Kleine probleempjes 240

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
Elmer
Starter

Hallo,

graag stel ik me even voor. Ik ben Elmer Dammers, en sinds ongeveer een week ben ik nieuw op dit forum, vanwege de aankoop van een leuke Volvo 240 2.3 Polar Estate ('93).

Zelf was ik aanvankelijk sceptisch over deze auto en deed hem af als een "ouwe bak", maar de sfeer en de gemoedelijkheid van deze auto die ik tijdens de proefrit ervaarde maakte mij zowaar enthousiast! De auto gaat functioneren als trekauto voor de ritten van en naar de circuits; samen met een kameraad rijd ik in de BMW E30 Cup (DRS Motorsport).

Nu ben ik reeds enkele weken de trotse bezitter (samen met die kameraad) van deze auto, en voor ons als sleutelaars is het natuurlijk een sport om de auto in tiptop conditie te brengen :)

Nu gaat dit naar onze mening wel lukken; de carosserie is afgezien van een klein deukje in het goed te vervangen voorscherm strak (vrijwel roestvrij), het interieur nog mooi, en de algehele staat nog zeer netjes.

Echter, deze auto heeft de volgende problemen, en graag zou ik hier wat advies over krijgen:

- de kabelboom van de achterklep schijnt defect te zijn. Is dit gebruikelijk bij dit model, waar is deze verkrijgbaar en vanaf welk punt dien ik deze te vervangen?

- gisteren reden wij op snelwegtempo, en ineens kwam er een luide pieptoon vanuit het dashboard. Wij dachten aan een object in de ventilatie, maar de pieptoon bleef wanneer we deze uitgeschakeld hadden. Naarmate het tempo zakte, verdween ook de piep. Kan dit wellicht te maken hebben met een soort kortsluiting oid? De piep klonk mij vrij electronisch in de oren.

-verder dringt er bij wat vlotter accelereren en bij wat hogere snelheden een soort licht gebonk/gedreun door in het interieur. Dit is niet heel storend, maar lijkt me niet normaal (en moet dus opgelost worden:). Ikzelf heb al gezien dat de motorsteun aan vervanging toe is. Deze wordt dus zeker vervangen, maar kan het ook te maken hebben met bijvoorbeeld rubbers bij de achteras? Is dit probleem bekend bij iemand?

Alvast dank voor uw reactie, foto's van de nieuwe aanwinst volgen binnenkort!

Groeten Elmer
admiral
5th Gear member

ELmer,

De bedrading in de achterklep is door het open en dichtdoen in de schanieren gebroken, ik dacht dat er nieuwe setjes te krijgen zijn maar een handige jongen als jij kan dit ook zelf oplossen middels nieuwe bedrading trekken vanuit de hemel naar de klep. Dus klein stukje hemel weghalen en ik denk ook je schanier en dan zo naar binnen bij de klep. Zorg er wel voor dat je electra draad neemt niet lekker soepel is dus ook de buiten mantel.

De luide pieptoon komt als het goed is vanuit je dashboard en dit heeft te maken met je kilometerteller, deze is nl bij jou auto electronisch dus je hebt geen km teller kabel. Als het goed is zit er achter je teller een kastje die een ervoor zorgt dat je ziet hoe hard je rijd, dit gebeurt door een sensor op de cardanas en een ontvanger en via een puls wordt er een motortje geactiveerd die met een kort tellerkabeltje aan je snelheids meter zit gekoppeld en die unit geeft problemen.

Het lichte gebonk bij acceleren duidt op een versleten cardan ophangrubber of lager en misschien ook nog wel de kruiskoppelingen.

Heb je een hand bak of een automaat met OD. Bij automaat met OD mag je met last achter de auto niet OD hebben ingeschakeld. Ik schrijf dit omdat jullie auto regelmatig een aanhanger met auto d'r achter hebben hangen. De bak en de OD worden te warm als je de OD ingeschakeld houd en dit kan schade opleveren aan de OD.

Verder veel plezier met je bolide, zelf heb ik ook recent een 245 maar dan de amerikaanse import versie, alles d'r op en d'r aan alleen hebben ze de electrische ramen d'r in nederland uitgehaald.
volvorider
5th Gear member
Contacteer:

gisteren reden wij op snelwegtempo, en ineens kwam er een luide pieptoon vanuit het dashboard. Wij dachten aan een object in de ventilatie, maar de pieptoon bleef wanneer we deze uitgeschakeld hadden. Naarmate het tempo zakte, verdween ook de piep. Kan dit wellicht te maken hebben met een soort kortsluiting oid? De piep klonk mij vrij electronisch in de oren.

