuüm?) maakte dat deze toestand van boostloosheid een einde komt.

Vandaag heb ik de TCV Turbo Control Valve (BCS) er uit gehaald voor nadere inspectie. Het merk is geen volvo of Bosch maar een Pierburg. Geen defecten, de omschakeling tussen de 3 poorten ging precies zoals bedoeld. Alles maar weer terug gebouwd totdat ik de niet-druk voerende slang moest aansluiten. Deze heb ik er expres afgelaten! Als vorm van een experiment.
Resultaat: Geen probleem met half-gas volledige boost meer!

Mijn vraag is: is dit toeval en heeft de niet drukvoerende lijn (blauwe stip) geen enkele mogelijkheid om dit probleem te veroorzaken? Zelf zit ik nu te denken aan een verstopping, dat de overdruk van de Waste gate nergens naartoe kan?


//Steven
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Als je alle vacuumleidingen wilt vervangen die daarmee te maken hebben, ik heb nog nieuwe siliconen slang die je normaal koopt bij een nieuwe IPD TCV.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

TCV is Funest voor je turbo. Om de mannen van BSR te citeren: TCV= hobbytuning, en dus wachten op problemen met je turbo.

Doe ermee wat je wil.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

TCV is Funest voor je turbo. Om de mannen van BSR te citeren: TCV= hobbytuning, en dus wachten op problemen met je turbo.
Waar slaat dat nu op?

De TCV is een onderdeel van geblazen Volvo's.
Het TCV principe is bot, had ook liever iets analoog's gehad. Of een TCV die echt met hoger frequent (> 20hz) pulsbreedte zn werk deed.

NU weet ik nog niets. Die blauw gemarkeerde slang, waar gaat ie precies naar toe? Was allemaal erg donker, en kan ook niets vinden op het interweb.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

FrankS60 schreef:Als je alle vacuumleidingen wilt vervangen die daarmee te maken hebben, ik heb nog nieuwe siliconen slang die je normaal koopt bij een nieuwe IPD TCV.

Ik zal het onthouden, heb ook benzine slangen gehaald vorige week. Voor het geval ik iets stuk zou trekken.

Misschien als ik de slang naar de waste-gate moet vervangen dat ik je een PM stuur :)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

steven460 schreef: Die blauw gemarkeerde slang, waar gaat ie precies naar toe?
Blauw gaat naar de lucht aanzuigbuis. (buis luchtfilter naar turbo)
Rood gaat naar de compressor, geel naar de wastegate-actuator.
Gebruikersavatar
steven460
5th Gear member
Berichten: 1009
Lid geworden op: 18.08.2007 - 16:06
Locatie: Almelo
Contacteer:

Kijk ! Precies zoals ik dacht. Heb nu met dat antwoord iets gelezen , de blauwe slang gaat naar een punt achter de MAF, dat geen lucht afgeblazen wordt die de MAF foutief zal aangeven als verbruik.

Morgen een druk test doen, ik verwacht dat de blauwe verstopt is ofzo.. Hoe anders kan de Waste gate bekrachtigd blijven, of het effect geven dat deze bekrachtigd is.

Misschien verkeerd aangesloten slangen?
Morgen is er weer licht :)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

steven460 schreef:
TCV is Funest voor je turbo. Om de mannen van BSR te citeren: TCV= hobbytuning, en dus wachten op problemen met je turbo.
Waar slaat dat nu op?

precies zoals ik het zeg....het leid de het een en ander om de tuin, waardoor je de turbo overmatig (kunt) belasten.

nogmaals--> doe er mee wat je wild.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

aertssenhjc schreef: precies zoals ik het zeg....het leid de het een en ander om de tuin, waardoor je de turbo overmatig (kunt) belasten.


nogmaals--> doe er mee wat je wild.
Waarom zou Volvo het dan monteren?.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

std wel ja. maar de "aftermarket" tcv's kunnen niet doen wat ze behoren te doen. met alle gevolgen van dien.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Als je denkt dat die aftermarket TCV's zóveel meer doen als standaard, zit het alleen maar mis tussen je oren. :lol:
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Niet alleen tussen mijn oren vrind. nog een aantal mensen met mij. verklaar mij maar dan het "fundamentele" verschil tussen de aftermarket tcv's en std's...
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Het énige verschil, is dat deze iets sneller reageren, niks meer of niks minder.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

jij weet het dus beter dan een van de meest vooraanstaande tuners van europa op het gebied van Volvo/Saab...

