Het kost een vermogen om die te vervangen. Ik ging naar Marans in Veldhoven. Jullie weten dat ik niet zo kapot ben van Marans. Stel oplichters daar maar je moet wat. Daar vroeg ik naar een automatisch dimende spiegel. 150 euro voor een tweedehandsje. Of zijn broek niet verder naar beneden kon.
Kopen ze een hele S80 op voor 150 euro die in elkaar zit en vragen ze al 150 euro voor zo'n spiegel. Nee, niet voor 150 euro. Ik ben nog niet zwak begaafd.
Ik belde daarom maar eens naar Auto Rima in Druten. "Geef maar 30 euro" was het antwoord. Dus voor 30 euro had ik een andere spiegel. Ik had nog gevraagds hoe ik die uit elkaar moest halen maar dat wisten ze niet. Ik had al verschillende keren naar de spiegel gekeken maar ik kwam er maar niet achter hoe ik hem open moest maken.
Ik kreeg de spiegel mee met de aluminium plafondplaatbeugel en al. Hoe kreeg ik die oude nu uit mijn auto en de nieuwe er in? Er moet toch een simpele methode zijn.
De elektrastekker aan de achterzijde van de spiegel zit met een klein lipje vastgeklik in het aansluithuis van de spiegel. Je moet dus een plat voorwerp hebben die je er onder steekt bij positie A op de foto. Dan kun je de stekker zo los trekken uit de spiegel.
Ik had de net gekochte spiegel in mijn handen. Het ging mij niet om de buitenkant maar om de spiegel inclusief alle electronica die er in zit. Ik kon hooguit voor 30 euro kapot maken dus ik waagde het er maar op om wat te expirimenteren. Als je in de spiegel kijkt dan zit daar omheen een dikke plastic rand. Die lijkt er los op te zitten maar zit hoogstwaarschijnlijk er zodanig op geklikt dat je niet ziet hoe. Ik pakte een grote schroevendraaier en plaatste die voorzichtig op de plaats die je ziet op de foto. Een beetje voorzichtig wrikken en de rand kwam los zonder problemen. Dan blijkt de spiegel heel veel electronica te bevatten. Het moederbord van een gemiddelde computer blijft daar niet ver bij achter. Vandaar dat ze nieuw zo duur zijn. Ik stak een klein schroevendraaiertje op positie B op de foto en trok heel voorzichtig het kleine blokje los van de kap en dat is dus het binnenwerk van de spiegel.
De spiegel in mijn auto ook zo losgemaakt. Alles in de kap geplaats en de stekker er weer in geplaatst. Kapje er op en klaar.
Voor maar 30 euro doe hij het weer als nieuw. Zonder vlekken of wat dan ook. Geen 600 euro voor een nieuwe spiegel. Geen 150 euro voor een bij Marans (oplichters) in Veldhoven maar gewoon bij een goed bedrijf in Druten en met wat persoonlijk beleid van mezelf.
Kijk. Zo rijd je toch een S80 voor redelijk weinig geld.
Mods-edit, titel aangepast, dimmende spiegel