Automatisch dimmende spiegel vervangen.

Plaats reactie
free2music
1st Gear member

In mijn S80 zit een automatisch dimende spiegel. Het leek bij mij of de lijm tussen de twee glaslagen was losgelaten of zoiets. Ik zie er bijna niks meer door en het is geen gezicht meer.
Het kost een vermogen om die te vervangen. Ik ging naar Marans in Veldhoven. Jullie weten dat ik niet zo kapot ben van Marans. Stel oplichters daar maar je moet wat. Daar vroeg ik naar een automatisch dimende spiegel. 150 euro voor een tweedehandsje. Of zijn broek niet verder naar beneden kon.
Kopen ze een hele S80 op voor 150 euro die in elkaar zit en vragen ze al 150 euro voor zo'n spiegel. Nee, niet voor 150 euro. Ik ben nog niet zwak begaafd.

Ik belde daarom maar eens naar Auto Rima in Druten. "Geef maar 30 euro" was het antwoord. Dus voor 30 euro had ik een andere spiegel. Ik had nog gevraagds hoe ik die uit elkaar moest halen maar dat wisten ze niet. Ik had al verschillende keren naar de spiegel gekeken maar ik kwam er maar niet achter hoe ik hem open moest maken.

Ik kreeg de spiegel mee met de aluminium plafondplaatbeugel en al. Hoe kreeg ik die oude nu uit mijn auto en de nieuwe er in? Er moet toch een simpele methode zijn.

De elektrastekker aan de achterzijde van de spiegel zit met een klein lipje vastgeklik in het aansluithuis van de spiegel. Je moet dus een plat voorwerp hebben die je er onder steekt bij positie A op de foto. Dan kun je de stekker zo los trekken uit de spiegel.

Ik had de net gekochte spiegel in mijn handen. Het ging mij niet om de buitenkant maar om de spiegel inclusief alle electronica die er in zit. Ik kon hooguit voor 30 euro kapot maken dus ik waagde het er maar op om wat te expirimenteren. Als je in de spiegel kijkt dan zit daar omheen een dikke plastic rand. Die lijkt er los op te zitten maar zit hoogstwaarschijnlijk er zodanig op geklikt dat je niet ziet hoe. Ik pakte een grote schroevendraaier en plaatste die voorzichtig op de plaats die je ziet op de foto. Een beetje voorzichtig wrikken en de rand kwam los zonder problemen. Dan blijkt de spiegel heel veel electronica te bevatten. Het moederbord van een gemiddelde computer blijft daar niet ver bij achter. Vandaar dat ze nieuw zo duur zijn. Ik stak een klein schroevendraaiertje op positie B op de foto en trok heel voorzichtig het kleine blokje los van de kap en dat is dus het binnenwerk van de spiegel.
De spiegel in mijn auto ook zo losgemaakt. Alles in de kap geplaats en de stekker er weer in geplaatst. Kapje er op en klaar.

Voor maar 30 euro doe hij het weer als nieuw. Zonder vlekken of wat dan ook. Geen 600 euro voor een nieuwe spiegel. Geen 150 euro voor een bij Marans (oplichters) in Veldhoven maar gewoon bij een goed bedrijf in Druten en met wat persoonlijk beleid van mezelf.

Kijk. Zo rijd je toch een S80 voor redelijk weinig geld.

Mods-edit
, titel aangepast, dimmende spiegel ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 240 2.3 DL / 378.000 km
Volvo 240 2.3 inj. GLE / 675.000 km
Volvo 940 LPT Polar Autom. / 321.000 km
Heden Volvo S80 2.9 Autom. / 118.00 km
free2music
1st Gear member

nu nog de foto van de kap met spiegel
lancer
6th Gear member

En werkt alles nu nog naar behoren (inc. opties?) De spiegel bevat volgens mij een van de centrale regeleenheden, dus het kan nu zomaar zijn dat er iets niet werkt. Als het goed is, is dit op te lossen met een firmware update bij de dealer.
free2music
1st Gear member

Ze hadden bij Auto Rima gekeken naar het nummer op de kast van de spiegel. Aan de achterkant (motorkapzijde) van de spiegel zit een klep. Als je die er af haalt zit daar een sticker. Het nummer moet overeen komen.

Als achteraf toch blijkt dat hij niet goed werkt dan is er nog niks aan de hand want ik heb gezien dat je de twee rode draden (links op de foto) los kun solderen en de gehele printplaat kunt overzetten van de oude spiegel naar de nieuwe. Weer vastsolderen en het werkt weer als een zonnetje.
Het is uiteindelijk alleen een kwestie van het glas. Dat kan ik zo op deze manier in het uiterste geval vervangen. De rest van alle onderdelen blijkt dan uiteindelijk overbodig.

