V50 T5 getuned door Ziptuning

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

Gisteren op afspraak geweest bij Ziptuning in Utrecht.

Er zijn veel verschillende verhalen te lezen over verschillende tuning bedrijven en de methodes + prijzen van tuning. Wil even mijn ervaring met jullie delen, doe er je voordeel mee, of niet :)

Nette tent, op loopafstand van Hessing (handig als je toch ruim 1 uur moet wachten) en strikt verboden de werkplaats te betreden, kan mij hier ergens ook wel wat bij voorstellen.

Ze hebben geen rollenbank en daar begint natuurlijk al het eerste discussie-punt. 'Hoezo tunen zonder rollenbank?!'.
Nuja, ik ben van mening dat de motoren van de modellen dusdanig overeenkomen met elkaar dat je de basis van het tunen daarop best kunt overnemen.
Bij Ziptuning houden ze rekening met de leeftijd van de auto en het aantal gereden kilometers en passen daarop de wijziginen aan.

Na ruim 100 minuten te hebben gewacht (terwijl er toch maar 2 auto's in de werkplaats stonden..) en stukken van een al eerder geziene film te hebben gekeken op de linker tv en rechts de op en neer wandelende, voornamelijk bellende, medewerkers in de werkplaats. Zag ik dat mijn T5 naar buiten werd gereden voor een proefritje, deze was na 5 minuten klaar en ik werd vriendelijk gevraagd af te rekenen boven, waar alles nogmaals netjes en duidelijk werd uitgelegd.

En dan begint het feest van naar je eigen auto te lopen welke ineens (*theoretisch, kom ik zo op terug) 50Pk en 65Nm rijker is geworden. Er is mij door de vriendelijke medewerker op het hart gedrukt de eerste 300km niet te gek te doen met voornamelijk de toeren, niet volledig doortrekken en nog niet aan de topsnelheid denken (250 in nederland, mja.. weinig kans sowieso).

Maargoed, ik heb mijn auto niet laten tunen om de straat te bedekken met mooie rubber strepen of echt de topsnelheid op te zoeken; ik wilde meer soeplesse en vlotter doortrekken met tussen acceleraties op de snelweg bijvoorbeeld. Ik kan je garanderen, DIT IS ABSOLUUT GELUKT. Hij trekt als een dolle door in vrijwel elke versnelling en het 'gas' pakt ook direct op, eerst zat daar toch een soort van vertraging in. Maar je kunt er ook nog absoluut relaxed mee rond-toeren (belangrijk: mijn vrouw moet er ook normaal mee kunnen rijden :-)).

Ik noemde de nieuwe PK's en Nm's theoretisch in dit geval, want ja, er is geen rollenbank test gedaan. Dit ga ik binnenkort nog een keer ergens doen (tips? hints? regio Amsterdam?) om te kijken wat er in de praktijk van gemaakt is bij Ziptuning.

Kortom, ik ben zeer tevreden over de tuning van mijn V50 T5.

Dank voor het lezen, ik zie de opmerkingen wel tegemoet :)


Roel.
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

RoelsT5 schreef:Kortom, ik ben zeer tevreden over de tuning van mijn V50 T5.

Dank voor het lezen, ik zie de opmerkingen wel tegemoet :)
Roel.
Klinkt goed! Vraag me af hoe het komt dat ziptuning 20 pk meer kan leveren dan Rica?
Enig idee?
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

t5power schreef:
RoelsT5 schreef:Kortom, ik ben zeer tevreden over de tuning van mijn V50 T5.

Dank voor het lezen, ik zie de opmerkingen wel tegemoet :)
Roel.
Klinkt goed! Vraag me af hoe het komt dat ziptuning 20 pk meer kan leveren dan Rica?
Enig idee?
Nee, geen idee, dat is dus ook een van de 'vaagheden' welke er spelen in dit tuning wereldje..
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

RoelsT5 schreef:
t5power schreef:
RoelsT5 schreef:Kortom, ik ben zeer tevreden over de tuning van mijn V50 T5.

