Wat rare geluiden

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
wolterdh
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 15.11.2008 - 14:57

Ik heb een 440 benzine uit '94 met 193000 op de teller. Nu hoor ik de laatste tijd dat tijdens het remmen dat een van de wielen een vreemd geluid maakt. Het klinkt als een harde ruis, een soort raspend geluid, maar het komt niet altijd voor tijdens remmen. Alleen als de auto net gestart is en de wielen blijkbaar koud zijn. De remvloeistof is op orde.

Daarnaast produceert de motor bij een koude start een zeurende fluittoon. Volgens mijn buurman ligt dat aan de waterpomp, maar ik kan me dat niet voorstellen. Zodra de motor warm is verdwijnt ook dat geluid.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

raspend geluid: controleer eens je remmen, Als je schijven hebt dan kan er roest op zitten (zout/pekel), maar na een paar keer remmen moet het weg zijn. Dat heb je ook wel eens na een wasbeurt. Plakken van de remblokken bij handremgebruik kan ook voorkomen.

Fluittoon: riemen dynamo (erge piep) of pomp van stuurbekrachtiting (hoor je ook als je stuur tegen aanslag houdt)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
kip88
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 31.03.2009 - 17:52
Locatie: Zwijndrecht

Is de fluittoon weg als je de koppeling intrapt?
Volvo 440 Turbo 1992 170.000
Volvo 740 GLE Turbodiesel 1985 380.000
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Zeurende fluittoon die verdwijnt als hij warm is zou heel goed de (span)rol van de distributiesnaar kunnen zijn. Mocht je niet weet wanneer de snaar + rollen vervangen zijn dan NIET meer starten en deze eerst vervangen. Als de distr.snaar breekt door een blokkerende (span)rol dan wordt het een dure reparatie door kromme klepstelen. De riem breekt meestal tijdens een koude start, dan is de belasting op de riem het grootst.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als je geen piep hoort, zet eens alle lampen en achterruit verwarming aan, Motorkap open en even met de gieter water over de v-snaar van de dynamo, Gaat deze piepen dan spannen.

En ja, als je de aandrijfrol van de distributieriem hoort piepen, niet meer starten en vervangen
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”