M´n Touran heeft z´n 4 jaar er bijna opzitten en er wordt al druk nagedacht over een opvolger. Omdat ik de maandlasten een beetje gelijk wil houden zat ik te denken aan een DrivE start en stop. 20% bijtelling, dus kan ik lekker veel extra´s voor hetzelfde geld er in stoppen.
Maar nu de hamvraag, wie heeft er hier een V50 DrivE start en stop en wat zijn jullie ervaringen?
Ik ben overigens niet het type dat een pk pakhuis moet hebben (voor dat werk heb ik een interessante motorfiets in de schuur) en ging er dus ook al vanuit dat het geen sprintkoning is.
V50 DrivE?
- kvdb
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 14:35
- Locatie: 't Noord-oosten.
- Contacteer:
- v50 d2 sport MY 2011. Voorbumper, achterbumper, nog meer onderdelen er tussenin -
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan
-
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan

- eeuwige_student
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 07.01.2010 - 20:54
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Ik heb de mijne nu net iets meer dan 2 weken en heb er 3.000 km mee gereden. Ik ben er erg tevreden mee. De start-stop functie is alleen in de file niet echt handig, dus daar zet ik hem wel eens uit. Voor de rest merk je weinig van deze functie.
Verder komt de auto prima mee in het verkeer en is ook bij hogere snelheden redelijk rustig. Het vermogen is echt niet gelijk aan dat van een 2 liter, maar zeker goed genoeg!
Verder komt de auto prima mee in het verkeer en is ook bij hogere snelheden redelijk rustig. Het vermogen is echt niet gelijk aan dat van een 2 liter, maar zeker goed genoeg!
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Ik heb enkele maanden geleden een testrit gedaan met een V50 DrivE start/stop. Hoewel ik de rauwe kracht van de 2.0D miste bij het optrekken, ging het toch vrij vlot. Auto kan goed mee in het verkeer. Vooral door de start/stop was ik aangenaam verrast. Ik dacht bij mezelf "ik ga even aan het rode licht heel snel de koppeling induwen, in 1e rammen en proberen wegrijden", en de motor draaide nog voor ik de pook in 1e geduwd had, gewoon heel snel en soepel, je merkt het bijna niet. Het viel me ook op dat de auto behoorlijk stil was (was nogal een probleem bij de eerste 1.6D)
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 23.08.2009 - 19:50
Ruim twee maanden nu ook een 1.6D met start/stop.
Heb daarvoor vier jaar een 150pk sterke diesel gehad, moest in het begin dus wel even wennen...
Maar de auto bevalt heel goed...kan gewoon goed mee met het overige verkeer.
Het enige wat nog wel steeds wennen is bij het invoegen op de rijsweg...duurd gewoon iets langer dan dat ik gewend was....verder niets mis mee dus!
Wel is pas geleden al een keer een sensor vervangen van het start/stop systeem....deze werkte nl niet altijd....blijkt trouwens ook dat deze beneden een bepaalde temperatuur het niet doet....even ter info!
Maar wanneer die het wel doet gaat dit idd zeer vlot zoals ppFreddy al verteld!!
Heb daarvoor vier jaar een 150pk sterke diesel gehad, moest in het begin dus wel even wennen...
Maar de auto bevalt heel goed...kan gewoon goed mee met het overige verkeer.
Het enige wat nog wel steeds wennen is bij het invoegen op de rijsweg...duurd gewoon iets langer dan dat ik gewend was....verder niets mis mee dus!
Wel is pas geleden al een keer een sensor vervangen van het start/stop systeem....deze werkte nl niet altijd....blijkt trouwens ook dat deze beneden een bepaalde temperatuur het niet doet....even ter info!
Maar wanneer die het wel doet gaat dit idd zeer vlot zoals ppFreddy al verteld!!
'09 V50 1.6 sport DrivE s/s, titanium grey, off black ,zaurak DC, Rti, interieur styling pakket, spoiler, getint vanaf b-stijl
- kvdb
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 14:35
- Locatie: 't Noord-oosten.
- Contacteer:
Heren, bedankt voor uw bijdrage's. Ik zal binnenkort eens een proefrit plannen om te ervaren hoe het echt rijdt.
- v50 d2 sport MY 2011. Voorbumper, achterbumper, nog meer onderdelen er tussenin -
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan
-
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan

- Citrofieltje
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16.12.2009 - 22:43
- Locatie: RoTTerdam
Ook ik kan binnenkort mijn ervaringen delen over de 1.6d start/stop.
Zit met smart te wachten op een telefoontje van de dealer dat de auto geleverd is. Volgens planning 12 februari.
Gelijk toch maar een weekje voorjaarsvakantie geboekt om hem is goed te kunnen testen
.
@kvdb: Mocht je een aanganger of caravan hebben, let dan wel op het verlaagde trekvermogen van de start/stop.
Zit met smart te wachten op een telefoontje van de dealer dat de auto geleverd is. Volgens planning 12 februari.
Gelijk toch maar een weekje voorjaarsvakantie geboekt om hem is goed te kunnen testen

