Nu was ik bij de auto tijdje stationair laten draaien zag ik dat hij te warm werd
men koelvin springt niet aan kan iemand mij vertellen
waar de zekering zit want heb er geen boekjes bij
de zekeringen onder t stuur daar kom ik niet uit :roll:
en kan ik de vin ook testen welke kleur is de plus
massa is bruin dat weet ik maar heeft nog 2 draaden
wit en oranje geloof ik!
Waaraan zie je dat de motor TE warm word?
Kookt hij.
Het is normaal dat de meter omhoog gaat, er moet eerst wat gebeuren kwa warmte voordat de koelfan aanslaat, zeker stilstaand wordt de motor heter.
De fan slaat pas aan als de radiateur te warm wordt op de positie van de sensor (onderin). en dat duurt toch wel even hoor, in ieder gaval gaat dat trager dan de meter op je dashboard.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Als je de massa kent... dan zijn de ander 2 draden voor hoog en laag toeren.
Trek de fan maar eens los en probeer maar eens op 1 van de draden 12V te houden met andere losse kabel. (ook massa verbinden met massa natuurlijk).
Let wel op fan gaat draaien als het goed is. Normaal moet op 1 pin van de thermostaat ALTIJD 12V staan, ook als de auto uit staat. (kun je ook controleren). Als er geen 12V staat dan moet dit checken, als er wel 12V staat en op de andere pin van de thermostaat komt (in warme toestand) geen 12V dan is thermostaat defect. (volgens de schema's die ik vind is dit een rechtstreekse 12V zonder zekering)
Heb je al op de skydrive gekekenn voor boekjes?
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Draait hij zelfs door als het koud is?
Dan is dat de reden dat hij los lag waarschijnlijk.
Nieuwe erin. Makkelijk te doen, even plaat onder motor weghalen. Bij rode moer onder aan de radiateur even KVS aftappen. Voeler uitwisselen, KVS er terug in (of vervangen door nieuwe, ook niet verkeerd). Goed ontluchten!! Plaat onder motor erop, rijden.
Na ieder ritje even KVS nivo kontroleren, ontluchten is niet zo gemakkelijk bij een 440 dus erkomt later nog wel eens wat lucht vrij waardoor je weer wat KVS moet bijtanken.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Heuts / Brezan
Overigens zijn de dealers helemaal niet zo duur dan je denkt, bel eens naar een dealer.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
wpee schreef:Draait hij zelfs door als het koud is?
Dan is dat de reden dat hij los lag waarschijnlijk.
Nieuwe erin. Makkelijk te doen, even plaat onder motor weghalen. Bij rode moer onder aan de radiateur even KVS aftappen. Voeler uitwisselen, KVS er terug in (of vervangen door nieuwe, ook niet verkeerd). Goed ontluchten!! Plaat onder motor erop, rijden.
Na ieder ritje even KVS nivo kontroleren, ontluchten is niet zo gemakkelijk bij een 440 dus erkomt later nog wel eens wat lucht vrij waardoor je weer wat KVS moet bijtanken.
Sensor bestelt!
Heb je nog een goede tip voor t ontluchten?
Mijn Suzuki is zeer makkelijk vullen knijp in onderste slang
kachel vol aan tijdje laten draaien en weer bijvullen en klaar
Ja, koude blok langzaam vullen, niet te snel.
Vol? dan motor starten, dop eraf halen en warm laten draaien.
Bijvullen als nodig, je kan ook in de bovenste dikke radiatorslang kniujpen ondertussen.
Heb je rode nippels op de koelslangen, dan kun je hierook ontluchten.
Niet te lang wachten, gewoon warm rijden, om de 5 minuten even stoppen om te kijken of je moet bijvullen. Als je dit zo doet ben je binnen 30 minuten klaar.
Dagen erna even kijken of er neit nog ergens wat verstopte lucht zat, eventueel bijvullen.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Ik tap eigenlijk voor sensor en thermostaat vervanging nooit de kv af. Oude eruit en gelijk nieuwe er weer indraaien. Verlies je misschien een kopje kv als je snel werkt omdat het er niet hard uit kan lopen als het blok goed koud is. Ik zet er een bak onder om de kv optevangen, bijvullen met verse kv en ontluchten zoals wpee schrijft. Dan is het meestal wel in orde na het warmdraaien met dop los.