Volvoliefhebbers,
Is de 2.3 liter veel aangenamer in een 240? Is er veel verschil tussen de 2 liter en de 2.3 liter benzinemotor wat rijplezier en verbruik betreft?
Groeten,
Simon
2.0 en 2.3 benzinemotoren
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 22178
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Die 2.3 heeft iets meer kracht dan een 2 liter. Het gaat om weinig en waarschijnlijk heb je meer plezier van het extra koppel dan extra pk's.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
imker
- 2nd Gear member
- Berichten: 183
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 19:59
- Locatie: zandhoven
Ik heb een 264 met 2.7 motor gehad, die is wel snel maar zuipt verschrikkelijk, daarna een 2 tal 2.3 motors, heeft wel iets meer dan een 2 liter maar om nu te zeggen dat het zoveel verschil geeft? Ik vind het verwaarloosbaar. Zeker wanneer je je in het huidige verkeer moet voortbewegen.
240 DL 170000km LPG
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Wil je handbak of automaat?? Handbak met een 5e versnelling of OD is met een 2,1 goed te doen maar neem je een automaat met OD en een 2,1 dan boet je wat in met de PK's. Dan zou een 2,3 beter tot zijn recht komen. En een 2,3 met handbak is niets mis mee.simon vh schreef:Volvoliefhebbers,
Is de 2.3 liter veel aangenamer in een 240? Is er veel verschil tussen de 2 liter en de 2.3 liter benzinemotor wat rijplezier en verbruik betreft?
Groeten,
Simon
De 2,1 met injectie is 98 Kw en heeft 133 pk
De 2,3 met injectie is ?? Kw en heeft ?? pk
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een 2.3 heeft 83kw
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
op het mijne 2300cc en 85kw
Volvo for life
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
De injectie versie (Djet of Kjet uitvoering)heeft idd rond de 112pk. Het is de oude B20 die ook gebruikt is in de Ama, 1800 en 140 met of zonder injectie en met onderliggende nokkenas. Rond '74 zijn deze blokken jammer genoeg uitgevoerd met de drijfstangen van de B21, die zijn van mindere kwaliteit als de oudere versie. IJzersterke motoren en makkelijk in onderhoud.Klopt het dat de 2 liter injectiemotor (benzine) 112 pk heeft?
-
xnozemx
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Ik kreeg de keuze uit een 2.1 inj., of een 2.3 carb. De 2.1 werd mij aangeraden (door diegene die mijn 245 is aan het ' restaureren') Maar nu blijkt het zoveel meer werk te zijn, omdat de kabelboom van mijn 80ger niet injectie voorbereid blijkt te zijn. Omdat mij het verschil nooit echt helder is geworden heb ik aangeboden toch maar de 2.3 erin te leggen ipv de 2.1, beide met handbak. Is dit een 'stom' aanbod van mij? Of is ook tussen deze twee motoren geen echt noemenswaardig verschil? (Beide op lpg)
Volvo 245 1980. B23, overdrive, el.raambediening voor, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, schuif/kanteldak
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
'vier deurs' Volvo Amazon 1966.
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
Nogal wat reacties hier doen suggereren dat 'een 2.0' zoveel pk heeft en 'een 2.3' weer wat anders.
In de 200-serie is niet sprake van één type 2.0 of 2.3 (of 1.8 of 2.1 of 2.7 of 2.
. Er is een grote variëteit aan brandstofsystemen: carburatie, injectie, injectie turbo (met en zonder intercooler). Met en zonder katalysator (geregeld of niet). Er zijn daarnaast vele typen carburateur en injecties geweest, met verschillende compressieverhoudingen enz enz.
Al die verschillen zijn allemaal verklaarbaar uit de grote hoeveelheid productiejaren, varianten, markten en emissie-versies die de 200-serie kent.
Wanneer je een 2.0 met een 2.3 vergelijkt uit de zelfde periode, met vergelijkbaar brandstofsysteem en uitlaatgasreiniging dan geldt dat een 2.3 iets meer vermogen heeft dan een 2.0. Ook in koppel is dit merkbaar.
Schokkend is dit verschil doorgaans niet, maar het kan net even soepeler rijden. Zeker met zware belading of aanhanger.
Het is daarom ook niet verwonderlijk dat Volvo de automaat meestal niet combineerde met de lichtere motorvariant.
In de 200-serie is niet sprake van één type 2.0 of 2.3 (of 1.8 of 2.1 of 2.7 of 2.
Al die verschillen zijn allemaal verklaarbaar uit de grote hoeveelheid productiejaren, varianten, markten en emissie-versies die de 200-serie kent.
Wanneer je een 2.0 met een 2.3 vergelijkt uit de zelfde periode, met vergelijkbaar brandstofsysteem en uitlaatgasreiniging dan geldt dat een 2.3 iets meer vermogen heeft dan een 2.0. Ook in koppel is dit merkbaar.
Schokkend is dit verschil doorgaans niet, maar het kan net even soepeler rijden. Zeker met zware belading of aanhanger.
Het is daarom ook niet verwonderlijk dat Volvo de automaat meestal niet combineerde met de lichtere motorvariant.
- Maurice Pierik
- 4th Gear member
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
- Locatie: Helmond
In sommige reacties wordt gesuggereerd dat een injectieversie te prefereren is boven een carburateurversie als het om vermogen gaat en dergelijke.
Dit is echter niet per se het geval. Doorgaans levert een injectiemotor inderdaad (iets) meer vermogen dan een even grote carburateurmotor. Dit gebeurt echter bij een wat hoger toerental.
