Remblokken vervangen voor - How to in dit topic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 20.06.2008 - 23:33
- Locatie: Groningen city
Mooie howto , ik heb het juist ook gedaan. Het terugdrukken van de cilinder ging bij mij overigens perfect met een lijmtang en een plaatje staal 
Ik heb overigens ook de schijven vervangen(18 euro p/s, en de mijne waren vrij heuvelachtig
)
Let hierbij op dat je VOORAF naar de FABORY gaat en een paar M12x1,25 bouten haalt, deze zijn niet overal te krijgen namelijk(vreemde spoedmaat), en bij mij zaten drie van de vier zo muurvast(af fabriek) dat ik ze kapot mocht slijpen!
FABORY had helaas alleen maar 30 mm lange bouten, en dit zou net kunnen, maar omdat de originelen ietsje korter zijn(1-2 mm), heb ik er voor de zekerheid maar een passende ring onder gedrukt.
De reden hiervoor is toch dat er heel weinig ruimte tussen de beugel van de klauw en de nieuwe schijf zit, en als de bout 2 mm langer is, zou dat wel eens kunnen aanlopen.(ff slijpschijf erlangs zou het ook doen uiteraard)
[edit]
owja, als je net zo stom als mij bent, en je de blokken links al vast wilt pompen, terwijl de zuiger rechts er al af ligt. Dikke bende geeft dat!
De zuiger ligt er zo uit, maar met een beetje pielen zit ie ook zo weer op zijn plek, en ontluchten is bij deze auto een koekje, heb het wel veel moeilijker gehad.
Voor ontluchten trouwens een tipje: koop bij de apotheek/dierenarts een flink grote spuit(200ml ofzo) en een goed passend stukje slang erop. deze zet je over de ontluchtingsnipppel, goed vacum trekken en nippel open, trek je zo alle lucht eruit en vloeistof erin.
nog even klassiek ontluchten ter controle, is het allemaal weer helemaal top!
[/edit]

Ik heb overigens ook de schijven vervangen(18 euro p/s, en de mijne waren vrij heuvelachtig

Let hierbij op dat je VOORAF naar de FABORY gaat en een paar M12x1,25 bouten haalt, deze zijn niet overal te krijgen namelijk(vreemde spoedmaat), en bij mij zaten drie van de vier zo muurvast(af fabriek) dat ik ze kapot mocht slijpen!
FABORY had helaas alleen maar 30 mm lange bouten, en dit zou net kunnen, maar omdat de originelen ietsje korter zijn(1-2 mm), heb ik er voor de zekerheid maar een passende ring onder gedrukt.
De reden hiervoor is toch dat er heel weinig ruimte tussen de beugel van de klauw en de nieuwe schijf zit, en als de bout 2 mm langer is, zou dat wel eens kunnen aanlopen.(ff slijpschijf erlangs zou het ook doen uiteraard)
[edit]
owja, als je net zo stom als mij bent, en je de blokken links al vast wilt pompen, terwijl de zuiger rechts er al af ligt. Dikke bende geeft dat!
De zuiger ligt er zo uit, maar met een beetje pielen zit ie ook zo weer op zijn plek, en ontluchten is bij deze auto een koekje, heb het wel veel moeilijker gehad.
Voor ontluchten trouwens een tipje: koop bij de apotheek/dierenarts een flink grote spuit(200ml ofzo) en een goed passend stukje slang erop. deze zet je over de ontluchtingsnipppel, goed vacum trekken en nippel open, trek je zo alle lucht eruit en vloeistof erin.
nog even klassiek ontluchten ter controle, is het allemaal weer helemaal top!
[/edit]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 282
- Lid geworden op: 17.02.2008 - 19:47
Vandaag ook de trommels + remcilinders achter vervangen. Goed te doen, al is 't ff puzzelen hoe alles in elkaar te zetten met de veertjes, plaatjes etc. Ook de remblokjes voor + schijven gedaan. Alles muurvast, 15 jaar en nog nooit losgeweest denk ik. Luchtsleutel en alle professionele aparatuur mocht niet baten, één bout (met een krachtdop 17) draaide dol tijdens het verwijderen van de klauw. Tip: zorg dat je een snijbrander hebt om alles goed heet te stoken als 't vast zit, gaat een stuk makkelijker bij het loshalen
Verder ging alles naar wens, morgen nog één rem vóór afmaken en dan testen. Tot nu toe 5 uur bezig geweest, dan nu maar ff kopervet overal aansmeren voor de volgende keer
suc6 iedereen die nog moet.... gr.