Nee ik ben nu echt overtuigd van Jou mening.... :lol:
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

aertssenhjc schreef:jij weet het dus beter dan een van de meest vooraanstaande tuners van europa op het gebied van Volvo/Saab...
En wie is dat dan?.
Wat doet de klep meer dan een standaard volgens jou?.
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1610
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Ludo schreef:
aertssenhjc schreef:jij weet het dus beter dan een van de meest vooraanstaande tuners van europa op het gebied van Volvo/Saab...
En wie is dat dan?.
Wat doet de klep meer dan een standaard volgens jou?.
You tell me. jij bent de expert (althans dat denk je)

Ik heb het ook second hand vernomen (lees een stukje terug) dus ik kan je hierop geen dekkend antwoord geven.
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

aertssenhjc schreef:
steven460 schreef:
TCV is Funest voor je turbo. Om de mannen van BSR te citeren: TCV= hobbytuning, en dus wachten op problemen met je turbo.
Waar slaat dat nu op?

precies zoals ik het zeg....het leid de het een en ander om de tuin, waardoor je de turbo overmatig (kunt) belasten.

nogmaals--> doe er mee wat je wild.

Volgens mij heb jij het principe van een TCV nog niet helemaal door, of je verward de TCV met een Boost Controller.

Een boost controller leid inderdaad een en ander om de tuin door kunstmatig je turbodruk hoog te houden. Dat is inderdaad wachten op problemen. Hiermee zet je feitelijk de TCV buiten spel door niet de computer de turbodruk te laten regelen dmv inputs aan de TCV maar door zelf de wastegate dicht te houden en daardoor meer druk op te bouwen.

Een TCV zal nooit zoiets kunnen doen, of het nou standaard of aftermarket is. Het enige dat anders is aan de aftermarket unit van IPD is dat de klep steviger gebouwd is (dat kan dus geen kwaad) en sneller reageert op inputs van de computer (leg me even uit hoe dat slecht kan zijn). Het origineel is bagger en gaat heel vaak stuk na een aantal jaar/x kilometers en dan zou exact hetzelfde ding in een hogere kwaliteits uitvoering schadelijk zijn.

Voor de beeldvorming, het is niets anders dan een klepje dat electronisch geregeld wordt door het motormanagement om de door de computer gewenste turbodruk te verkrijgen. Noem het een servo die een klepje beweegt. Daar kun je gewoon niets fout mee doen zolang het klepje op hetzelfde moment open en dicht gaat als het origineel. En ik kan je vertellen, dat doet het.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

aertssenhjc schreef: You tell me. jij bent de expert (althans dat denk je)
Je moet geen teksten uit het verband rukken, jij komt met verhalen over een vooraanstaande tuner.
Dus kom maar op, wie is de vooraanstaande tuner?.

Een vooraanstaand tuner zal je niet zo'n onzin gaan vertellen.
Die zal je wél kunnen vertellen dat als het misgegaan is met zo'n aftermarket klep, dat er door de eigenaar niet verteld is, dat ie zelf heeft liggen prutsen met de wastegate...
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

aertssenhjc schreef:TCV is Funest voor je turbo. Om de mannen van BSR te citeren: TCV= hobbytuning, en dus wachten op problemen met je turbo.

Doe ermee wat je wild.
Ludo schreef:
aertssenhjc schreef: You tell me. jij bent de expert (althans dat denk je)

Dus kom maar op, wie is de vooraanstaande tuner?.

Een vooraanstaand tuner zal je niet zo'n onzin gaan vertellen.
Hij noemde BSR (forumsponsor -> www.bsrtuning.nl) en dat is wel een goede tuner. Ik denk alleen niet dat ze daar deze teksten zouden durven bezigen. BSR zit echter ook op het forum dus als ze dit lezen dan ben ik benieuwd wat hun mening echt is. Mag overigens ook via PB als ze niemand tegen de borst willen stuiten.
aertssenhjc schreef:
" Ik heb het ook second hand vernomen... "
Volgens mij heb jij dan de tekst niet helemaal begrepen die ze je probeerden duidelijk te maken bij BSR.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Plaats reactie

Terug naar “Turbo”