@kvdb: Mocht je een aanganger of caravan hebben, let dan wel op het verlaagde trekvermogen van de start/stop.
Volvo V50 Advantage 1.6d Start/Stop
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
- kvdb
- 2nd Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 14:35
- Locatie: 't Noord-oosten.
- Contacteer:
@Citrofieltje: klopt, ik heb inderdaad een aanhanger. Een trailer, met een paard er in. Echter, volgens de laatste berichten mag de start/stop 1300 kilo trekken ipv de 1500 kilo van een 2.0. Dat lijkt mij voldoende. Trailer is 500 kilo, paard 600.
Het is niet zo zeer het trekvermogen wat het probleem is geweest, meer de koeling van het blok omdat men de gril dichtgemaakt heeft ivm de luchtweerstand.
Tenminste, dit is wat men mij verteld heeft.
Daarnaast heb je niks aan veel vermogen bij een paardentrailer, want je kunt toch niet hard van je plek met zo'n beest er in.
Het is niet zo zeer het trekvermogen wat het probleem is geweest, meer de koeling van het blok omdat men de gril dichtgemaakt heeft ivm de luchtweerstand.
Tenminste, dit is wat men mij verteld heeft.
Daarnaast heb je niks aan veel vermogen bij een paardentrailer, want je kunt toch niet hard van je plek met zo'n beest er in.
- v50 d2 sport MY 2011. Voorbumper, achterbumper, nog meer onderdelen er tussenin -
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan
-
- Touran 2006 -
- Ka MY98 -
- de rest begin ik niet aan

- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Het trekvermogen van een 1.6D S/S is niet verlaagd, het is juist verhoogd, van 800kg naar 1300kg.
Volvo for life
- Citrofieltje
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16.12.2009 - 22:43
- Locatie: RoTTerdam
Ok kvdb, Bart: Duidelijk, dat wist ik nog niet, ik las elders dat het trekvermogen slechts 800kg was, nu dus 1300Kg.
Volvo V50 Advantage 1.6d Start/Stop
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
- eeuwige_student
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 07.01.2010 - 20:54
- Locatie: Herten
- Contacteer:
Volgens mijn kenteken (13 januari 2010) mag ik nog steeds maar 800 kg trekken. Volgens de dealer was dit doordat er iets nog niet goed was gegaan bij de RDW. Aangezien ik er toch (nog) geen trekhaak achter heb hangen, maakt dit mij voorlopig niet uit!
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
die 800kg klopt ook als hij gebouwd is voor week 46 2009eeuwige_student schreef:Volgens mijn kenteken (13 januari 2010) mag ik nog steeds maar 800 kg trekken. Volgens de dealer was dit doordat er iets nog niet goed was gegaan bij de RDW. Aangezien ik er toch (nog) geen trekhaak achter heb hangen, maakt dit mij voorlopig niet uit!
- Citrofieltje
- 1st Gear member
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 16.12.2009 - 22:43
- Locatie: RoTTerdam
Kun je dat ergens checken?bart simpson schreef:die 800kg klopt ook als hij gebouwd is voor week 46 2009
In mijn huidige Citroen staat er een code op een stikker in de deurstijl.
Ik weet het niet precies meer, maar het voorste of achterste deel ervan bepaalt in welke fabriek die gemaakt is en aan een ander deel van dezelfde code is het weeknummer van fabricage te achterhalen.
Neem aan dat bij Volvo dit ook ergens te traceren is?
Volvo V50 Advantage 1.6d Start/Stop
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
Voorheen: Citroen C4 Coupe VTS
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
dat is te checken, alleen wel door een dealer in TIE
- koos
- 2nd Gear member
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 30.01.2007 - 12:15
Ik heb na drie jaar gereden te hebben in een V50 1.6D Edition I sinds 10 februari mijn nieuwe Barents Blue Metallic V50 Dirve S/S Sport professional.
Bevalt na bijna 1000KM erg goed!
Is veel stiller (lees: loopt veel mooier) dan mijn vorige 1.6D, maar die had er intussen ook een gezonde 217000KM op zitten.
Valt me op dat de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak aangepast zijn, hij maakt duidelijk minder toeren in de 5.
Trekkracht genoeg (voor zover ik het kan testen, want ik wil hem rustig inrijden natuurlijk) en de 109PK vond ik in het verleden krachtig genoeg.
Natuurlijk geen boom-ontwortelende acceleraties, maar je komt meer dan vlot genoeg mee met het overige verkeer.
Ik rij op dit moment nog niet echt zuiniger dan mijn vorige, maar daar is het ook niet het weer na natuurlijk. Start/Stop doet onder de 1 graad celcius niets, en ik rij nu op winterbanden (15" stalen velgen... Doet 'wat' afbreuk aan het uiterlijk van de V50)
Gr.
Koos
Bevalt na bijna 1000KM erg goed!
Is veel stiller (lees: loopt veel mooier) dan mijn vorige 1.6D, maar die had er intussen ook een gezonde 217000KM op zitten.
Valt me op dat de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak aangepast zijn, hij maakt duidelijk minder toeren in de 5.
Trekkracht genoeg (voor zover ik het kan testen, want ik wil hem rustig inrijden natuurlijk) en de 109PK vond ik in het verleden krachtig genoeg.
Natuurlijk geen boom-ontwortelende acceleraties, maar je komt meer dan vlot genoeg mee met het overige verkeer.
Ik rij op dit moment nog niet echt zuiniger dan mijn vorige, maar daar is het ook niet het weer na natuurlijk. Start/Stop doet onder de 1 graad celcius niets, en ik rij nu op winterbanden (15" stalen velgen... Doet 'wat' afbreuk aan het uiterlijk van de V50)
Gr.
Koos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.