Dank voor het lezen, ik zie de opmerkingen wel tegemoet :)
Roel.
Klinkt goed! Vraag me af hoe het komt dat ziptuning 20 pk meer kan leveren dan Rica?
Enig idee?
Nee, geen idee, dat is dus ook een van de 'vaagheden' welke er spelen in dit tuning wereldje..
Ach de cijfertjes zijn ook maar cijfertjes. Gaat er vooral om hoe de auto nu rijdt en aanvoelt. Schijnt zelfs zo te zijn dat je zuiniger kunt rijden, maar dat lukken niet veel mensen. :)
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

De pk's zijn op schrift. Zonder rollerbank geloof ik niks. Duwtje in de rug kan elke tuner je geven zonder daadwerkelijk extra's pk en nm.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

t5power schreef:
RoelsT5 schreef:
t5power schreef: Klinkt goed! Vraag me af hoe het komt dat ziptuning 20 pk meer kan leveren dan Rica?
Enig idee?
Nee, geen idee, dat is dus ook een van de 'vaagheden' welke er spelen in dit tuning wereldje..
Ach de cijfertjes zijn ook maar cijfertjes. Gaat er vooral om hoe de auto nu rijdt en aanvoelt. Schijnt zelfs zo te zijn dat je zuiniger kunt rijden, maar dat lukken niet veel mensen. :)
Precies, en dat is dik in orde.
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

chris_zweden schreef:De pk's zijn op schrift. Zonder rollerbank geloof ik niks. Duwtje in de rug kan elke tuner je geven zonder daadwerkelijk extra's pk en nm.
Klopt, maar het is dus niet alleen het duwtje in de rug, het is echt veel meer.
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

Het duwtje komt altijd agressief, mocht wel wat meer gelijkmatig. Bij 30% gas nog niets aan de hand, daarna komt er toch een duw :) Alsof je opeens achteraandrijving hebt. van 220pk naar 270pk is erg netjes voor een benzine motor (mits het klopt) Straks alle golfjes het nakijken geven (deed je voorheen ook al)

Wanneer komt er een noord-holland meeting? Heb er wel zin in.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

Ik ben ook voor een NH-meeting :)

Ik ga binnenkort de T5 op een rollerbank zetten om te kijken wat de echte cijfers zijn, meer eigenlijk ook uit formaliteit want ik weet wat ik nu merk en daar ben ik meer dan tevreden mee !
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
Gebruikersavatar
FrankS60
5th Gear member
Berichten: 1838
Lid geworden op: 18.04.2008 - 12:25
Locatie: Gelderland

Ja een NH meeting! Ik ben voor! Verder veel plezier met je extra pk's!
S60 2.4T - 261bhp - 407Nm - BSR 3"; downpipe & sportflow exhaust - BSR Optiflow air intake - Fasttech tuned - IPD HD CBV - IPD TCV - IPD HD Ignition Coils - IPD silicone turbohosekit - IPD HD Endlinks - Eibach Pro Kit 30mm - Powerflex Front Control Arm Bushing - IPD HD Upper Spring Seats - IPD/Powerslot brakerotors icm Ferodo DS2500 pads - IPD HD SS Braided Brake Lines - 17"; Otrera 225/45/17 - Beige volleder - Spaceball -
Gebruikersavatar
chris_zweden
3rd Gear member
Berichten: 481
Lid geworden op: 01.11.2009 - 16:25
Locatie: Karlstad

mcdonalds beverwijk? Met de s2000 club gingen we altijd een tourrit maken maar dat is met een volvo niet zo interessant.. (geen cabrio)

Als iemand idee heeft, maak dan een thread.
Volvo S80 D5 Geartronic Summum MY07
security line, audio line, climate line, winter line, professional line, chrome pakket, standkachel, personal car communicator , geventileerd leder+verwarmbare voorstoelen, elektrisch verstelbare passagiersstoel, neerklapbare hoofdsteunen achter, verwarmbare achterbank, classic wood schakelpookknop, blind spot information system (BLIS), audioconsole achter, bluetooth, trekhaak, park assist camera, nivomat, enz.
Rica stage2
Gebruikersavatar
Marc
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 26.10.2004 - 18:23
Locatie: Tilburg
Contacteer:

t5power schreef:
RoelsT5 schreef:Kortom, ik ben zeer tevreden over de tuning van mijn V50 T5.