Zit er misschien een nieuwe ruit in?
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Maurice Pierik
4th Gear member

.. klinkt meer als de bekende harde fluittoon die bij te ruime ruitrubbers horen. Typisch een geval voor latere 240's met waarschijnlijk een vervangende voorruit.

Hier op de site, en zeker op volvolvo.nl forum staat dit probleem beschreven.
admiral
5th Gear member

Maurice Pierik schreef:.. klinkt meer als de bekende harde fluittoon die bij te ruime ruitrubbers horen. Typisch een geval voor latere 240's met waarschijnlijk een vervangende voorruit.

Hier op de site, en zeker op volvolvo.nl forum staat dit probleem beschreven.
Mijn raam is ook vervangen (geplakt) voor een 240 ruit maar ik heb niet meer die alu strip d'r op. D'r zit nu een raamrubber in met klik bevestigingen ofzo en het geel is behoorlijk vlak en ik heb totaal geen windgeruis.
Elmer
Starter

Hallo!

bedankt voor jullie reacties. We gaan de rubbers binnenkort eens controleren, dan zal er wel het een en ander verholpen kunnen worden denk ik.

Voor wat betreft de fluittoon; deze komt zeker niet van de voorruit, de auto is normaal juist heerlijk stil, maar de piep hield enkele seconden aan en hield er toen ineens weer mee op. En zo nog enkele keren. Dus vandaar dat ik denk dat het iets electrisch is.

Trouwens; zit de autoradio op dezelfde zekering als de achterruitverwarming/wisser?

De achterklep gaat helemaal goedkomen! Maar ben wel een beetje gedemotiveerd door mijn bezoek gisteren aan Auto Rima in Druten. Zij zien die kabelboom van de achterklep echt als een heikel punt, en konden mij verzekeren dat het een crime was om bij te komen en te repareren. We zien het wel zeg maar :)

Groeten Elmer
Grijze144
2nd Gear member

Niks heikel punt. Ik heb met de resten vd oude bedrading een stuk verlengsnoer van binnen naar buiten getrokken, goed insmeren met Dreft en olie en hijsen maar. Zit al een jaar of drie.
Mijn broertje heeft de hele scharnier omzeilt en gewoon weerskanten twee draadlussen opgehangen.
Zelfs de originele reparatie is niet moeilijk.
verton
Starter

admiral schreef:ELmer,

De bedrading in de achterklep is door het open en dichtdoen in de schanieren gebroken, ik dacht dat er nieuwe setjes te krijgen zijn maar een handige jongen als jij kan dit ook zelf oplossen middels nieuwe bedrading trekken vanuit de hemel naar de klep. Dus klein stukje hemel weghalen en ik denk ook je schanier en dan zo naar binnen bij de klep. Zorg er wel voor dat je electra draad neemt niet lekker soepel is dus ook de buiten mantel.

De luide pieptoon komt als het goed is vanuit je dashboard en dit heeft te maken met je kilometerteller, deze is nl bij jou auto electronisch dus je hebt geen km teller kabel. Als het goed is zit er achter je teller een kastje die een ervoor zorgt dat je ziet hoe hard je rijd, dit gebeurt door een sensor op de cardanas en een ontvanger en via een puls wordt er een motortje geactiveerd die met een kort tellerkabeltje aan je snelheids meter zit gekoppeld en die unit geeft problemen.

Het lichte gebonk bij acceleren duidt op een versleten cardan ophangrubber of lager en misschien ook nog wel de kruiskoppelingen.

Heb je een hand bak of een automaat met OD. Bij automaat met OD mag je met last achter de auto niet OD hebben ingeschakeld. Ik schrijf dit omdat jullie auto regelmatig een aanhanger met auto d'r achter hebben hangen. De bak en de OD worden te warm als je de OD ingeschakeld houd en dit kan schade opleveren aan de OD.

Verder veel plezier met je bolide, zelf heb ik ook recent een 245 maar dan de amerikaanse import versie, alles d'r op en d'r aan alleen hebben ze de electrische ramen d'r in nederland uitgehaald.
verton
Starter

Mijn achterruitwisser werkt niet meer in gesloten stand van de klep. Dus een probleem met de electra. Nu weet ik niet hoe ik de hemel moet demonteren. Kun jij mij op weg helpen? Voor het overige is onze Volvo 240 estate klasse!
van 1992 1e eigenaar en 122.000 km op de teller.
Graag jouw advies
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”