Ik zal nog eens laten weten hoe het precies afloopt.
free2music
1st Gear member

Toch gelijk. Ik had niet goed gekeken. De afstandsbediening en het alarm werken niet meer. Ik moet nu de sleutel gebruiken. Na een tijdje schakeld het alarmsysteem toch vanzelf in en gaat de auto compleet op slot zoals gewoonlijk. Morgen proberen om de draad los te solderen en de spiegel om te wisselen.

Trouwens wat ik was vergeten te vertellen is dat ik de rand van de spiegel die nog in de auto zat met een voelersetje heb losgekregen. Zo'n ouderwets setje om contactpuntenafstand in te stellen. Steeds op elk haakje een voeler er tussen en hij komt los.
Ik kon daar niet goed bij met een schroevendraaier en iets anders drufde ik niet te gebruiken omdat je dan grote kans hebt dat je iets beschadigd aan de print.

Ik weet zeker dat het mij gaat lukken. Niet linksom dan maar rechtsom maar lukken doet het.
free2music
1st Gear member

Eigenlijk klaar met de spiegel. Van verschillendfe onderdelen weer een totaal pakket gemaakt wat perfect werkt. Wel moest ik de draden aan de bovenste print solderen die uit de oude spiegel kwam. Zie de foto. De originele kabel was namelijk van de print afgescheurd.

Ja, je moet er iets voor over hebben. 9 soldeerpunten binnen 1 cm. Kijk maar eens naar de verhouding tussen mijn nagel van mijn duim en de 9 draden die ik uit een oude computerkabel had gehaald. Een zogenaamde flatcable voor een diskette aansluiting. De soldeerpunten zitten nog net iets meer dan 1 mm van elkaar. Dat is dus echt pielwerk met twee leesbrillen op om goed dichtbij te kunnen zien.

Alles werkt weer. Oude printplaten er in met spiegel van de sloop en wat soldeerwerk. Kosten 30 euro. Tijd reken ik niet. Hobby mag tijd kosten maar hoeft geen geld te kosten.
De automatische dimming werkt perfect. De spiegel is weer superhelder overdag en alle functies werken weer.

Trouwens de S80 heb ik vandaag laten keuren voor APK. Ze konden niks vinden. Zelfs niet als aanmerking. Bij een stand van 110.000km en aanschaf van 5.500 heb ik niet slecht geboerd.
Rob Bakker
5th Gear member

Das inderdaad geen slechte APK :)

Wel netjes dat je het zo gered heb met de binnenspiegel :propellerhead:
lzundert
Starter

Hallo, bovenstaande met belangstelling gelezen.
Ben tegen hetzelfde probleem aangelopen.
Heb inmiddels ook een 2ehandsspiegel aangeschaft, maar het lijkt erop dat ik ook de printplaten moet overzetten. Ik heb de spiegel inmiddels open.
Heb nu twee vragen:

1. Op welke wijze heb je de printplaat verwijderd van de defecte spiegel? Dit zit nu op de spiegel geplakt op een soort foamlaag.
2. Op welke wijze heb je de printplaat weer bevestigd op de goede spiegel.

Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd
GHJ-S80
2nd Gear member

Afgelopen zomer heb ik ook een "lekke binnenspiegel" gerepareerd. Het leek een halfvol aquarium. Leuk klusje uiteindelijk, waarbij je honderden euros kan besparen.
Eigenlijk hoef je alleen maar het spiegelglas over te zetten naar de bestaande behuizing.
1] Start met de nieuwe. Maak hem open en maak met een mesje de print voorzichtig los van het glas. (Eerst de twee draadjes lossolderen).
2] Als het glas los is herhaal je hetzelfde bij de spiegel uit je auto. Dan weet je tenminste dat het nieuwe glas nog heel is. De behuizing heb ik in de auto laten zitten. Wel open gemaakt en stekker aan de achterkant losgemaakt. Alleen de print met het glas mee naar binnen genomen.
3] Ook hier het glas losgemaakt. Voorzichtig met de print (met software).
4] Vervolgens plak je het nieuwe glas op de oude print. Twee draadjes vastsolderen en de hele zaak terugmonteren.

Op deze wijze behoud je alle electronica met instellingen van afstandbediening, alarm etc. Over dit onderwerp is meer terug te vinden op het forum.

