Het ETM is de achilleshiel van de huidige Volvo.
Volvo heeft een slecht ontworpen onderdeel gebruikt en probeert het te verdoezelen door onder anderen het reinigen van de ETM onder garantie om de levensduur buiten de garantie periode te verlengen.
Door de defecte ETM kunnen er diverse storingen ontstaan waaronder het te rijk lopen van de motor, schade aan de Kat en toren hoge rekeningen voor het vervangen van lambda sondes en andere.
Een buitensporig hoog brandsof verbruikt is ook een van de gevolgen.
De levensverwachting van de eerste ETM was zo'n 100.00 km en de vervanging( met gele sticker) is nog slechter en er zijn er al gesneuveld tussen de 6.000 en 25.000 km.
Het was groots van Volvo om de ventilatoren te vervangen maar dat vrijwaard ze niet om dit probleem te erkennen.
Onder druk van diverse instanties is het in de USA nu geregeld en ook mensen wiens ETM vervangen is kunnen deze nu alsnog declareren, zelfs nutteloze vervanging van lambda sondes wordt vergoed.
Nu is men daar onlangs met de campaign 155 gestart.
Ook in de UK worden er diverse Software update's uitgevoerd waardoor de auto compleet anders rijd.
Dealers in Nederland weten van niets.
Nu staat Volvo Nederland toch al niet bekend als de meest royale organisatie.
Ik vind het een naar gevoel rond te rijden in een auto waarvan je weet dat er een reparatie aan staat te komen van 700 euro.
Bij elke aarzeling van de motor denk ik dat het zo ver is.
Preventief vervangen is nutteloos zolang de oplossing erger is dan de kwaal.
Ik erger me dood aan de Nederlandse gelatenheid waarbij we ons laten uitkleden door de regering en nu ook met gebogen hoofd rekeningen accepteren van je dealer die je een slecht ontworpen onderdeel heeft geleverd.
Ze kunnen dit hoogst waarschijnlijk nog claimen bij die Italiaan ook.
Electronic Throttle system upgrade per service campaign 155 and SMB 25/155 Instruction.
Parts
30785453-9 ETM/ECM P upgrade
Als Volvo forum lid, zou ik het bijzonder op prijs stellen als er een brief naar Volvo uit gaat waar in wij onze bezorgdheid uitspreken over de situatie en helderheid eisen.
Mijn brief is al onderweg.
Voor meer info tik maar eens volvo ETM in op google, of kijk hier:
http://forums.swedespeed.com/zerothread ... tid=533513