horten, stoten en zuipen

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
bassa
1st Gear member

vorige week heb ik mijn 440 uit een 2 jaar durige winterslaap gehaald; accupool erop, starten lopen! :D Nieuwe banden, Verse apk (die op een nieuw ruitenwisserblad na probleemloos ging) so far so good....

Goeie rit gemaakt (150 km) maar nu zijn er toch wat problemen:

de motor loopt niet lekker(beetje stotterend), en bij flink optrekken wordt het heel hard bokken en stoten. Ook is het verbruik hoog 11L /100km bij 120 km/u (volgens infocenter, heb nog niet getankt, dus nog geen extra controle)

Heb op het forum gezocht en gevonden, weet nu ongeveer waar te gaan zoeken, maar vroeg me af of mensen wat tips kunnen geven.
Zaterdag wil ik ermee aan de slag, ik hoop hier wat extra kennis te verzamelen.

Slangen gekoncontroleerd, maar kan nog niets vinden, welke slangen moet ik specifiek letten?
In een ander topic wordt genoemd het controleren van de brandstoftoevoer; betekend dat dat ik de druk op de injectorrail moet gaan meten, of zijn er nog andere manieren?
Controleren van de ontsteking. Moet dat op het oog, kan ik het een en ander nog doormeten?
De luchtmassameter wordt ook vaak genoemd, is deze nog te controleren, of moet ik daarvoor gewoon een andere kopen?
Ik heb ook wat gelezen over een loszittende draad van de BDP-sensor, waar zit deze ongeveer?
Is de gasklepsensor nog op een of andere manier te controleren?

Zaterdag wil ermee aan het werk, de bougies worden vervangen en de thermostaat (motor wordt tijdens rijden niet warmer als 65 graden, bij stilstand loopt hij op tot 95 graden, en dan gaat de ventilator aan.)
Ik verwacht alleen niet dat hiermee het probleem opgelost wordt, en er dus meer moet gaan gebeuren.
redrooster
3rd Gear member
Contacteer:

Ik ben niet degene die veel weet maar ik heb in het begin het stotter probleem wel opgelost door enkele kleine zaken aan te pakken.
Wat heb je trouwens voor blok en auto en of carburateur lijkt mij verstandig om eerst te vermelden.
Had de auto deze problemen twee jaar geleden ook? Zo niet dan moeten we het zoeken in het lang stilstaan.
Ik zou beginnen met bougies, verdelerkap indien aanwezig, en misschien een vuile carburateur in verband met lang stilstaan.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
bassa
1st Gear member

heb idd weer eens veel te weinig info gegeven...

Het is een 1.7 turbo, uit 89
Voor die tijd waren er voor zover ik weet geen concrete problemen (vond hem niet zuinig, maar dat kwam meer omdat ik een 205 gewend was qua gebruik)
945i
8th Gear member

Brandstoffilter vervangen en verse benzine erin. (ook zou ik de olie + filter vervangen)
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
ferdy
4th Gear member

bassa schreef:vorige week heb ik mijn 440 uit een 2 jaar durige winterslaap gehaald; accupool erop, starten lopen! :D Nieuwe banden,

Zaterdag wil ermee aan het werk, de bougies worden vervangen en de thermostaat (motor wordt tijdens rijden niet warmer als 65 graden, bij stilstand loopt hij op tot 95 graden, en dan gaat de ventilator aan.)
Ik verwacht alleen niet dat hiermee het probleem opgelost wordt, en er dus meer moet gaan gebeuren.
Misschien blijft de motor extra benzine inspuiten doordat hij niet op temperatuur komt (?) Dat zou te wijten kunnen zijn aan een defecte thermostaat.
bassa
1st Gear member

Gisteren bezig geweest; themostaat en koelvloeistof vervangen.
(dat ontluchten viel behoorlijk tegen...., maar nu is het in orde.

Ook de bougies vervangen, maar vrees dat ze niet goed zijn; de originele volvobougies steken "dieper" in de motor. De draad, en lengte zijn hetzelfde, maar de isolatie en de kern steken net een halve cm langer uit....
Volgende week nog maar een keer bougies halen, nu bij de dealer.

Testrit gemaakt: De auto komt nu lekker op temperatuur, (schommelt tussen 82 en 86 volgens infocenter) Het optrekken gaat nu al heel goed, als je je voet laat gaan spuit hij ervandoor! Wat is die wagen snel zeg!

Stationair loopt ie nog niet geweldig, en hij wil ook niet harder dan 130 dan gaat ie weer inhouden, maar ik heb goede hoop dat dit ook nog wel goed gaat komen.

wordt vervolgd...
bassa
1st Gear member

Inmiddels weer tijd gehad voor de volvo

Nu originele volvo-bougies erin, wereld van verschil! Motor loopt nu stationair ook weer prima!
Vervogens ook nog een nieuw luchtfiltertje en nieuwe stuurbekrachtigingsolie erin gedaan, ben nu ook de zware zoem/brom die tijdens het sturen hoorbaar was kwijt.

Verder heb ik veel gelezen in de werkplaatsboeken van de skydrive, en ben tot te conclusie gekomen dat de brandstofpomp niet goed is. Deze heb ik verwisseld 2 jaar geleden, maar heb er geen pomp uit een turbo-versie ingezet, dus de druk op de inspuitrail is nu 2.5 bar ipv 3.5. Ik verwacht dat hier de kern van mijn probleem zit.

Op de sloop stond er geen 440 turbo, moet dus verder zoeken; tips zijn welkom (wie weet een 440 turbo op een sloop, of wie heeft een pomp in de aanbieding?)
Hoe zijn de verschillende pompen overigens te onderscheiden?
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”