Moeilijk starten na tanken

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Eerst dacht ik dat het een incidenteel geval was, maar bij elke tankbeurt start de auto niet zoals ik gewend ben.
Ik moet flink doorstarten om de auto aan de praat te krijgen.
Dit is enkel na het tanken. Hierna ondervind ik geen problemen meer.

Heeft iemand een idee hoe dit komt?
Welligt iets met ontluchting?
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gast

Ik kan alleen bedenken dat 1 of meer van je injectoren lek zijn.
Je start wel vaker de S60 na een rit nog een keer met een tussenpoos (tijd) die gelijk is aan het tanken?
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Ik start wel vaker met korte tussenpozen, heb dan geen problemen.
Het is puur en alleen na het tanken.

Aanvullende info: het is een benzinemodel.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

als je je tankdop er even afdraaid als hij niet start, heb je dan last van een vacuum?
Volvo for life
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Heb ik niet geprobeerd, maar lijkt me niet.
Ik heb immers zojuist getankt. De dop is eraf geweest.

Als ik VOOR het tanken de dop losdraai heb ik geen vacuum.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Er zit een klein gaatje in je tankdop,denk dat die verstopt zit,probeer is te starten na het tanken zonder tankdop.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Ga ik proberen.

Heeft iemand nog meer ideeen?
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

Ik heb er wel meer van gehoord,als je tank leeg is zit er veel lucht in,als die vol is zit er bijna geen lucht in dus trek je tank vacuum.
Karma
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:15

Ik heb dit ook na het voltanken. Dan gaat het starten niet even vlot als gewoonlijk. Net niet voltanken heeft echter geen probleem. Zal het vacuumprobleem zijn. Blij dat ik dit ook weer weet.
Karma
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:15

Ik heb dit ook na het voltanken. Dan gaat het starten niet even vlot als gewoonlijk. Net niet voltanken heeft echter geen probleem. Zal het vacuumprobleem zijn. Blij dat ik dit ook weer weet.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Even starten alvorens de tankdop er op te draaien
Volvo for life
Gebruikersavatar
olav
3rd Gear member
Berichten: 408
Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
Locatie: Midden Brabant

Lijkt me sterk dat je nadat je getankt hebt per direct bij het starten last zou krijgen van een vacuum in de tank door het moeilijk kunnen aanzuigen/oppompen van de benzine. Verbruik van benzine bij het starten zal vrijwel nihil zijn en de filters en leiding staan nog helemaal vol, dus veel vacuum zal er niet ontstaan in een tank van 70 liter. Je zou als het gaat om vacuum eerder last moeten hebben van te weinig brandstof wanneer je na het tanken meteen de snelweg op dendert, hard optrekkend waarbij dus veel brandstof wordt aangezogen. Maar je geeft zelf al aan dat de ontluchting van de tankdop in orde is, dus het lijkt niet op een vacuumprobleem.

Maar wat dan het lastige starten veroorzaakt, nou net na het tanken en niet wanneer je normaal de auto even vijf minuten uit zet...

Geen idee, behalve dus dat ik me weinig kan voorstellen bij het vacuumverhaal. Weet je echt zeker dat het alleen voorkomt bij het starten na het tanken?
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

100 % zeker !!
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

vreemd verhaal...
maar is dit alleen wanneer je hem nokkie vol tankt dan?

of gewoon vol tot hij afslaat
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
volvo c70 t5
4th Gear member
Berichten: 578
Lid geworden op: 25.07.2009 - 12:19

DeNNiS_ schreef:vreemd verhaal...
maar is dit alleen wanneer je hem nokkie vol tankt dan?

of gewoon vol tot hij afslaat
Ja.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Niet nokkievol, gewoon tot hij afslaat.

Heb inmiddels wel de tankdop bekeken.
Deze zuigt enkel lucht aan, blaast niet af.
Dus lijkt erop dat deze zo is uitgelegd, dat er geen vacuum in de tank KAN ontstaan.
Ik moet er wel bij vertellen dat ik nog niet weer getankt heb.
Weet dus ook niet of het euvel is verholpen.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

klepje in de dop is enkel om vacuüm te voorkomen

alleen waarom hij bij vol tanken raar gaat doen vat ik niet helemaal

Enigste wat ik me af vraag is start hij dan niet altijd moeilijk
Ik zou zeggen laat de rail druk eens meten als je hem stil zet
en kijk of hij terug loopt of zoiets want ik blijf het een vreemd verhaal vinden van alleen na tanken
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
RPS
2nd Gear member
Berichten: 104
Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
Locatie: Hengelo

Vreemd of niet, het overkomt me wel! :cry:
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
Gast

RPS schreef:Vreemd of niet, het overkomt me wel! :cry:
Ben je nog bij een Volvo dealer/specialist geweest met deze vraag?
Karma
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:15

De volgende keer net niet voltanken. Ik heb het ook elke keer ik voltank.
Nadat de pomp automatisch afslaat en ik er vervolgens nog net iets bij tank om met een afgerond bedrag te kunnen betalen aan de kassa. Ook de dag erna start hij niet onmiddellijk en is soms een tweede start nodig.
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”