Omdat ik er geen topic over kon vinden even een nieuw onderwerp .
Ik heb een nieuw speakersetje gekocht voor voorin mijn auto. eigenlijk wilde ik gewoon 2 andere speakers erin zetten, maar nu heb ik er ook 2 crossovers / filters bij gekregen en ook tweaters. Wat mij betreft hoeft dat niet per se en wil ik misschien gewoon alleen de speakers inbouwen,
Mijn vraag is waarvoor dienen de crossovers en kan het kwaad als ik die niet inbouw?
Alvast bedankt
wat doet een crossover, is het nodig?
- asmeekens740
- 4th Gear member
Ik wilde een 740....
het werd uiteindelijk een 940 sedan '91 op de teller: 326.500
-
- 2nd Gear member
frequentiescheiding...
Jouw basspeakers kennen waarschijnlijk geen tweater (geen coaxial speaker)
Jouw basspeakers kennen waarschijnlijk geen tweater (geen coaxial speaker)
S70 2.5T antraciet satelite 17 inch/ automaat/ fasttech tuned/2 din pioneer/ dolby surround/volleder
- asmeekens740
- 4th Gear member
Ik heb inderdaad een set met losse tweaters erbij
Ik wilde een 740....
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Dan ga je de tweeters moeten gebruiken of het gaat op niks trekken.
Een gescheiden set heeft wel een meerwaarde vind ik, maar de tweeters moeten wel beetje kunnen weggewerkt worden. Tweeters zo in't zicht is ook maar niks...
Als je geen aparte tweeters wilt zou ik even teruggaan met het setje en inruilen voor een ander.
Een gescheiden set heeft wel een meerwaarde vind ik, maar de tweeters moeten wel beetje kunnen weggewerkt worden. Tweeters zo in't zicht is ook maar niks...
Als je geen aparte tweeters wilt zou ik even teruggaan met het setje en inruilen voor een ander.
- Exeres
- 6th Gear member
op je 940 kan je de tweaters perfect inbouwen in de roostertjes op je dashboard. Heb ik ook gedaan (in m'n 940 vroeger) en was echt een prachtig geluidbeeld dat je dan krijgt! zeker een aanrader om die tweaters ook te gebruiken!
- asmeekens740
- 4th Gear member
ja ze zouden inderdaad mooi in het roostertje kunnen, maar ik had ergens gelezen dat je daar heel moeilijk bij kunt
Ook zitten er 2 stekkertjes aan de tweaters die ik niet kan plaatsen...snap niet waar ik die dan kwijt moet want in die filter zit dan een ingang en een uitgang voor de speakers (dat is de W toch?) en dan is de T voor de tweaters ga ik vanuit...

maar in de filter zitten van die stelschroeven dus lijkt me niet dat je daar van die stekkertjes in moet steken...
hier zie je die stekkertjes...ik begrijp het niet helemaal hoe de puzzel in elkaar steekt...

Ook zitten er 2 stekkertjes aan de tweaters die ik niet kan plaatsen...snap niet waar ik die dan kwijt moet want in die filter zit dan een ingang en een uitgang voor de speakers (dat is de W toch?) en dan is de T voor de tweaters ga ik vanuit...

maar in de filter zitten van die stelschroeven dus lijkt me niet dat je daar van die stekkertjes in moet steken...
hier zie je die stekkertjes...ik begrijp het niet helemaal hoe de puzzel in elkaar steekt...

Ik wilde een 740....
- Geus
- 4th Gear member
Inderdaad, (W)oofer en tweeter. Het lijkt de bedoeling de tweeters aan te sluiten op al aanwezige bekabeling. In het blokje steek je normaal gesproken een U-vormig kabelschoentje. Eventueel kan je een kabelschoentang kopen/lenen en er andere schoentjes op zetten. Let wel op dat je de + en - consequent aansluit, anders krijg je kwaliteitsverlies van het geluid.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- asmeekens740
- 4th Gear member
owja van die kabelschoentjes erop zetten is niet zo'n punt dan doe ik dat gewoon, tnx 
Maar ik heb gewone speakers voor middentonen, dus geen woofer voor lage tonen. Moet ik die gewone speakers dan wel bij de W aansluiten? lijkt me wel anders zou ik niet weten waar ik die moet aansluiten ??

