V70 diesel: kritieke punten+verwachte kosten rond 85000 km?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
FaizXC90
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.10.2009 - 09:17

Hoi,

Mijn zoektocht naar een solide wagen heeft zich beperkt tot de V70, en dan wel een diesel van een paar jaartjes jong. Nu heb ik er een paar op het oog met max. 85000 km op de teller. Aangezien ik vrij veel wagens van dit type met meer dan 3 ton op de teller te koop zie staan, zie ik hier een wagen waar ik in ieder geval de komende 5 jaar wel wat kilometers ik kan maken, zonder een VIP abonnement bij de ANWB af te sluiten. Maar omdat ook een Volvo kritieke puntjes zal hebben, ben ik benieuwd met welke kosten ik rekening moet houden als ik een 2.4D of een D5 V70 met max 85000km op de teller voor mijn deur heb staan. Mijn kilometrage zal per jaar zo rond de 30000km zijn. Bijvoorbeeld, is het handig om een deal te maken met de verkopende dealer dat de distributieriem voor aanschaf wordt vervangen? Hoe dik moet je spaarvarken zijn bij vervanging van de koppeling (handiger om het meteen bij de distributieriem mee te nemen) en remsysteem (schijven en blokken) bij deze, niet al te lichte, wagen?

Ik heb onlangs in de nieuwe V70 van mijn vader gereden. Pfoe, wat een lekkere bak is dat zeg. Geen moment het idee dat ik met een grote wagen op pad was! (ik ben een classic Mini Cooper gewend, dus ja, ik heb een ander referentiekader :D )
Mini Cooper S 1.3mpi 40th Anniversary
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

die distirbutieriem lijkt me een weinig zinvol verzoek, die moet bij 160.000km pas.
Volvo for life
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Mijn koppeling is 360.000 km oud, dus daar zou ik me ook geen zorgen over maken.

Maar gebruik de zoek functie eens, hier is al veel over geschreven. Niet echt noodzakelijk hier weer een topic aan te wijden, niet?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21237
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Pas op dat je niet teveel van het blok vraagt want hij is nog niet ingelopen :laughing6:
Als je normaal met dit soort auto's omgaat kun je er jaren plezier van hebben. We rijden sinds een jaar in een echte Volvo en ik heb buiten een condensor(€719) om alleen normaal onderhoud gehad, een beurtje van €620, niet heel spannend.
En kijk je naar soortgelijke auto's A6, 5 Serie, E klasse, ben je meer kwijt dan bovenstaande.
Wij hebben onze S60 gekocht in feb 2009 met 84000km en deze staat nu op 138000km heerlijk ontspannende km in een bijzonder veilige auto.
Aandrijfassen kunnen een keer een geluidje maken maar daar heb je speciale bouten voor, ook ophangings rubbers zijn een puntje maar dat is relatief goedkoop te vervangen.
Het blok als zodanig is ijzersterk en idiootproof. Ik zeg gewoon doen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Wolfs XC
5th Gear member
Berichten: 1248
Lid geworden op: 22.01.2006 - 00:38
Locatie: 't Gooi

Met die kilometerstand lijkt mij de vraag een beetje overbodig. Zoals iemand anders net aangeeft - de auto is net ingereden!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
Gebruikersavatar
nieuwedaf V70
2nd Gear member
Berichten: 118
Lid geworden op: 25.06.2009 - 22:19

Beste FraizXC90, je moet gewoon geluk hebben met een auto. Aan een nieuwe kan van alles stuk gaan, maar dit kan ook bij een gebruikte. Je kijkt altijd op een auto en nooit in een auto. Wij hebben de auto sinds september en nu 18.000 km en niets aan de hand. hoe ziet de auto er uit? goed? gewoon doen. En heb je garantie dan staat niets in de weg.

Succes
Gast

Ik koop ze meestal als ze tegen 150.000 km hebben gelopen.
In jouw geval ben je dan ook 5 jaar verder.... voordat je bij 3 ton bent.
Als je hem dan in wil ruilen maakt het niet zoveel meer uit of ie 235d of 3 ton heeft gelopen.

Als je snel geld wil verdienen kan je er misschien beter één kopen met 150.000 km. :wink:
FaizXC90
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.10.2009 - 09:17

bedankt voor de nuttige info. mijn pijlen richt ik op een knap model rond 2005-2006 met max 85000 km. Bij de Volvo specialist, geen dealer, heb ik al een paar mooie D5 wagens gezien, voor een vraagprijs die ik redelijk vind. Ik gebruik de auto zakelijk, dus wil de komende periode buiten regulier onderhoud geen kopzorgen hebben. Nu het boegbeelsd van betrouwbaarheid, Toyota, behoorlijk aan het wankelen is. Even een ander vraagje. Is een D5 alleen 185pk of heeft ie ook "zwakkere" broeders. Ik kom op diverse zoekmachines D5 modellen tegen met 163 pk, er staat dan 2.4 D5.
Mini Cooper S 1.3mpi 40th Anniversary
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

