2.0 en 2.3 benzinemotoren

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
simon vh
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.02.2010 - 15:42

Volvoliefhebbers,


Is de 2.3 liter veel aangenamer in een 240? Is er veel verschil tussen de 2 liter en de 2.3 liter benzinemotor wat rijplezier en verbruik betreft?


Groeten,

Simon
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 22183
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die 2.3 heeft iets meer kracht dan een 2 liter. Het gaat om weinig en waarschijnlijk heb je meer plezier van het extra koppel dan extra pk's.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
imker
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
Locatie: zandhoven

Ik heb een 264 met 2.7 motor gehad, die is wel snel maar zuipt verschrikkelijk, daarna een 2 tal 2.3 motors, heeft wel iets meer dan een 2 liter maar om nu te zeggen dat het zoveel verschil geeft? Ik vind het verwaarloosbaar. Zeker wanneer je je in het huidige verkeer moet voortbewegen.
240 DL 170000km LPG
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

simon vh schreef:Volvoliefhebbers,


Is de 2.3 liter veel aangenamer in een 240? Is er veel verschil tussen de 2 liter en de 2.3 liter benzinemotor wat rijplezier en verbruik betreft?


Groeten,

Simon
Wil je handbak of automaat?? Handbak met een 5e versnelling of OD is met een 2,1 goed te doen maar neem je een automaat met OD en een 2,1 dan boet je wat in met de PK's. Dan zou een 2,3 beter tot zijn recht komen. En een 2,3 met handbak is niets mis mee.

De 2,1 met injectie is 98 Kw en heeft 133 pk

De 2,3 met injectie is ?? Kw en heeft ?? pk
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een 2.3 heeft 83kw
Volvo for life
Gebruikersavatar
admiral
5th Gear member
Berichten: 1545
Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49

bart simpson schreef:een 2.3 heeft 83kw
Oh op mijn kenteken staat 2130 cc en 98 Kw
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

op het mijne 2300cc en 85kw
Volvo for life
simon vh
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.02.2010 - 15:42

Klopt het dat de 2 liter injectiemotor (benzine) 112 pk heeft?


Groeten,

Simon
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Waarschijnlijk is de 2,3 liter een laagtoerige motor met onderin veel koppel waardoor het topvermogen iets minder is?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Klopt het dat de 2 liter injectiemotor (benzine) 112 pk heeft?
De injectie versie (Djet of Kjet uitvoering)heeft idd rond de 112pk. Het is de oude B20 die ook gebruikt is in de Ama, 1800 en 140 met of zonder injectie en met onderliggende nokkenas. Rond '74 zijn deze blokken jammer genoeg uitgevoerd met de drijfstangen van de B21, die zijn van mindere kwaliteit als de oudere versie. IJzersterke motoren en makkelijk in onderhoud.
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Ik kreeg de keuze uit een 2.1 inj., of een 2.3 carb. De 2.1 werd mij aangeraden (door diegene die mijn 245 is aan het ' restaureren') Maar nu blijkt het zoveel meer werk te zijn, omdat de kabelboom van mijn 80ger niet injectie voorbereid blijkt te zijn. Omdat mij het verschil nooit echt helder is geworden heb ik aangeboden toch maar de 2.3 erin te leggen ipv de 2.1, beide met handbak. Is dit een 'stom' aanbod van mij? Of is ook tussen deze twee motoren geen echt noemenswaardig verschil? (Beide op lpg)
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
Gebruikersavatar
ferdy
4th Gear member
Berichten: 820
Lid geworden op: 12.06.2007 - 14:08

Beter lijkt mij de 2.1 injectie met een aftermarket motormanagment zoals metgasquirt. Maar dat vergt natuurlijk ook weer een behoorlijke inverstering. Ik denk dat de 2.3L keuze zo gek nog niet is :)
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Nogal wat reacties hier doen suggereren dat 'een 2.0' zoveel pk heeft en 'een 2.3' weer wat anders.


In de 200-serie is niet sprake van één type 2.0 of 2.3 (of 1.8 of 2.1 of 2.7 of 2.8). Er is een grote variëteit aan brandstofsystemen: carburatie, injectie, injectie turbo (met en zonder intercooler). Met en zonder katalysator (geregeld of niet). Er zijn daarnaast vele typen carburateur en injecties geweest, met verschillende compressieverhoudingen enz enz.
Al die verschillen zijn allemaal verklaarbaar uit de grote hoeveelheid productiejaren, varianten, markten en emissie-versies die de 200-serie kent.