Maar ik heb gewone speakers voor middentonen, dus geen woofer voor lage tonen. Moet ik die gewone speakers dan wel bij de W aansluiten? lijkt me wel anders zou ik niet weten waar ik die moet aansluiten ??
Ik wilde een 740....
-
- 4th Gear member
- Contacteer:
Met de woofers bedoelen ze de gewone speakers die bij de set zitten.
Zitten er overigens geen verloopkabeltjes bij het setje? Wat zegt de handleiding er eigenlijk over?
Zitten er overigens geen verloopkabeltjes bij het setje? Wat zegt de handleiding er eigenlijk over?
- asmeekens740
- 4th Gear member
Ah ok, dan snap ik m als ze met de woofers de gewone speakers bedoelen, dat dacht ik al 
De handleiding zegt heel erg weinig, anders had ik het namelijk ook niet hoeven vragen

De handleiding zegt heel erg weinig, anders had ik het namelijk ook niet hoeven vragen

Ik wilde een 740....
- Geus
- 4th Gear member
"Gewone speakers" zijn het niet echt, want dan heb je het over het algemeen over full-range speakers die je rechtstreeks op je audio kunt aansluiten. Deze zijn specifiek voor zo'n setje, waarbij het werk wordt verdeeld. Succes met het aansluiten!
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
- asmeekens740
- 4th Gear member
Ok dan, gaat denk ik wel lukken. moet alleen wat wegslijpen haha en ff checken of mn raam dan nog naar benee kan, komt goed 
En nu ook nog erachter komen hoe je het beste bij de ruimte in het dashboard komt waar de tweaters in kunnen...

En nu ook nog erachter komen hoe je het beste bij de ruimte in het dashboard komt waar de tweaters in kunnen...
Ik wilde een 740....
- FrankS60
- 5th Gear member
Wat je ook doet, het is beter om in ieder geval die filter er tussen te plaatsen zelfs al zou je alleen die woofer gebruiken. Het hele systeem is samengesteld om een bepaalde impedantie te hebben (soort weerstand) en als je die te laag maakt dan kan je radio daar problemen mee krijgen. Je eindtrap is daar niet op gemaakt (waarschijnlijk) en zal dan doorbranden. Te hoog kost je vermogen, bij 4 ohm geeft een eindtrap veel meer vermogen dan bij 8 bijvoorbeeld.
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
- asmeekens740
- 4th Gear member
Bedankt voor alle reacties het is allemaal gelukt!
De woofers ingebouwd, moest daarvoor wel een stukje plaatwerk wegslijpen, daarna het plaatwerk afgedekt zodat de magneet geen contact maakt met het plaatwerk (heb dit gewoon met ducktape gedaan, leek mij dat dat ook prima was)
De tweaters heb ik uiteindelijk bovenop het deurpaneel gedaan in plaats van onder de speciale roostertjes bovenop het dashboard (overigens een peuleschilletje om die los te krijgen, ik dacht dat dat moeilijk was had ik wel eens ergens gelezen) De reden dat ik hiervoor heb gekozen was omdat ik de kabels anders helemaal moest gaan trekken van de deur naar het dahboard.
De filter heb ik mooi weggestopt in het cd vakje onderin de deur, die paste daar mooi in
Het klinkt in ieder geval lekker
dus dat is mooi! Ben tot nu toe alleen nog maar aan één kant toegekomen, ben benieuwd hoe het klinkt als de andere kant ook klaar is, het is nu al super!
De woofers ingebouwd, moest daarvoor wel een stukje plaatwerk wegslijpen, daarna het plaatwerk afgedekt zodat de magneet geen contact maakt met het plaatwerk (heb dit gewoon met ducktape gedaan, leek mij dat dat ook prima was)
De tweaters heb ik uiteindelijk bovenop het deurpaneel gedaan in plaats van onder de speciale roostertjes bovenop het dashboard (overigens een peuleschilletje om die los te krijgen, ik dacht dat dat moeilijk was had ik wel eens ergens gelezen) De reden dat ik hiervoor heb gekozen was omdat ik de kabels anders helemaal moest gaan trekken van de deur naar het dahboard.
De filter heb ik mooi weggestopt in het cd vakje onderin de deur, die paste daar mooi in

Het klinkt in ieder geval lekker

Ik wilde een 740....
- asmeekens740
- 4th Gear member
Owja en over die stekkertjes aan die tweaters...ik had gewoon niet goed gekeken in de doos. Later zag ik dat er in de doos 2 langere stukken speakerdraad zaten met ook van die kabelschoentjes, dat was natuurlijk gewoon om de kabel die al aan de tweaters zat gemakkelijk te kunnen verlengen, het waren gewoon doorverbinders...
dat was even een AHA momentje gisterenavond
dat was even een AHA momentje gisterenavond

Ik wilde een 740....