Inhouden tijdens het rijden

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
JPV70
3rd Gear member

Dat de auto meer "pit" heeft met kouder weer klopt theoretisch. Koude lucht neemt minder volume in dan warme, hierdoor is in dezelfde hoeveelheid lucht meer zuurstof aanwezig voor verbranding. Hiervoor worden er (vaak) intercoolers op turbo-diesels geplaatst, een enkele keer op benzine motoren van sportieve auto's. Bij diesel heeft het meer effect, bij benzine is de winst gering.

Het zou ook nog mogelijk zijn dat je turbo traag reageert door slijtage. Ik zou alleen verwachten dat je dan een foutmelding krijgt, te lage turbodruk oid.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
jpwg001
6th Gear member

RVL schreef:JPWG001,
Heb je de auto al laten uitlezen bij de dealer ? Is het probleem inmiddels opgelost?
Hoi Ries,

nog niet laten doen. Ik moet binnenkort toch voor de 210k beurt weg, dan laat ik het doen. Ik houd jullie zeker op de hoogte.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
powerrr
1st Gear member

Had soortgelijke verschijnselen gedurende 3/4 jaar: vervolgens werd het plotsklaps erger en begon de V70 2.4T te bokken bij gasgeven. Visuele inspectie van de bobines leverde een drietal bobines op waarvan het rubber was ingescheurd! 2 bobines waren reeds door de vorige berijder vervangen. De bobine van de 4e cilinder was de boosdoener, andere bobines toch ook maar preventief vervangen
FrankS60
5th Gear member

Captain Slow schreef:Ik zou de oorzaak toch in de geleiding zoeken.
Daar lagere temperaturen vocht met zich meebrengen. Ik denk dat je de kabels naar bougies eens goed moet controleren (bij draaiende motor in duisternis)op vonkjes.
Deze kabels zijn na anderhalve ton ook een keer op.

Succes met het oplossen van dit vervelende probleem,

Groet,

C.L
De volvo's van deze bouwjaren en verder hebben allemaal 1 bobine per bougie, die er direct opgeklikt zit. Er wordt dus geen hoog voltage over kabels gestuurd, alleen het aanstuurstroompje voor de bobine.

Als iemand nog een luchtmassameter voor een turbo motor wil proberen, ik heb er nog 1 liggen met de nummers 0 280 218 045 en 94 70 640 . Is werkend van mn auto gekomen (S60 2.4T 11-2000) en is preventief vervangen voor dat hij naar de tuner ging.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
jpwg001
6th Gear member

Hallo allemaal,

ik heb vandaag mijn auto laten nakijken. Ik heb gevraagd om de luchtfilter, de bougies, bobines en bekabeling na te kijken. Ook is de auto uitgelezen. Er waren geen storingen en er waren geen mankementen aan het ontstekingsdeel. Wat ik naderhand heb gedaan is een flesje injectiereiniger gebruikt bij een nieuwe tank V-power. De kilometers die ik er mee gereden heb, waren storingsvrij, maar zijn er veel te weinig om een beeld te vormen. Als dit niet heeft geholpen, moet ik dan vrezen voor het gasklephuis?

Nieuwe input is welkom.
hk
Starter

Ik heb dezelfde storing, schokkerig rijden erger als het kouder is. Meer op LPG dan op benzine. Bougies zijn OK. Gasklephuis gereinigd, dit maakt niet veel uit. Na de reiniging wel een ander probleem, het toerental blijft hangen en valt pas na 10 sec. terug op stationair. Is er een reset voor??.

Het inhouden merk je het best op de cruise control. Luchtfilter gereinigd (niet echt schoon) maar maakt niet uit.

alvast bedankt.
jpwg001
6th Gear member

Ik merk het ook het beste op de cruisecontrol. Zou de cruisecontrolunit kapot zijn? Is dat een op een uit te lezen?
Gast

hk schreef:Ik heb dezelfde storing, schokkerig rijden erger als het kouder is. Meer op LPG dan op benzine. Bougies zijn OK. Gasklephuis gereinigd, dit maakt niet veel uit. Na de reiniging wel een ander probleem, het toerental blijft hangen en valt pas na 10 sec. terug op stationair. Is er een reset voor??.

Het inhouden merk je het best op de cruise control. Luchtfilter gereinigd (niet echt schoon) maar maakt niet uit.

alvast bedankt.
Km-stand?
Klepspeling ooit gecontroleerd?
hk
Starter

AlexV70 schreef:uot;]
hk schreef:Ik heb dezelfde storing, schokkerig rijden erger als het kouder is. Meer op LPG dan op benzine. Bougies zijn OK. Gasklephuis gereinigd, dit maakt niet veel uit. Na de reiniging wel een ander probleem, het toerental blijft hangen en valt pas na 10 sec. terug op stationair. Is er een reset voor??.

alvast bedankt.
Km-stand?
Klepspeling ooit gecontroleerd?
km stand 430k, kleppen onlangs gecontroleerd, OK
Gast

Zo, 430.000 km. Netjes. :P
Gezien het toerental blijven hangen, denk ik dat de filmbanen beschadigd zijn.
De klep regelmatig open en dicht gedrukt tijdens het schoonmaken?

Zo ziet dat er dan uit in zo'n gasklephuis (ETM).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hk
Starter

De vorige, een 240 polar op LPG heeft het tot 590k uitgehouden met het eerste set kleppen en waterpomp. Zakelijk werd hij te oud, motorisch geen olieverbruik. Volgens mij kan deze (140 pk) ook nog wel een tijdje mee.

Een paar keer voorzichtig tijdens het schoonmaken. Daar ik dacht dat het mogelijk electronisch zou kunnen zijn heb ik de accupool los gemaakt en even kort verbonden met de + pool. Vanochtend was het een stuk beter, blijft niet meer (zoveel) hangen, stationair op 1000 rpm ipv 800. Zijn de filmbanden te vervangen of wordt het een ander gasklephuis, revisie?? Als het verder geen kwaad kan wacht ik even af of het beter wordt. zou het ook kunnen dat (gelet op de km's) de beschadiging van de filmbanden het lichte schokken kan veroorzaken? Of is dit juist het euvel van de gasklephuizen?

alvast bedankt

mvg
Gast

Heb je even tijd? :P

Hier genoeg leesvoer over de ETM:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5495

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=27281

Mijn advies is vervangen door een nieuwe bij de Volvo-dealer. Ik heb slechte ervaringen gehad met revisie.
Dat verhaal kom je wel tegen in deze bovenstaande topics.
hk
Starter

Alex, bedankt.

stationair is weer aardig terug gezakt richting de 800, heb het idee dat de gasklep weer aardig vrij loopt. ook het stotteren met constant gas is weg. zal wel uitstel van executie zijn, maar zolang het goed gaat vind ik het best.

andere vraag: hoe kan je makkelijk controleren of de luchtmassameter het goed doet. kwestie van lampje gaan branden op het dashboard, of "gewoon" zoals bij een 240 de connector los trekken en luisteren?

Alvast bedankt.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”