Wanneer je een 2.0 met een 2.3 vergelijkt uit de zelfde periode, met vergelijkbaar brandstofsysteem en uitlaatgasreiniging dan geldt dat een 2.3 iets meer vermogen heeft dan een 2.0. Ook in koppel is dit merkbaar.

Schokkend is dit verschil doorgaans niet, maar het kan net even soepeler rijden. Zeker met zware belading of aanhanger.
Het is daarom ook niet verwonderlijk dat Volvo de automaat meestal niet combineerde met de lichtere motorvariant.
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

In sommige reacties wordt gesuggereerd dat een injectieversie te prefereren is boven een carburateurversie als het om vermogen gaat en dergelijke.

Dit is echter niet per se het geval. Doorgaans levert een injectiemotor inderdaad (iets) meer vermogen dan een even grote carburateurmotor. Dit gebeurt echter bij een wat hoger toerental.
Het koppel van een injectiemotor is echter niet altijd groter (soms minder) dan bij een carburateurversie. In ieder geval komt diens maximale koppel pas bij een hoger toerental vrij.

Om toch met voorbeelden te komen voor de 240-serie (modeljaar 1983):
B19A (1986cc) 97pk/5500rpm; 154Nm/2500rpm
B19E (1986cc) 117pk/6000rpm; 150Nm/4500rpm

B21A (2127cc) 107pk/5250rpm; 170Nm/2500rpm
B21E (2127cc) 123pk/5500rpm; 162Nm/3500rpm

B23A (2316cc) 112pk/5000rpm; 185Nm/2500rpm
B23E (2316cc) 136pk/5500rpm; 190Nm/4500rpm

(A=carburateur; E=injectie)

Op basis van deze gegevens zou de B23A de meest soepel motor moeten zijn die voornamelijk 'onderin' goed trekt en zeer geschikt is voor rijden met aanhanger.
De B23E zal de snelste auto zijn. De B19E werd indertijd aangeboden in landen waar auto's boven de 2-liter duur werden belast zoals Italië. Deze B19E heeft weliswaar relatief veel vermogen, maar zal door zijn geringe koppel bij hoog toerental veel schakelwerk verlangen.
simon vh
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 11.02.2010 - 15:42

Zijn deze grote wagens interessanter met LPG?
xnozemx
2nd Gear member
Berichten: 106
Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
Locatie: maastricht

Bedankt voor de uitleg, voor mij zijn deze verschillen eigenlijk allemaal te verwaarlozen, ik rijdt zo af en toe met een aanhangertje, ga niet voor de snelste bij het stoplicht (heb ik een motor voor) en in een oude auto is een lager toerental vast aangenamer rijden.
Gebruikersavatar
polarwittesloep245
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
Locatie: Venlo

simon vh schreef:Klopt het dat de 2 liter injectiemotor (benzine) 112 pk heeft?


Groeten,

Simon
jawel :wink:
check:
hier
en
hier
scheelt op papier niet veel, practisch zullen ze beide geen snelheidsrecords breken 8)

MODS edit: lange links ingekort
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden
Afbeelding
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

wat een bull-shit op autotrader. Halen een 240 en een 940 gewoon door elkaar.
Autoweek heeft onze voorstellen mbt wat juist is en wat niet keurig doorgevoerd.

Deze links maar gauw vergeten.....
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
polarwittesloep245
3rd Gear member
Berichten: 263
Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
Locatie: Venlo

volvorider schreef:wat een bull-shit op autotrader. Halen een 240 en een 940 gewoon door elkaar.
Autoweek heeft onze voorstellen mbt wat juist is en wat niet keurig doorgevoerd.

Deze links maar gauw vergeten.....
de vraag werd gesteld over de pk/kW van de 2,0 en 2,3l motoren.
ik heb daarom de links even vermeld om de verschillen te tonen.
wat mij betreft geen bullshit hoor :!:
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden
Afbeelding
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

polarwittesloep245 schreef:
volvorider schreef:wat een bull-shit op autotrader. Halen een 240 en een 940 gewoon door elkaar.
Autoweek heeft onze voorstellen mbt wat juist is en wat niet keurig doorgevoerd.

Deze links maar gauw vergeten.....
de vraag werd gesteld over de pk/kW van de 2,0 en 2,3l motoren.
ik heb daarom de links even vermeld om de verschillen te tonen.
wat mij betreft geen bullshit hoor :!:
Die verschillen waren wel kloppend, dus so far so good.

Maar verder is het heel slecht gesteld met de informatie die ze daar verschaffen. Is geen verwijt hoor!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”