De 163 PK D5 verbruikt stukken minder / gemiddeld 6,5- 100km dan een 185 PK.. en toch kun je dat geen zwakke broeder noemen.... wel eerst inrijden bij deze lage km stand :P .
XC70 D5 2009 Ocean Race
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Autorijden kost geld, veel geld. Verstuiver en distributieriem zijn stevige financiele aderlatingen maar, enig zoek en vraagwerk kan een hoop geld besparen. En voor de rest, Een D5 met 85.000 km op de klok moet je inderdaad voorzicgtig mee omgaan, dat ding is nieuw en dient ingereden te worden.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Heb zelf mijn Volvo D5 ook gekocht met 84000 km op de teller. In principe is de vraag naar grote te verwachte kostenposten gewoon niet relevant. Gewoon gaan genieten van dat ding, dat kun je verwachten.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21237
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Er is in 05/06 een update geweest de sterkste variant(D5) is toen ge-upgrade naar 185pk 400nm
De versie daaronder was een D5 en is geworden 2.4D 163 pk 340nm.
De lichtste is de 130pk 280nm.
Omdat het allen 5 cylinders zijn is ook de lichtste een smeuige motor.
Ik heb een 126pk 300nm 5cyl in een S60 en ik kom in het dagelijkse verkeer geen kracht cq snelheid te kort en een gemiddeld verbruik volgens BC van 6.0 p 100km.
Het blok met 163pk is echt explosief te noemen en een heerlijke machine, de 185pk is krachtiger maar geeft zijn krachten gelijkmatiger.
Ik weet niet wat bij je past maar ik zou gewoon met verschillende motoren gaan rijden.
Wel even laten weten wat het geworden is.
Succes.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gast

De D5 met 185 PK, heeft nog wel eens problemen met de wervelklep.
FaizXC90
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.10.2009 - 09:17

Ok, grijze wolken en lijken uit de kast zijn bij deze motorblokken vreemd (bij goed onderhoud natuurlijk). Ik denk dat ik met 2.4D 163pk wel aardig uit de voeten kan, 185pk is voor mij geen vereiste, alleen als ik voor hetzelfde geld kan kiezen, dan dus de 185pk versie ;-) . Ik hou wel een beetje van doorrijden (doorrijden is bij mij cruisen met 140km/u waar het kan), maar kan ook rustig op de cruisecontrol door tokkelen. Ik weet dat het geen racemonsters zijn (dan had ik naar een Alfa 159 moeten kijken, maar ja Italianen en betrouwbaarheid, schijnt een lastige combi te zijn), gaat mij om een betrouwbare bak waar ik jaren nog mee voort kan bij een aanschaf km-stand van +/- 85000 km en niet om de paar maanden een vermogen aan euro's naar de garage kan overboeken omdat er weer iets stuk is gegaan. Blijkt dat het met de betrouwbaarheid dus wel goed zit. Da's mooi meegenomen :-) Nu nog maar eens op een leuke V70 gaan jagen. Toch nog wel even de tijd. Verwacht dat de aanschaf ergens in mei van dit jaar zal gaan plaatsvinden. Alhoewel ik nu al een mooie bij Hennes heb zien staan (volgens mij zitten alle opties van het optielijstje van toen erop), en ook nog een btw auto :-) hmmmmmm
Mini Cooper S 1.3mpi 40th Anniversary
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21237
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

AlexV70 schreef:De D5 met 185 PK, heeft nog wel eens problemen met de wervelklep.
Deze is bij mij ook al vervangen, en kost maar een paar euro, er schijnt een speciaal kitje voor gemaakt te zijn door Volvo.
Krijg je overigens wel weer een auto terug die helemaal weer wakker is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
FaizXC90
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.10.2009 - 09:17

Zaterdag even bij de lokale Volvo dealer in Amersfoort langs geweest (omdat ik dacht dat ik de vorige wagen van mijn vader daar in de showroom zag staan, en dat was ook zo). Aardige mensen daar, dit terzijde. Even met de directeur gesproken, althans hij sprak mij aan, en vertelde hem dat ik op termijn op zoek was naar een V70 of S60 diesel en wat mijn wensen en eisen zijn, o.a. rond de 85dkm maar niet meer dan 130dkm gelopen. Hij wist mij toen te vertellen dat ik beter naar een model kon kijken die rond de 150dkm had gelopen i.v.m. de grote beurt, met daarin de distributieriem vervanging. Nu dus mijn zoekbereik iets uitgebreid, met deze info in het achterhoofd. Budgettechnisch is dat ook aantrekkelijk. Even verder kijken....

Totdat ik nu ook een (classic) 850 T-5R tegenkom.... is ook mooi :-)
Mini Cooper S 1.3mpi 40th Anniversary
Gast

Ga ik dan toch gelijk krijgen? \:D/
Maar je moet natuurlijk Volvodealer-directeur zijn om geloofd te worden. :wink:
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Diesel01, een wervelklep vervanging een paar euro ??, ik denk het niet.

Bij mijn V70, die ik kocht met 35000km op de teller is de wervelklep stukgegaan bij 47000km en onder 100% coulance van Volvo Belgium vervangen.
De werkuren alleen al waren 4 werkuren + een volledige nieuwe wervelklep van een nieuw type.

FaizXC90, ik heb een 163PK 24D wat dus voordien een D5 was, met de komst van de 185PK is mijn versie dus 24D gaan noemen.
Mijn schoonvader rijdt een XC70 D5 (163PK) van 2004 en wat ik opmerk is dat mijn motorversie veel minder explosief reageert i.v.m. de "oude versie" 163PK motoren.

Nadeel van de nieuwere motoren is dan weer de gevoelige wervelklep en een hoger verbruik wegens de roetfilter.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dat hogere verbruik kan ik zeker niet onderschrijven. Mijn V70 MY2006 is een stuk zuiniger dan mijn S60D5 van 2002!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8531
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik haal met mijn V70 MY06 24D 163PK en 6 speed geartronic effectief 7L/100km, de BC geeft 6,5L/100km aan gemiddeld.

En ik doe vooral snelweg km.

Op de snelweg haal ik minimum 5,9L/100km, maar zodra ik secundaire wegen begin te rijden gaat ie al snel naar 6.5L/100km

eigenlijk niet slecht voor een dergelijke auto met 163PK, mijn 240 estate met 2.4 diesel (82pk) haalde 8L/100km.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”