Dank voor het lezen, ik zie de opmerkingen wel tegemoet :)
Roel.
Klinkt goed! Vraag me af hoe het komt dat ziptuning 20 pk meer kan leveren dan Rica?
Enig idee?
Da's gewoon een verkoopverhaal... meestal komen al de wagens rond hetzelfde vermogen uit. Maar als klant heb je de neiging om te gaan naar degene die het meeste pk's beloofd voor het minste geld. Slim maar niet helemaal eerlijk. Nadeel is dat wanneer je met reeele cijfers adverteert dat mensen op grond daarvan naar een ander gaan die meer belooft maar hetzelfde of soms zelfs minder waarmaakt.... :roll:
buckser
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 01.11.2006 - 11:49

wat koste deze chip tunning
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

399,- als je een beetje doorzeurt krijg je altijd wel 100 euro van de standaard prijs 499,- af.
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
Gebruikersavatar
Exeres
6th Gear member
Berichten: 2762
Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
Locatie: Het rustige Waasland

399 is idd de gangbare prijs bij Zip.
Maarten

Volvo V60

Volvo V50
Volvo 940
Gebruikersavatar
heerhugo
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 07.03.2007 - 19:43

Even inhaken op het Ziptuning verhaal.
Ik ben daar van de zomer geweest met de coupé en toevallig ben ik afgelopen zaterdag op de dyno geweest.
Resultaat: (met originele Volvo/Remus uitlaat)

238,4 pk @ 4114 rpm
411,8 nm @ 4048 rpm

Daarna een uitlaatgastest gedaan daar kwam uit dat de coupé te arm stond :( wanneer dit verholpen is zou ik theoretisch nog een klein beetje meer krijgen.

Ik mag dus wel concluderen dat Ziptuning goed werk aflevert en doen wat ze beloven.
Volvo S80 2.4 T (235 Pk Rica) Automaat '00
Volvo C70 Cabrio 2.4 T (193 PK) Automaat '99
Volvo C70 Coupe 2.4 T (237 PK Ziptuning) Automaat '02
Gebruikersavatar
derre
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 10.11.2010 - 16:07

Leg vast geld apart voor een nieuwe koppeling want die gaat hard slijten ik spreek uit ervaring
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

Ik denk dat je die koppeling zelf in de hand hebt, ook zonder tuning...
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
Gebruikersavatar
heerhugo
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 07.03.2007 - 19:43

RoelsT5 schreef:Ik denk dat je die koppeling zelf in de hand hebt, ook zonder tuning...
Mee eens! Het geheel is natuurlijk afhankelijk van de rechtervoet...
Na 10k km nog altijd geen problemen met de automaat, met deze auto word ook niet getrapt.
Volvo S80 2.4 T (235 Pk Rica) Automaat '00
Volvo C70 Cabrio 2.4 T (193 PK) Automaat '99
Volvo C70 Coupe 2.4 T (237 PK Ziptuning) Automaat '02
Gebruikersavatar
RoelsT5
2nd Gear member
Berichten: 127
Lid geworden op: 01.06.2009 - 14:27
Locatie: Amsterdam

Ik heb er inmiddels ook een vakantie naar Italie en Kroatie mee achter de rug (totaal ook zo'n 12k km) zonder enige problemen die richting in.

(en ja, het is fun op de autobahn ;-))
Volvo V50 T5 Momentum 2005 - 270PK 385Nm Ziptuning
Ford Mondeo 1.8i Station
Alfa Romeo 156 SW 2.0
Alfa Romeo 145 QV
Peugeot 106 1.4 XSi
Alfa Romeo 33 QV
Alfa Romeo 33S
Opel Kadett 1.3S
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”