Succes met de ombouw.
S80 2012 T4 - Summum - 180pk - Powershift - Ember Black - acc
S80 2005 T6 - Executive - 272pk - aut
S80 2001 2.9 -Executive - 200pk - aut
lzundert
Starter

Solderen is zelfs niet nodig.
Aan de beide zijkanten zit elk draadje aan een metalen stripje.
Deze zitten om de spiegel geklemd. Deze kun je losmaken.
Na het verwijderen van de goede (originele) printplaat van de kapotte spiegel kan je deze op de goede spiegel, waarvan je de niet originele printplaat hebt verwijdert, plakken en vervolgens deze twee stripjes weer op de zijkanten van de spiegel monteren.

Door schade en schande wijs geworden
free2music
1st Gear member

Dat is dan waarschijnlijk een andere uitvoering. Het principe blijft hetzelfde. Gewoon een sloopspiegel pakken compleet met huis. Oefenen hoe je de spiegel, van de sloop, openmaakt. Daarna jouw spiegel voorzichtig openmaken en de spiegel van de sloop overzetten in het huis van jouw Volvo en het werkt.

Ik het dit topic bijna een jaar geleden geopend en hij doet het nog perfect. Nooit meer problemen gehad. Dus succes met het overzetten.
JacoS80
3rd Gear member
Contacteer:

Gisteren is mijn spiegel (letterlijk) geploft en moet dus vervangen worden.
De exercitie is mij duidelijk alleen waarmee plakken jullie het glas terug op de print?
Is daar speciale lijm voor of kan je alles gebruiken wat voor handen is als het maar plakt?
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
JacoS80
3rd Gear member
Contacteer:

Aangezien niemand echt weet met welke lijm dit kan heb ik maar een gokje genomen met de hier in huis voorhanden zijnde alles lijm van de Action. (Tesa krachtlijm/Kontaktlijm) Blijkt prima te werken.
Al met al een klein uurtje aan het knutselen geweest.
Het los snijden van de spiegel is een spannende exercitie maar is uiteindelijk zonder schade verlopen.
V70 D5 '02 en V40 D2 Ocean Race '16 / V40 D2 '13 / 945 2.3 LPG-G3 '94 / S80 D5 '04
245 2.3 '93 / S80 2.5D '99 / V70 2.5D '99 / 945 2.3 LPG '93
zijdo
1st Gear member

free2music schreef:Dat is dan waarschijnlijk een andere uitvoering. Het principe blijft hetzelfde. Gewoon een sloopspiegel pakken compleet met huis. Oefenen hoe je de spiegel, van de sloop, openmaakt. Daarna jouw spiegel voorzichtig openmaken en de spiegel van de sloop overzetten in het huis van jouw Volvo en het werkt.

Ik het dit topic bijna een jaar geleden geopend en hij doet het nog perfect. Nooit meer problemen gehad. Dus succes met het overzetten.
Zelfde hier, spiegel lek, zei ineens pats op een hele warme dag. Andere gehaald bij RIMA in Druten, 50 euro. Helaas software matig geen match met mijn auto, dus ook losmaken spiegel, ik vond het schade vrij uit elkaar halen van de behuizing nog de grootste uitdaging. Maar mijn spiegel ziet er weer netjes uit en de afstandsbediening werkt ook nog.
Als het nog een keer gebeurd haal ik het voorste glas eraf dan maar geen automatisch dimmende spiegel meer.
Groet Peter

s60 2.4 170pk Lpi
Hans2
2nd Gear member

Vandaag ook deze klus uitgevoerd en het spiegelglas overgezet. De tip met de voelermaatjes heeft me goed geholpen bij het openmaken van de behuizing. Als toevoeging aan de info hierboven: maak de oude spiegel los van de print met een dun en buigbaar plamuurmes dat de breedte heeft van de print en dat een geslepen voorkant heeft. Maak het plakschuim eerst los van de oude spiegel door het plamuurmes tussen spiegel en plakschuim te steken. Geen krachten op de print uitoefenen ! Daarna kun je de restanten van de print halen. Bij de nieuwe spiegel doe je het precies andersom; haal de print van het plakschuim af. Een beschadiging van de print is hier niet erg.
Bij mij bleef daardoor het meeste schuim op de nieuwe spiegel zitten. Nog wat extra lijm erop en alles weer in elkaar gezet.
Ik moest wel solderen want de draadjes waren aan allebei de kanten gesoldeerd.
Groeten, Hans
Volvo EX30 SMER Plus
Volvo V40 CC T3 2019 GT-6
Volvo S60 D4 2014 GT-8
Volvo S60 D5 2008 GT-6
Volvo S60 D5 2004
Plaats reactie

Terug naar “S80”