-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Heb effe in de vraagbaak gekeken. Daar staat voor de remschijven voor een minimale dikte van 10,35 mm en achter 7.5 (91-95) of 8 (86-91).
Die groeven zijn volgens mij om het remstof af te voeren.
Voor het ontluchten heb ik altijd een infuusslang gebruikt, erg handig
Die groeven zijn volgens mij om het remstof af te voeren.
Voor het ontluchten heb ik altijd een infuusslang gebruikt, erg handig
- Hubert Rooden
- Starter
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 23.04.2008 - 10:43
- Locatie: Sittard-Geleen
Heb net de blokjes vernieuwd aan de hand van de foto instructies.440pk schreef:Hier komt ie dan, de howto:
Ik ga er vanuit dat het wiel verwijderd is.
Om te beginnen draai je het dopje van het reservoir voor de remolie open, om te zorgen dat er lucht in kan.Dit omdat je de zuiger zometeen terug moet duwen. Laat het dopje erbovenop liggen, je wilt geen stofjes oid in je remleiding! :shock:
Als het wiel verwijderd is zie je dit:
Op de plaats waar de lijntjes naartoe wijzen zitten twee boutjes. Draai beide los met (dop)sleutel 13.
Als je dit gedaan hebt kan je als het goed is de klauw eraf trekken.
Laat de klauw zitten of zet hem weer terug. Dan steek je een stevige schroevendraaier door de klauw heen. De schroevendraaier moet tussen het remblok en de klauw zitten. Nu wrik je rustig aan heen en weer en je zult zien dat er steeds meer ruimte tussen de klauw en de blokken komt.
Op gegeven moment heb je dusdanig veel speling dat de hele klauw heen en weer beweegt. Haal de klauw van de blokken af. Verwijder dan een oud remblok en zet de nieuwe erin. Pak het achterste remblok, dan hoef je niet tegen je mooie nieuwe blokje aan de duwen met je schroevendraaier.
De speling is nu als het goed is weer een stuk minder. Wrik weer even rustig door en als de speling groot genoeg is haal je de klauw er weer af.
Plaats nu het andere remblok;
Beide remblokken zitten er nu op. Plaats de klauw terug over de remblokken.
Draai beide bouten er weer terug in en je bent bijna klaar!
Vergeet niet je dopje weer op het reservoir van de remolie te draaien! :!:
Nu het wiel er weer om, krik naar beneden en even pompen met je rem tot je druk voelt. Nu natuurlijk een stukje rustig rijden en een paar keer zachtjes en een paar keer hard remmen. Als het goed is werkt het weer helemaal zoals het hoort!
Succes!!
PS: Ik ga het even navragen, maar misschien moeten de schijven ook vervangen worden. Als dit het geval is volgt de howto! En ja, ik weet het, die klauwen zien er niet uit. Ik ga ze binnenkort wel even zilver schilderen met speciale verf. Ziet er denk ik meteen weer wat strakker uit.
een hele duidelijke instruktie is dat, heel hartelijk dank hiervoor, ging van een leie dakje, een kind kan de was doen

kan iedereen, wat ik zeker ook zal doen, deze instructies adviezeren.
bedankt Hubert
- Wiebe
- 5th Gear member
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Beetje kopervet op de glijvlakken van de blokken is altijd wel handig
Heb je niet kans dat ze blijven aanslepen..
en trouwens niet je remzuigers schilderen,hierdoor kan de warmte slecht weg omdat de warmte achter de verf blijft.

en trouwens niet je remzuigers schilderen,hierdoor kan de warmte slecht weg omdat de warmte achter de verf blijft.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT
Always a pleasure to drive...
- 4pr80
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 12:16
en als je nog nieuwe (ja, nieuw, van die mooi glimmende, je weet wel) remtangen vóór nodig hebt, voor de massieve (ongeventileerde) schijven: die heb ik nog liggen, met nieuwe blokken en nieuwe slangen. mogen weg voor een mooi prijsje.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Goede how to, ik wilde hem gebruiken voor een remblok linksachter bij mij te controleren. De auto schokt daar namelijk bij afremmen tot stilstand.
Toen ik de band eraf haalde zaten er echter geen remklauwen (voor wel).

Kan iemand mij vertellen hoe ik hier de remblok kan controleren? En hoe ik die kan vervangen indien nodig?
Toen ik de band eraf haalde zaten er echter geen remklauwen (voor wel).

