Tunen 1.6D S40 - wat kan wel en wat kan niet?!?!

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Schuurmanneke
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 17.05.2009 - 20:26

Ik vind mijn S40 wat te tam en het verbruik is ook wel pittig in de wintermaanden (logisch).

Maar... wie heeft ervaring met het tunen van een 1.6D? En wat is de ervaring? Wat valt tegen en wat valt mee?

Natuurlijk moet de investering wel de moeite waard zijn!
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Hallo,

Ik denk dat je hier beter geholpen zult worden: http://www.volvo-forum.nl/viewforum.php?f=56

Ook heeft Edgar zijn 1.6D getuned, zijn topic kun je hier vinden: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=15303

Met vriendelijke groet,

Hakan
kaze
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 02.07.2007 - 17:41

ik rij nu met mijn 2de v50 1.6
beiden waren vanaf dag1 getuned : geen enkele klacht, enkele positieve ervaringen !
Thamar
4th Gear member
Berichten: 580
Lid geworden op: 09.03.2009 - 20:14
Locatie: Kortrijk
Contacteer:

Waar laten doen Kaze?
Gebruikersavatar
Elveka
2nd Gear member
Berichten: 228
Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
Locatie: Antwerpen

@kaze
Zelfde vraag als Thamar ... en wat mag je ervan verwachten ?
Luc

V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Rica. Hebben reeds duizenden volvo's gedaan. Ik kon niets negatiefs over hun vinden. 3.000km verder en nog geen problemen.

http://www.rica.nl/viewcar.aspx?vehicle=130
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Zo'n koppelverloop zou ik niet willen hebben.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
Schuurmanneke
1st Gear member
Berichten: 42
Lid geworden op: 17.05.2009 - 20:26

Nee, inderdaad. Maja, veel power onderin is waar men met een diesel graag op af gaat.
Ik wil wel tunen, maar de motor moet mooi liniair blijven trekken. Een zenuwachtige auto heb je nix aan.
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

945i schreef:Zo'n koppelverloop zou ik niet willen hebben.
Wat is er in jouw ogen dan mis met het koppelverloop?
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Veel te steil in het begin.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
remmm
5th Gear member
Berichten: 1374
Lid geworden op: 26.04.2009 - 22:20

en waar resulteert dat dan in? Ik ben geen koppel-expert.... :|

En heeft een 2.0D dan een hoger beginkoppel en loopt deze dan minder steil op?
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27473
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de 2.0D is het beginkoppel al hoger en dat loopt vrij steil omhoog t/m 2000 toeren waar het maximale koppel wordt gehaald
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dit koppelverloop is een beetje de trend bij moderne kleine diesels, ik hou meer van motoren die er iets geleidelijker aan beginnen te sleuren.
Met een automaat geen probleem, maar met een handbak nogal nerveus..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Koppelverloop is prima. Na 3.000 toeren is het afgelopen en komen de pk's vrij. Je merkt duidelijk dat je minder vooruit komt. Geen enkele tuner kan tot 3.000 stabiel blijven.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

en gewoon iets aan losse testosteron voor de berijder?
Volvo for life
kaze
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 02.07.2007 - 17:41

Elveka schreef:@kaze
Zelfde vraag als Thamar ... en wat mag je ervan verwachten ?
sorry voor het late antwoord...

ikzelf ga steeds bij http://www.power-plus.be/
Stef heeft veel ervaring en verkoopt geen praatjes.

Verschillende van mijn vrienden / collega's gaan ook ginds met allerhande verschillende wagen en allen zijn zeer tevreden !

Resultaten : ik kan enkel vergelijken met vervangwagens (aangezien ik de mijne telkens onmiddellijk laat genieten van de powerkuur) : wagen heeft betrekkelijk meer koppel (hernemingen verlopen veel vlotter)

Ooit eens vergeleken met een V50 2.0D en de hernemingen waren identiek.
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Ik heb een aantal weken geleden mijn v50 1.6d my06 door Pedro Hartog uit Alkmaar http://www.hartogtuning.nl onderhanden laten nemen. Alsof je in een nieuwe auto stapt. Ook het probleem van de geringe trekkracht onderin is veel kleiner geworden. Ik ben zeeeer tevereden.
Dwight
2nd Gear member
Berichten: 75
Lid geworden op: 17.12.2007 - 08:31
Locatie: amstelveen

Mag ik vragen wat dit kost bij Hartog? En is het ook bij jou zo dat je de auto, na een onderhoudsbeurt bij de Volvo dealer, opnieuw moet laten tunen?
PieterK
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.07.2009 - 19:03

Als je bij je afspraak zegt dat je via het forum komt, krijg je korting .. +/- 400 euro ipv 500.
En ja, dat heb ik ook gehoord. Er is een (nieuw) beleid bij de merkdealer, dat het motor management gereset wordt bij een beurt. Ik heb mijn 140K beurt en APK dan ook door Hartog laten doen... en zal daar waarschijlijk wel blijven :-)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”