Er zijn veel verschillende verhalen te lezen over verschillende tuning bedrijven en de methodes + prijzen van tuning. Wil even mijn ervaring met jullie delen, doe er je voordeel mee, of niet

Nette tent, op loopafstand van Hessing (handig als je toch ruim 1 uur moet wachten) en strikt verboden de werkplaats te betreden, kan mij hier ergens ook wel wat bij voorstellen.
Ze hebben geen rollenbank en daar begint natuurlijk al het eerste discussie-punt. 'Hoezo tunen zonder rollenbank?!'.
Nuja, ik ben van mening dat de motoren van de modellen dusdanig overeenkomen met elkaar dat je de basis van het tunen daarop best kunt overnemen.
Bij Ziptuning houden ze rekening met de leeftijd van de auto en het aantal gereden kilometers en passen daarop de wijziginen aan.
Na ruim 100 minuten te hebben gewacht (terwijl er toch maar 2 auto's in de werkplaats stonden..) en stukken van een al eerder geziene film te hebben gekeken op de linker tv en rechts de op en neer wandelende, voornamelijk bellende, medewerkers in de werkplaats. Zag ik dat mijn T5 naar buiten werd gereden voor een proefritje, deze was na 5 minuten klaar en ik werd vriendelijk gevraagd af te rekenen boven, waar alles nogmaals netjes en duidelijk werd uitgelegd.
En dan begint het feest van naar je eigen auto te lopen welke ineens (*theoretisch, kom ik zo op terug) 50Pk en 65Nm rijker is geworden. Er is mij door de vriendelijke medewerker op het hart gedrukt de eerste 300km niet te gek te doen met voornamelijk de toeren, niet volledig doortrekken en nog niet aan de topsnelheid denken (250 in nederland, mja.. weinig kans sowieso).
Maargoed, ik heb mijn auto niet laten tunen om de straat te bedekken met mooie rubber strepen of echt de topsnelheid op te zoeken; ik wilde meer soeplesse en vlotter doortrekken met tussen acceleraties op de snelweg bijvoorbeeld. Ik kan je garanderen, DIT IS ABSOLUUT GELUKT. Hij trekt als een dolle door in vrijwel elke versnelling en het 'gas' pakt ook direct op, eerst zat daar toch een soort van vertraging in. Maar je kunt er ook nog absoluut relaxed mee rond-toeren (belangrijk: mijn vrouw moet er ook normaal mee kunnen rijden

Ik noemde de nieuwe PK's en Nm's theoretisch in dit geval, want ja, er is geen rollenbank test gedaan. Dit ga ik binnenkort nog een keer ergens doen (tips? hints? regio Amsterdam?) om te kijken wat er in de praktijk van gemaakt is bij Ziptuning.
Kortom, ik ben zeer tevreden over de tuning van mijn V50 T5.
Dank voor het lezen, ik zie de opmerkingen wel tegemoet

Roel.