V70 2.5 T op gas, of toch een D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
chris_zweden
3rd Gear member

LPG is wel leuk. Nadeel is dat je altijd met 2 tanken zit. (ik heb zelf anderhalf jaar op lpg gereden) ik had dan wel onderbouw maar zo'n tank weegt best zwaar! Ook rij je altijd met 15l benzine in de tank. Ik ben er vanaf gestapt omdat ik nu vaak in Zweden ben en lpg daar iets moeilijker is.

Diesel heeft ook voor en nadelen. Voordeel is dat het goedkoper en zuiniger is dan benzine. Het rijdt rustiger bij lange ritten. Koppel is veel lekkerder dan pk's. Waarom? Het komt sneller vrij dan bij een benzine. Stoot in je rug is elke keer een massage!

Nadeel is dat diesel gewoon smerige bende is; die je niet op je lak wilt! Ik hou ook wel van een motor die kan brullen, gelukkig heeft de D5 een heel mooi turbine geluid en geen tikker de tik diesel geluid.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
t5power
5th Gear member

chris_zweden schreef:LPG is wel leuk. Nadeel is dat je altijd met 2 tanken zit. (ik heb zelf anderhalf jaar op lpg gereden) ik had dan wel onderbouw maar zo'n tank weegt best zwaar! Ook rij je altijd met 15l benzine in de tank. Ik ben er vanaf gestapt omdat ik nu vaak in Zweden ben en lpg daar iets moeilijker is.

Diesel heeft ook voor en nadelen. Voordeel is dat het goedkoper en zuiniger is dan benzine. Het rijdt rustiger bij lange ritten. Koppel is veel lekkerder dan pk's. Waarom? Het komt sneller vrij dan bij een benzine. Stoot in je rug is elke keer een massage!

Nadeel is dat diesel gewoon smerige bende is; die je niet op je lak wilt! Ik hou ook wel van een motor die kan brullen, gelukkig heeft de D5 een heel mooi turbine geluid en geen tikker de tik diesel geluid.
Kan me voorstellen dat je met 250 pk en 500 Nm niks tekort komt. Denk echter dat TS de keuze zal hebben tussen een D5 of 2.5T. Een 2.5T schijnt ontzettend soepel te rijden, turbogat is nauwelijks aanwezig. Qua koppel zit het, dankzij de turbo wel ok. Het rijdt trouwens ook rustig, 120 is 2300 toeren bij mij in de 6. Motor hoor je helemaal niet, alleen wind en bandgeluiden.

En idd, de schreeuw van een 5 cylinder benzine is natuurlijk net even wat mooier.
M@rcel
6th Gear member

Die vlakke koppelkromme! Dat doet me terugdenken aan de proefrit in mijn huidige wagen. Ik had turbo-gat en turbo-lag op mijn checklist staan. Stond héél even te twijfelen of de turbo wel mee deed. Heerlijke motor :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
t5power
5th Gear member

M@rcel schreef:Die vlakke koppelkromme! Dat doet me terugdenken aan de proefrit in mijn huidige wagen. Ik had turbo-gat en turbo-lag op mijn checklist staan. Stond héél even te twijfelen of de turbo wel mee deed. Heerlijke motor :)
Mooi plaatje!
Kun je ter referentie nog D5 (en T5?) opduikelen? Even ter beeldvorming.
M@rcel
6th Gear member

Bron: http://www.volvoclub.org.uk/tech/Tech_Spec_S80_2003.pdf

De 2.5T is de krachtigste (vermogen én koppel) en heeft de vlakste koppelkromme. En dus ook de mooiste vermogenskromme (waar de koppelkromme vlak is, is de vermogenstoename constant)

Edit: Verkeerde plaatje...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
t5power
5th Gear member

M@rcel schreef:Bron: http://www.volvoclub.org.uk/tech/Tech_Spec_S80_2003.pdf

De 2.5T is de krachtigste (vermogen én koppel) en heeft de vlakste koppelkromme. En dus ook de mooiste vermogenskromme (waar de koppelkromme vlak is, is de vermogenstoename constant)

Edit: Verkeerde plaatje...
Mooie plaatjes, die 1e is van een 2.0T ws? En dan een D5 met 163 en 130 pk. Met diesel pakembeet over een range van 1000 toeren max koppel en met benzine ongeveer 3000 toeren.
M@rcel
6th Gear member

Motortypes staan erbij. Ik dacht dat dit de codering was:
bv B5254T2:
B: Benzine
5: 5 cilinders
25: 2.5 liter (ongeveer)
4: 4 kleppen per cilinder
T: Turbo
2: Tweede uitvoering (er zal dus waarschijnlijk ook een B5254T bestaan)
Emielskey
2nd Gear member

mehrzahl schreef: Bij gasverdampersystemen wordt de cylinderkop heter. Het effect van verdampende benzine die warmte aan de cylinder onttrekt, ontbreekt. Bij LPi systemen heb je deze verdamping ook, dus zou het qua warmte niks uit moeten maken.
Overigens heeft LPG een hoger octaangetal, waarvan je juist bij hard rijden profijt hebt.