Kan iemand mij vertellen hoe ik hier de remblok kan controleren? En hoe ik die kan vervangen indien nodig?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
trommel remmetjesssss
ik denk dat je hem er zo vanaf kan rammen met een hamer
of zit er ergens een boutgat dat je hem er af kan draaien?
moet volgens mij verder niks los
offfffff er moet achter de naaf kap je moer los maar dit betwijfel ik
en hoe ziet het er uit vanbinnen nou zo

ik denk dat je hem er zo vanaf kan rammen met een hamer
of zit er ergens een boutgat dat je hem er af kan draaien?
moet volgens mij verder niks los
offfffff er moet achter de naaf kap je moer los maar dit betwijfel ik
en hoe ziet het er uit vanbinnen nou zo

Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- EvolvE
- 5th Gear member
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
- Locatie: Limbabwe
Idd. voorzichtig met een hamer op tikken om hem los te wrikken...
En ben voorzichtig met je remsegmenten! Als je er geen verstand van hebt,
vraag er iemand bij die er wel verstand van heeft, of laat het doen.
Trommelremmen kan je meer aan verprusten dan aan schrijfremmen.
En ben voorzichtig met je remsegmenten! Als je er geen verstand van hebt,
vraag er iemand bij die er wel verstand van heeft, of laat het doen.
Trommelremmen kan je meer aan verprusten dan aan schrijfremmen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Ik heb er achter gekeken, er zat een rubber dopje dat ik eraf heb gehaald. Daar zat toen een openingetje. Mijn vader zij dat ik daar ff met een dun buisje + hamer de trommelrem eruit moest tikken. Kan het kloppen dat het zo werkt?
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
hmmm durf het niet met zekerheid te zeggen maar het zou kunnen ja
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- 4pr80
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 12:16
deze zijn verkocht inmiddels4pr80 schreef:en als je nog nieuwe (ja, nieuw, van die mooi glimmende, je weet wel) remtangen vóór nodig hebt, voor de massieve (ongeventileerde) schijven: die heb ik nog liggen, met nieuwe blokken en nieuwe slangen. mogen weg voor een mooi prijsje.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Ik heb ondertussen geprobeerd de trommelrem te openen. Het lukt mij echt niet. Ik kom niet verder dan bovenstaande foto.
Niemand enig idee? Ik wil graag een keer van het rare geluid af, en daarom wil ik graag kijken of het komt door versleten remschoenen.
Is er iemand die weet hoe het moet?
Alvast bedankt.
Niemand enig idee? Ik wil graag een keer van het rare geluid af, en daarom wil ik graag kijken of het komt door versleten remschoenen.
Is er iemand die weet hoe het moet?
Alvast bedankt.
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Handrem goed terug stellen, stelschroef zit in het midden onder de auto.
Wiel eraf, schroevendraaier erbij en een hamer.
Dat zet je de schroevendraaier tussen de trommel en ankerplaat en zet een beetje spanning op de trommel. Dan tik je met de hamer op het opstaande randje van de trommel, niet erop rossen zodat de stukken eraf vliegen maar gewoon met beleid. Herhaal dit een paar keer op verschillende punten en dan zou de trommel toch echt los moeten komen.
Wiel eraf, schroevendraaier erbij en een hamer.
Dat zet je de schroevendraaier tussen de trommel en ankerplaat en zet een beetje spanning op de trommel. Dan tik je met de hamer op het opstaande randje van de trommel, niet erop rossen zodat de stukken eraf vliegen maar gewoon met beleid. Herhaal dit een paar keer op verschillende punten en dan zou de trommel toch echt los moeten komen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 14.03.2008 - 22:42
- Locatie: Opheusden
Misschien dat hij daardoor niet goed loskomt, kun je zeggen waar, op de foto die ik een stukje hierboven heb gepost, de stelschroef ongeveer zit?stelschroef zit in het midden onder de auto
Volvo 440 DL 1.8i CVT
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
Volvo 460 2.0i Luxery line + eigen toevoegingen
Volvo 850 2.5i 170pk - Vol leder - Houtinleg - Ferrita 2.5'' - Schroefset
Volvo V50 2.0 145 pk Edition II - High Performance Audio - wit leder - 17 inch velgen
- Volvov40 rijder
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 27.04.2009 - 21:23
- Locatie: dokkum
ben vandaag bezig met mijn remblokken te vervangen voor en achter,
ff een tip mischien wel handig,
ik heb de klauw eraf en de blokken eraf en zoals je kan zien tenminste dat is bij mijn zuiger zo der zitten 2 inkepings in om zomaar te zeggen,
ik gebruik mijn slijptol/flex schijf sleutel die in die geleufjes past en draai zo de zuiger naar binnen en de nieuwe blokken passen precies!
vg
ff een tip mischien wel handig,
ik heb de klauw eraf en de blokken eraf en zoals je kan zien tenminste dat is bij mijn zuiger zo der zitten 2 inkepings in om zomaar te zeggen,
ik gebruik mijn slijptol/flex schijf sleutel die in die geleufjes past en draai zo de zuiger naar binnen en de nieuwe blokken passen precies!
vg
Volvo V40 1.8i 16v G3 1996