Het koppel van een injectiemotor is echter niet altijd groter (soms minder) dan bij een carburateurversie. In ieder geval komt diens maximale koppel pas bij een hoger toerental vrij.
Om toch met voorbeelden te komen voor de 240-serie (modeljaar 1983):
B19A (1986cc) 97pk/5500rpm; 154Nm/2500rpm
B19E (1986cc) 117pk/6000rpm; 150Nm/4500rpm
B21A (2127cc) 107pk/5250rpm; 170Nm/2500rpm
B21E (2127cc) 123pk/5500rpm; 162Nm/3500rpm
B23A (2316cc) 112pk/5000rpm; 185Nm/2500rpm
B23E (2316cc) 136pk/5500rpm; 190Nm/4500rpm
(A=carburateur; E=injectie)
Op basis van deze gegevens zou de B23A de meest soepel motor moeten zijn die voornamelijk 'onderin' goed trekt en zeer geschikt is voor rijden met aanhanger.
De B23E zal de snelste auto zijn. De B19E werd indertijd aangeboden in landen waar auto's boven de 2-liter duur werden belast zoals Italië. Deze B19E heeft weliswaar relatief veel vermogen, maar zal door zijn geringe koppel bij hoog toerental veel schakelwerk verlangen.
Dit is echter niet per se het geval. Doorgaans levert een injectiemotor inderdaad (iets) meer vermogen dan een even grote carburateurmotor. Dit gebeurt echter bij een wat hoger toerental.
Het koppel van een injectiemotor is echter niet altijd groter (soms minder) dan bij een carburateurversie. In ieder geval komt diens maximale koppel pas bij een hoger toerental vrij.
Om toch met voorbeelden te komen voor de 240-serie (modeljaar 1983):
B19A (1986cc) 97pk/5500rpm; 154Nm/2500rpm
B19E (1986cc) 117pk/6000rpm; 150Nm/4500rpm
B21A (2127cc) 107pk/5250rpm; 170Nm/2500rpm
B21E (2127cc) 123pk/5500rpm; 162Nm/3500rpm
B23A (2316cc) 112pk/5000rpm; 185Nm/2500rpm
B23E (2316cc) 136pk/5500rpm; 190Nm/4500rpm
(A=carburateur; E=injectie)
Op basis van deze gegevens zou de B23A de meest soepel motor moeten zijn die voornamelijk 'onderin' goed trekt en zeer geschikt is voor rijden met aanhanger.
De B23E zal de snelste auto zijn. De B19E werd indertijd aangeboden in landen waar auto's boven de 2-liter duur werden belast zoals Italië. Deze B19E heeft weliswaar relatief veel vermogen, maar zal door zijn geringe koppel bij hoog toerental veel schakelwerk verlangen.
-
xnozemx
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 28.01.2010 - 16:46
- Locatie: maastricht
Bedankt voor de uitleg, voor mij zijn deze verschillen eigenlijk allemaal te verwaarlozen, ik rijdt zo af en toe met een aanhangertje, ga niet voor de snelste bij het stoplicht (heb ik een motor voor) en in een oude auto is een lager toerental vast aangenamer rijden.
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
- Locatie: Venlo
jawelsimon vh schreef:Klopt het dat de 2 liter injectiemotor (benzine) 112 pk heeft?
Groeten,
Simon
check:
hier
en
hier
scheelt op papier niet veel, practisch zullen ze beide geen snelheidsrecords breken
MODS edit: lange links ingekort
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
wat een bull-shit op autotrader. Halen een 240 en een 940 gewoon door elkaar.
Autoweek heeft onze voorstellen mbt wat juist is en wat niet keurig doorgevoerd.
Deze links maar gauw vergeten.....
Autoweek heeft onze voorstellen mbt wat juist is en wat niet keurig doorgevoerd.
Deze links maar gauw vergeten.....
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- polarwittesloep245
- 3rd Gear member
- Berichten: 263
- Lid geworden op: 18.09.2007 - 22:21
- Locatie: Venlo
de vraag werd gesteld over de pk/kW van de 2,0 en 2,3l motoren.volvorider schreef:wat een bull-shit op autotrader. Halen een 240 en een 940 gewoon door elkaar.
Autoweek heeft onze voorstellen mbt wat juist is en wat niet keurig doorgevoerd.
Deze links maar gauw vergeten.....
ik heb daarom de links even vermeld om de verschillen te tonen.
wat mij betreft geen bullshit hoor :!:
Volvo 240 Blackline-Polar estate, 82kW/112pk, b200f, 03-`93, 300.000km.
Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

Opties: airco, el schuifdak, LM Corona 14"; met Michelin 195/70/14 Energy Saver, ab/cv/so, wintermatten, winterbanden op staal, Volvo veiligheidsrek, bumperstriping, forumsticker, elanden

- volvorider
- 5th Gear member
- Berichten: 1921
- Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
- Contacteer:
Die verschillen waren wel kloppend, dus so far so good.polarwittesloep245 schreef:de vraag werd gesteld over de pk/kW van de 2,0 en 2,3l motoren.volvorider schreef:wat een bull-shit op autotrader. Halen een 240 en een 940 gewoon door elkaar.
Autoweek heeft onze voorstellen mbt wat juist is en wat niet keurig doorgevoerd.
Deze links maar gauw vergeten.....
ik heb daarom de links even vermeld om de verschillen te tonen.
wat mij betreft geen bullshit hoor :!:
Maar verder is het heel slecht gesteld met de informatie die ze daar verschaffen. Is geen verwijt hoor!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2















