Probleem koelvin

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

Gister een 440 gekocht van 96

Nu was ik bij de auto tijdje stationair laten draaien zag ik dat hij te warm werd

men koelvin springt niet aan kan iemand mij vertellen
waar de zekering zit want heb er geen boekjes bij
de zekeringen onder t stuur daar kom ik niet uit :roll:

en kan ik de vin ook testen welke kleur is de plus
massa is bruin dat weet ik maar heeft nog 2 draaden
wit en oranje geloof ik!


Help :)
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

Niemand? :cry: :cry:
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Waaraan zie je dat de motor TE warm word?
Kookt hij.

Het is normaal dat de meter omhoog gaat, er moet eerst wat gebeuren kwa warmte voordat de koelfan aanslaat, zeker stilstaand wordt de motor heter.
De fan slaat pas aan als de radiateur te warm wordt op de positie van de sensor (onderin). en dat duurt toch wel even hoor, in ieder gaval gaat dat trager dan de meter op je dashboard.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

de meter slaat uit tot in t rood en dat hoort niet zo lijkt mij
dan hoort de vin al aan te slaan lijkt mij :roll:
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

wordt de slang naar je radiateur wel warm, of blijft je thermostaat dicht staan?
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

Thermostaat gaat gewoon open slang word ook goed warm!

Als ik rij blijft hij perfect op temperatuur!

Ik ben ook wel benieuwd welke zekering voor de vin is daar kom ik niet uit welke t is :roll:

Met dit weer is t niet zo een ramp maar straks dat t weer warmer
word moet de koeling wel weer goed zijn!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Als je de massa kent... dan zijn de ander 2 draden voor hoog en laag toeren.
Trek de fan maar eens los en probeer maar eens op 1 van de draden 12V te houden met andere losse kabel. (ook massa verbinden met massa natuurlijk).
Let wel op fan gaat draaien als het goed is. Normaal moet op 1 pin van de thermostaat ALTIJD 12V staan, ook als de auto uit staat. (kun je ook controleren). Als er geen 12V staat dan moet dit checken, als er wel 12V staat en op de andere pin van de thermostaat komt (in warme toestand) geen 12V dan is thermostaat defect. (volgens de schema's die ik vind is dit een rechtstreekse 12V zonder zekering)

Heb je al op de skydrive gekekenn voor boekjes?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

Kijk hier heb ik wat aan :wink:

Skidrive wat is dat ben nog niet zo bekent hier en met Volvo's

Mijn Suzuki ken ik van binnen en buiten en omgekeert
maar ja daar zit ook 0,0 electronica in daar zit gewoon een viscovin in
:D
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Skydrive staat als sticky als 440,460,480 documentatie bovenaan Volvo 400 techniek.
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

Oke dank je wel :wink:
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

Probleem voor de helft opgelost!

Stekker in de Radiateur lag los dus stekker er in

en joepie hij doet t ik weer helemaal blij!

Hij ging netjes aan en uit tot op een gegeven moment
bleef de Vin door draaien :evil:

De de Voeler is niet goed is die makkelijk te vervangen :?: :?: :?:
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Draait hij zelfs door als het koud is?
Dan is dat de reden dat hij los lag waarschijnlijk.

Nieuwe erin. Makkelijk te doen, even plaat onder motor weghalen. Bij rode moer onder aan de radiateur even KVS aftappen. Voeler uitwisselen, KVS er terug in (of vervangen door nieuwe, ook niet verkeerd). Goed ontluchten!! Plaat onder motor erop, rijden.
Na ieder ritje even KVS nivo kontroleren, ontluchten is niet zo gemakkelijk bij een 440 dus erkomt later nog wel eens wat lucht vrij waardoor je weer wat KVS moet bijtanken.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

Hij blijft draaien tot dat de accu leeg is :D


Heb je ook nog een adresje voor me waar ik er 1 kan bestellen
behalve de dealer dan :?:
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Heuts / Brezan
Overigens zijn de dealers helemaal niet zo duur dan je denkt, bel eens naar een dealer.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

watvoor motor ligt erin? Ik heb nog een 460 2.0 staan met die sensor er nog in.
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

Poika schreef:watvoor motor ligt erin? Ik heb nog een 460 2.0 staan met die sensor er nog in.
1800 of ze t zelfde zijn :roll:
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Zo'n sensor kost nieuw bij de dealer €21, valt reuze mee.
Totalegekte
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16.02.2010 - 20:26
Locatie: Jirnsum/Friesland

wpee schreef:Draait hij zelfs door als het koud is?
Dan is dat de reden dat hij los lag waarschijnlijk.

Nieuwe erin. Makkelijk te doen, even plaat onder motor weghalen. Bij rode moer onder aan de radiateur even KVS aftappen. Voeler uitwisselen, KVS er terug in (of vervangen door nieuwe, ook niet verkeerd). Goed ontluchten!! Plaat onder motor erop, rijden.
Na ieder ritje even KVS nivo kontroleren, ontluchten is niet zo gemakkelijk bij een 440 dus erkomt later nog wel eens wat lucht vrij waardoor je weer wat KVS moet bijtanken.

Sensor bestelt!

Heb je nog een goede tip voor t ontluchten?

Mijn Suzuki is zeer makkelijk vullen knijp in onderste slang
kachel vol aan tijdje laten draaien en weer bijvullen en klaar :D
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ja, koude blok langzaam vullen, niet te snel.
Vol? dan motor starten, dop eraf halen en warm laten draaien.
Bijvullen als nodig, je kan ook in de bovenste dikke radiatorslang kniujpen ondertussen.
Heb je rode nippels op de koelslangen, dan kun je hierook ontluchten.

Niet te lang wachten, gewoon warm rijden, om de 5 minuten even stoppen om te kijken of je moet bijvullen. Als je dit zo doet ben je binnen 30 minuten klaar.
Dagen erna even kijken of er neit nog ergens wat verstopte lucht zat, eventueel bijvullen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ik tap eigenlijk voor sensor en thermostaat vervanging nooit de kv af. Oude eruit en gelijk nieuwe er weer indraaien. Verlies je misschien een kopje kv als je snel werkt omdat het er niet hard uit kan lopen als het blok goed koud is. Ik zet er een bak onder om de kv optevangen, bijvullen met verse kv en ontluchten zoals wpee schrijft. Dan is het meestal wel in orde na het warmdraaien met dop los.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”