Dat verhaal van die 1000 toeren lijkt mij gezwets. E.e.a. hangt ook af van de belasting van de motor, rijwind etc.
Thanks voor je reactie! Ik heb in mijn geval geen LPi maar http://www.prinsautogas.com/en/products ... i-lpg.html

dit zal wel ongeveer hetzelfde zijn.

hoe zit het dan met de verhoogde aandacht voor de kleppen?
LPG is in mijn ogen minder ideaal voor de motor dan benzine, vanwege de afwezigheid van smeermiddelen in het gas. (die er bij mijn installatie doormiddel van flashlube weer aan toe wordt gevoegd, maar is dit 100% compensatie?)

voor de duidelijkheid, ik vind op gas rijden echt een uitkomst, en het rijdt super! maar ik heb dus nog een aantal (blijkbaar) troebele aannames die ik graag opgehelderd zie.
V70 MY06 2.4 T5 (260pk) FourC Geartronic HU-850 LPG/Prins
t5power
5th Gear member

Emielskey schreef: hoe zit het dan met de verhoogde aandacht voor de kleppen?
LPG is in mijn ogen minder ideaal voor de motor dan benzine, vanwege de afwezigheid van smeermiddelen in het gas. (die er bij mijn installatie doormiddel van flashlube weer aan toe wordt gevoegd, maar is dit 100% compensatie?)

voor de duidelijkheid, ik vind op gas rijden echt een uitkomst, en het rijdt super! maar ik heb dus nog een aantal (blijkbaar) troebele aannames die ik graag opgehelderd zie.
Benzine heeft ook geen smerende werking, volgens mij heeft de hogere verbrandingstemperatuur van LPG tot gevolg dat de kleppen anders gaan staan (correct me if i'm wrong). Een flashlube installatie zal je al voor veel problemen behoeden, maar je zult toch circa elke 50k/60k je kleppen moeten laten stellen. E.e.a. is afhankelijk van je rijstijl.
M@rcel
6th Gear member

Aan benzine zijn wel degelijk smerende middelen toegevoegd om de kleppen te beschermen. De extra hitte (die er volgens mij niet/nauwelijks is met een LPI installatie) is niet echt een probleem. Het ontbreken van smeermiddel voor de kleppen in LPG is wel een probleem. De klepzetels zullen hierdoor sneller slijten wat te krappe kleppen tot gevolg heeft. Een smeersysteem als Flashlube is ontwikkeld om dit pobleem te ondervangen. Aan het gegeven dat Flashlube een nieuwe (= electronische) versie vanhun systeem heeft uitgebracht, kun je afleiden dat dit systeem nog niet perfekt functioneert. Tijdig kleppen stellen is dan ook wenselijk. Te laat kleppen stellen betekent een koprevisie. Het voordeel van een koprevisie is dan weer dat er meteen betere kleppen/zetels geplaatst kunnen worden die veel mindervaak gesteld hoeven te worden.

Dat is hoe ik het zie :)
Emielskey
2nd Gear member

dan ga ik voor de koprevisie! (grapje) (duur grapje zelfs)

ik heb overigens ook wat sceptici gehoord over flashlube, dat het eigenlijk niks uitmaakt. maar dat risico ben ik niet van plan te nemen.

kort door de bocht: de hogere ontbrandingstemperatuur is het voornaamste verschil voor de motor?
t5power
5th Gear member

Wat zou het verschil qua prijs zijn mbt kleppen stellen en koprevisie? Zou je dan niet beter gelijk verharde klepzetels laten installeren? (dus gelijk nadat je gas hebt laten inbouwen)
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
M@rcel
6th Gear member

Samengevat: Als LPG/Flashlube de kleppen net zo goed smeert als benzine/toevoegingen doet, dan zal er geen verschil zijn in slijtage van het motorblok.

Let op: de "Als" is belangrijk.

Met inspuit-LPG-installaties (dus géén verdamper) is temperatuurstijging niet/nauwelijks aan de orde.
M@rcel
6th Gear member

t5power schreef:Wat zou het verschil qua prijs zijn mbt kleppen stellen en koprevisie? Zou je dan niet beter gelijk verharde klepzetels laten installeren? (dus gelijk nadat je gas hebt laten inbouwen)
Goeie vraag! Alleen zou ik de kleprevisie pas laten doen als het nodig is.
t5power
5th Gear member

Plc schreef:
bart simpson schreef:s3wage, met alle respect maar adviseer nu geen anderen terwijl je zelf nog geen idee hebt hoe de dingen in elkaar zitten, een ervaringsdeskundige ben je in het geheel nog niet
Zou betekenen dat minder ervaren mensen niet meer mee kunnen praten of zich afwachtend moeten opstellen naar ervaren leden? Lijkt mij niet de bedoeling van een forum. Maar hey, ik weet natuurlijk helemaal niets van techniek.
Minder ervaren moeten niet pretenderen het te weten, dat is hetgeen wat Bart ws wordt bedoeld.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Plc schreef:
bart simpson schreef:s3wage, met alle respect maar adviseer nu geen anderen terwijl je zelf nog geen idee hebt hoe de dingen in elkaar zitten, een ervaringsdeskundige ben je in het geheel nog niet
Zou betekenen dat minder ervaren mensen niet meer mee kunnen praten of zich afwachtend moeten opstellen naar ervaren leden? Lijkt mij niet de bedoeling van een forum. Maar hey, ik weet natuurlijk helemaal niets van techniek.
Mocht jij op regelmatige basis onzinnige adviezen gaan geven die een ander mogelijke schade berokkenen mag je hier ook verwachten dat iemand daarover iets op zal merken, dat lijkt mij ook de bedoeling van een forum.
Maar voel je vooral vrij om een advies van iemand die volstrekt geen idee heeft op te volgen, het is jouw auto en jouw geld.
Emielskey
2nd Gear member

Plc heeft een punt.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Emielskey schreef:Plc heeft een punt.
ik ook
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”